کد خبر: ۱۷۱۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۵ - ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 30
احتمال جراحی‌های تعویض مفصل لگن پس از سن 65 سالگی افزایش می‌یابد. با این وجود، دکتر استیون استوچین که یک جراح ارتوپد است بیان می‌دارد که هر فردی الزاما آینده‌ای حاوی درد لگن نخواهد داشت؛ بلکه یک فرد می‌تواند با برداشتن گام‌هایی احتمال درد لگن و جراحی را در سنین پیری کاهش دهد.
شفا آنلاین:تصور مرسوم این است که وقتی یک شخص پا به سن می‌گذارد بیماری‌های مختلفی از ‌جمله درد لگن به سراغش می‌آیند و حتی ممکن است فرد نیاز به جراحی تعویض مفصل لگن (Hip ReplacemenSurgery) داشته باشد.

به گزارش شفا آنلاین:در حقیقت، احتمال جراحی‌های تعویض مفصل لگن پس از سن 65 سالگی افزایش می‌یابد. با این وجود، دکتر استیون استوچین که یک جراح ارتوپد است بیان می‌دارد که هر فردی الزاما آینده‌ای حاوی درد لگن نخواهد داشت؛ بلکه یک فرد می‌تواند با برداشتن گام‌هایی احتمال درد لگن و جراحی را در سنین پیری کاهش دهد.
درد لگن: درد اجتناب‌ناپذیری نیست
دکتر استیون استوچین، مدیر بخش جراحی ارتوپدی بیمارستان بیماری‌های مفصلی دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک و دانشیار این دانشکده می‌گوید: «مفصل لگن یکی از بهترین بخش‌های مکانیکی بدن ما است. لگن یک توپ گرد در یک کاسه گرد است و بهترین بخش بدن است که مجهز به از عهده برآمدن از حرکت و فشار است. برای مثال، درد لگن به دلیل پیری نیست، بلکه به دلیل آسیب یا بیماری است.»
یکی از دلایل بالا رفتن احتمال نیاز به جراحی‌های تعویض مفصل لگن پس از سن 65 سالگی این است که عدم پوشش بیمه‌ای باعث می‌شود که فرد برای مدت طولانی از درد لگن رنج ببرد و درنهایت نیاز به جراحی تعویض مفصل لگن پیدا کند.
درد لگن: مسئله زمان
دکتر توماس پارکر والی، استاد و رئیس بخش جراحی ارتوپد در دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: «حقیقت دارد که هرچه بیشتر عمر کنید، احتمال وقوع آرتروز بیشتر خواهد بود.» او می‌گوید: «با بالا رفتن سن احتمال ابتلا به آرتروز بیشتر می‌شود که بخشی از دلیل آرتروز به دلیل عامل ژنتیک، بخشی به دلیل جراحت و بخشی به دلیل عواملی نامعلومی هستند که باعث تضعیف مفصل‌ها می‌شوند.»
دکتر والی می‌گوید که وقتی سن افراد بالا می‌رود، بافت غضروفی آن‌ها که به‌مانند بالشتکی میان استخوان‌ها عمل می‌کند و امکان حرکت آزادانه استخوان‌ها را در مفصل‌ها می‌دهند توانایی خود را در نگه‌داشتن آب از دست می‌دهند. دکتر والی توضیح می‌دهد: «آب موجود در بافت‌های غضروفی این امکان را به آن‌ها می‌دهند که به‌عنوان یک کمک‌فنر عمل کنند. بافت غضروفی به‌مانند هر کمک‌فنر دیگری به‌تدریج تضعیف می‌شود. وقتی‌که بافت غضروفی تضعیف می‌شود، نازک‌تر می‌شود و خاصیت ارتجاعی مکانیکی خود را از دست می‌دهد و موجب التهاب و مایع در مفصل می‌شود که همه این موارد آسایش فرد را به هم می‌زنند.» اگر چنین فرایندی ادامه پیدا کند، توپ و کاسه گردی که به بهترین حالت طراحی‌شده‌اند دیگر باهم جور نخواهند بود و به‌خوبی سال‌های قبل حرکت نمی‌کنند. باوجوداین، دکتر والی و استوچین تاکید می‌کنند که بسیاری از افراد در دهه 80 سالگی عمر خود هیچ درد لگنی ندارد.
درد لگن: محدود کردن عوامل خطرزا
اگرچه ممکن است درد لگن به دلیل عوامل غیرقابل‌کنترلی همچون وراثت یا مشکلات ساختاری در بدو تولد باشد، اما با برداشتن چندین گام می‌توانید احتمال خطر درد لگن را کاهش دهید:
حفظ وزن سالم در تمام طول عمر: چاقی می‌تواند احتمال تعویض کامل مفصل لگن (لگن) یا زانو را افزایش دهد.
محافظت از سلامتی استخوان‌های خود: پوکی استخوان که به دلیل کمبود کلسیم رخ می‌دهد می‌تواند در صورت وقوع شکستگی لگن و زمین خوردن باعث درد لگن شود. فعال بمانید، غذاهای سرشار از کلسیم بخورید و در طول زندگی خود ویتامین D کافی جذب بدن خود کنید تا استخوان‌های خود را قوی نگه‌دارید.
شیوه‌های مختلف جلوگیری از زمین خوردن را یاد بگیرید: زمین خوردن‌ها به دلایل مختلفی رخ می‌دهند که می‌توان برای نمونه به از دست دادن تعادل بدن یا عوارض جانبی مصرف داروها اشاره کرد. از اعضای خانواده و همکارهای خود توصیه‌هایی مبنی بر نحوه جلوگیری از زمین خوردن درخواست کنید.
از مراحل اولیه به دنبال کمک پزشکی باشید: اگر درد لگن شما به دلیل آرتروز یا آسیب فشار تکراری (Repetitive stress injury) ناشی از ورزش‌ها است، با پزشک خود صحبت کنید. او می‌تواند برنامه‌ای را تدارک ببیند تا به کمک آن درد لگن خود را مدیریت کنید.
درد لگن: آیا انتخاب‌های سبک زندگی در ایجاد درد لگن دخیل هستند؟
تغیر در سبک زندگی احتمالا باعث شده است که خانم جوآن کونر، یکی از صاحبان کسب‌وکار کوچک در سانفلگنسیسکو که مبتلا به پوکی استخوان است دچار درد لگن شود. در طول عمر کاری خود او مجبور بود که پشت میز بنشیند و بعد از سال‌ها تصمیم گرفت که مغازه وسایل تزئینی و عتیقه باز کند. او می‌گوید: «وقتی شغل خودم را تغیر دادم و کسب‌وکار خودم را راه انداختم، از نظر فیزیکی فعال‌تر شدم و مجبور بودم از نردبان بالا بروم و وسایلی را حمل کنم. وقتی‌که از مغازه خود به خانه برمی‌گشتم مفصل من درد می‌کرد و دلیل آن را نمی‌دانستم.» درنهایت او مجبور شد که به تعویض مفصل لگن تن دردهد. به‌طورکلی، درک چگونگی تاثیر سن، وزن و دیگر عوامل روی ایجاد درد لگن می‌تواند به فرد کمک کند تا تصمیماتی را اتخاذ کند که می‌توانند در جلوگیری از درد لگن کمک کنند. باوجوداین، اگر بنا به دلایلی دچار درد لگن شدید سعی کنید که در مراحل اولیه به دنبال کمک پزشکی باشید و نگذارید که مشکل شما بدتر شود. در پایان باید گفت که بالا رفتن سن الزاما به معنای مبتلا شدن به درد لگن نیست، بلکه در طول عمر فرد می‌تواند با رعایت توصیه‌هایی از احتمال درد لگن در دوران پیری بکاهد.سپید

EveryDayHealth

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: