کد خبر: ۱۷۲۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 29
ایران تنها کشور در آسیا و اقیانوسیه است که توانست به این موفقیت دست یابد و خدمات مناسبی به بیماران ارائه کند، سالانه بیش از یک هزار پیوند مغز استخوان در 17 مرکز در کشورمان انجام می شود
شفا آنلاین>سلامت>دبیر اجرایی بیست و دومین کنگره سالیانه آسیا و اقیانوسیه خون و پیوند مغز استخوان به درمان برخی از بیماری ها با استفاده از پیوند سلول های بنیادی اشاره کرد و گفت: ایران از لحاظ تعداد، سومین مرکز بزرگ پیوند سلول های بنیادی در دنیا است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر مرجان یغمایی روز یکشنبه در حاشیه دومین روز کنگره سالیانه آسیا و اقیانوسیه خون و پیوند مغز استخوان اظهار کرد: ایران تنها کشور در آسیا و اقیانوسیه است که توانست به این موفقیت دست یابد و خدمات مناسبی به بیماران ارائه کند، سالانه بیش از یک هزار پیوند مغز استخوان در 17 مرکز در کشورمان انجام می شود.

متخصص ژنتیک پزشکی همچنین روش کار تی_سل تراپی Car t_cell را برای درمان بیماران لوکمی (سرطان خون) حاد بسیار مناسب دانست و گفت: کار تی_سل تراپی به عنوان یک روش موفقیت آمیز درمانی برای این افراد در دنیا مطرح شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: با توجه به اینکه ایران در برخی از حوزه های پزشکی پیشتاز در خدمات نوین درمانی به بیماران است، امیدواریم با بهره گیری از توان محققان و حمایت وزارت بهداشت بتوان این روش جدید را در کشور اجرا کرد.

پایه روش درمانی کار تی سل، سلول های T سیستم ایمنی(Safety system) هستند. در این روش پس از گرفتن نمونه خون از بیماران، سلول های T را جدا می کنند و آنها را با روش های مهندسی ژنتیک به کمک ویروس خاصی دستکاری می کنند تا به سلول های ایمنی T اجازه دهند پروتیین ها، آنتی ژن ها یا سلول های توموری ویژه را تشخیص و به آنها متصل شود.

این سلول های دستکاری شده پس از صدها میلیون بار تکثیر در آزمایشگاه نهایتا به بیمار تزریق می شوند تا سلول های توموری را که آنتی ژن های مربوطه را روی سطح خود دارند، از بین ببرند.

دکتر یغمایی همچنین بیان کرد: ارائه دستاوردهای جدید پیوند سلول های بنیادی(Stem Cells) در دنیا، بیان آمارهای پیوند مغز استخوان در کشورهای آسیایی و اقیانوسیه، نحوه پیوند مغز استخوان اطفال و عوارض آن و استفاده از سلول درمانی و کارتی سل تراپی از جمله موضوعاتی است که در این کنگره مطرح خواهد شد.

یغمایی با اشاره به اینکه در این رویداد علمی سه روزه نزدیک به 100 مهمان خارجی و نزدیک به 600 نفر از داخل کشور حضور دارند، گفت: این کنگره فرصت مناسب برای تبادل علمی و استفاده از تجربیات محققان است که به خصوص پزشکان جوان ما باید از آن بهره ببرند.

بیست و دومین کنگره سالیانه آسیا و اقیانوسیه خون و پیوند مغر استخوان دیروز(6 مهرماه) در هتل اسپیناس برگزار شد و فردا ( 8 مهرماه) به کار خود ادامه می دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: