کد خبر: ۱۷۲۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 30
با توجه به محدودیت منابع،هر بسته اجرایی باید یک پیوست اقتصادی داشته باشد. از دیدگاه کیفیت هم قطعا باید کار با کیفیت انجام شود چون کار با کیفیت بهره‌وری دارد بنابراین هر بسته‌ای که تعریف می‌شود باید فرآیندهای ارزیابی و تخصیص منابع و بهره وری درباره آن طی شود.

شفا آنلاین>سلامت >معاون بهداشت برخورداری از پیوست اقتصادی برای هر بسته اجرایی را یک ضرورت اعلام کرد و گفت: با توجه به محدودیت منابع،هر بسته اجرایی باید یک پیوست اقتصادی داشته باشد. از دیدگاه کیفیت هم قطعا باید کار با کیفیت انجام شود چون کار با کیفیت بهره‌وری دارد بنابراین هر بسته‌ای که تعریف می‌شود باید فرآیندهای ارزیابی و تخصیص منابع و بهره وری درباره آن طی شود.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر علیرضا رئیسی در مراسم تکریم و معارفه تعدادی از مدیران حوزه معاونت بهداشت که در ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، گفت: تاکنون کارهای ماندگار و پایداری در حوزه بهداشت کشور انجام شده است .

وی افزود: مدیریت ها ماندگار نیست. مهم اینست که تا وقتی هستیم بتوانیم اثرگذار باشیم و ضمن ادامه دستاوردهای گذشتگان کارهای ماندگار دیگری انجام دهیم و زمینه را برای حضور آیندگان فراهم کنیم. تاکنون در حوزه بهداشت طی سالیان گذشته این اتفاق افتاده است برای همین این حوزه در مقایسه با سایر حوزه‌ها از انسجام و سیستم با ثبات‌تری برخوردار بوده است البته بار اصلی کار بر دوش کارشناسان است و باید قدردان زحمات آنان نیز باشیم. کارشناسان در سیستم ماندگارتر هستند.

معاون بهداشت در ادامه گفت: در طرح تحول سلامت اتفاقات بسیار چشمگیری افتاد. در حوزه بهداشت سیستم فرسوده شده و زنگار گرفت بود و نیاز به ارتقا و اصلاح برخی زیرساخت‌ها داشتیم. این سیستم با توجه به تغییر بیماری‌ها از واگیر به غیرواگیر باید به‌روز می‌شد که این امر در ساختار و هدفگذاری‌ها نیاز به اصلاح داشت.

وی افزود: اسناد بالادستی، سند برنامه ششم، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و سایر ابلاغ‌هایی که بر اساس برنامه ارائه شده وزیربهداشت به مجلس شورای اسلامی انجام شده است،سند راه ما هستند.

وی ادامه داد: با توجه به تغییرات تکنولوژیک، علمی و فرهنگی در جامعه باید امور بهداشتی هم برای مردم و هم توسط مردم انجام شود بنابراین توانمندسازی مردم و جامعه برای تامین، حفظ و ارتقای سلامت با محوریت برنامه خودمراقبتی یکی از برنامه‌های اصلی ما خواهد بود.

معاون بهداشت عدالت در سلامت را یکی دیگر از اولویت‌ها دانست و گفت: عدالت در سلامت از اهداف ما و همه کشورهاست بنابراین تضمین دسترسی عادلانه به خدمات به روز، با کیفیت و ارزان بهداشتی به ما تکلیف شده که می‌توان در قالب برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع و گسترش خدمات در شبکه به آن دست یابیم.

رییسی افزود: باید طرحی نو دراندازیم و مرزهای تقسیم کارها را بازتعریف کنیم. بدیهی است این تقسیم بندی بر مبنای اینکه به فرد سالم و  بیمار در حوزه پیشگیری چه نوع سرویسی بدهیم، صورت می گیرد البته توجه به ریسک فاکتورها در هریک از این بخش‌ها ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: شاید یکی از بدترین تقسیم بندی‌ها تقسیم‌بندی بیماری‌ها باشد چون خیلی از ریسک فاکتورها مشترک هستند که توجه به آنها باعث می‌شود خیلی از بیماری‌ها به وجود نیایند یا معلولیت کمتری به جا بگذارند.

رئیسی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های مهم ما تامین، حفظ و ارتقای باروری است. در این عرصه هم توانمندسازی، ارتقای سطح سواد سلامت مردم و کارکنان باید مورد توجه قرار گیرد.

پرونده الکترونیک سلامت مهم‌ترین اولویت

معاون بهداشت گفت: ایجاد پرونده الکترونیک سلامت جامع و کامل مهم‌ترین اولویت ماست. اگر در سه سال آینده این پرونده را تحویل دهیم کار بزرگی انجام شده است. کار مهم بعدی ما نظام ارجاع و پزشک خانواده است که باید مدلش تعریف و اجرایی شود.

وی افزود: یکی دیگر از اولویت‌های ادارات، مدیران و کارشناسان تا سطح خانه بهداشت بحث مدیریت و ارتقای کیفیت است. این کار ابزارهای خاص خود را دارد. باید متوجه باشیم که در حوزه ارزیابی، مراکز و اداراتی که بسته خدمتی بیشتری دارند لزوماً اهمیت بیشتری ندارند. شاید یک اداره تا دو سال بسته جدید نداشت ولی فرآیندهای کنونی خود را با کیفیت‌ترعرضه کرد که این مطلوب است.

رییسی افزود: در این بخش حتما نیاز به توانمندسازی ارائه دهندگان خدمت و فرآیندهای کار داریم. فرآیندهای اضافی باید حذف و فرآیندهای غایب باید اضافه و تثبیت شوند. هیچ کاری را نباید شروع کنیم مگر اینکه سیستم نظارت و ارزشیابی آن پیش‌بینی شده باشد. برنامه‌های پیشنهادی بر اساس شاخص‌های هر استان باید تعیین شوند و درآینده به جایی برسیم که شاخص هر استان و اهداف را تعیین و تدوین و ماموریت هر استان را به روسای دانشگاه‌ها ابلاغ کنیم.

وی با اشاره به اینکه برخی استان‌ها در بعضی شاخص‌ها مشکلاتی دارند، اظهارکرد: این استان‌ها را نمی توان با سایر استان‌ها مقایسه کرد. باید برای نقاطی که شاخص‌ها پایین است برنامه‌های ویژه تدوین شود و نباید نسخه‌ای عمومی در آن خصوص برای همه تدارک دید.

معاون بهداشت از ورود به چند شاخص به صورت خاص خبر داد و گفت: مرگ مادر باردار، مرگ نوزاد و حوزه دندانپزشکی اهمیت ویژه‌ای دارد. هرچند خیلی در این حوزه‌ها کار شده است و به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کرده‌ایم ولیکن باید برای دو شاخص اول ضمن اقدامات علمی با هماهنگی معاونت درمان تیم‌های ویژه قراردهیم. هزینه از جیب مردم نیز در حوزه دندانپزشکی بالاست و

رییسی آمار بالای مرگ و میر در حوزه بیماری‌های غیرواگیر را مورد اشاره قرار داد و گفت: برنامه‌های خیلی خوبی از جمله ایراپن و NCD در این عرصه انجام شده است که باید ادامه یابد و همه باید به این طرح‌ها به عنوان یک طرح عمومی نگاه و مشخص کنند برای اجرای آنان چه برنامه هایی دارند.

وی افزود: توسعه و تکمیل شبکه از روستا به شهرها و بازنگری برنامه‌های روستا و توسعه برنامه‌های شبکه در شهراز برنامه‌های مهمی است که پیگیری می شود.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت، در پایان این مراسم، از مدیران سابق با تقدیم هدایایی تقدیر شد و مدیران جدید نیز احکام خود را از معاون بهداشت دریافت کردند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: