کد خبر: ۱۷۱۹۶۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 30
از آنجا که خطای پزشکی تعاریف گوناگونی دارد، پژوهشگران به بررسی سه مطالعه‌ای پرداختند که مفهوم مشابهی را از خطای پزشکی مورد بررسی قرار داده بودند.
  شفا آنلاین:   نتایج یک پژوهش که به تازگی منتشر شده، نشان داده از هر 20 بیمار بزرگسالی که به صورت سرپایی تحت مداوا قرار می‌گیرند، تشخیص بیماری حداقل یک نفر از آنان نادرست است. این آمار بدین معنی است که سالانه بیماری 12 میلیون نفر به اشتباه تشخیص داده می‌شود. این در حالی است که این خطاها تقریبا در نیمی از موارد سبب آسیب دیدن بیمار می‌شوند.

به گزارش شفا آنلاین:از آنجا که خطای پزشکی تعاریف گوناگونی دارد، پژوهشگران به بررسی سه مطالعه‌ای پرداختند که مفهوم مشابهی را از خطای پزشکی<Medical error> مورد بررسی قرار داده بودند. در این مطالعات مراجعه غیرمنتظره و مجدد بیماران به پزشک خانواده پس از یک‌بار ویزیت، عدم پیگیری و مراجعه بیمارانی که یافته‌های نگران کننده‌ای در آزمایش غربالگری سرطان روده بزرگ آنان مشاهده شده بود و نیز عدم توجه به عکس ریه غیرطبیعی در بیمارانی که در نهایت تشخیص سرطان ریه برایشان مطرح شده بود، از جمله مواردی بود که به عنوان موارد احتمالی بروز خطای تشخیص مورد شناسایی و بررسی قرار گرفت.
موارد قطعی بروز خطا پس از مطالعه کامل پرونده پزشکی بیماران تایید و ثبت شد. میزان بروز خطای تشخیصی در مراقبت‌های اولیه پزشکی و سطح پزشک خانواده حدود 06/5 درصد، در تشخیص سرطان روده بزرگ برابر 007/0 درصد و برای سرطان ریه حدود 013/0 درصد محاسبه شد.
جمع‌بندی نتایج حاصل از سه مطالعه فوق نشان داد که میزان بروز خطای تشخیص در مراقبت‌های پزشکی سرپایی در بزرگسالان حدود 08/5 درصد است که بنا به یافته‌های مطالعات قبلی اینگونه خطاها در نیمی از موارد نیز می‌توانند سبب وارد آمدن آسیب به بیماران شوند.
اگرچه میزان خطا در تشخیص سرطان سهم اندکی را از میزان کلی بروز خطاهای تشخیصی شامل می‌شد، همین مقدار اندک نیز از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است، چراکه تاخیر در تشخیص سرطان در زمره خطرناک‌ترین و پرهزینه‌ترین اشتباهات پزشکی در مراقبت‌های سرپایی قرار داشته و چه بسا سبب تبدیل یک بیماری کاملا درمان‌پذیر به یک بیماری پیشرفته و مهلک شود.
نویسندگان مقاله بر این امیدند که آمار به دست آمده از این پژوهش توجه سیاستگزاران، سازمان‌های بهداشتی- درمانی و محققان را به اهمیت موضوع خطاهای پزشکی جلب کرده و تلاش‌هایی موثر را در جهت کاهش هرچه بیشتر اینگونه خطاها پایه‌گذاری کند.سپید
 WebMD
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: