کد خبر: ۱۷۱۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 26
در حال حاضر بیش از ۱۷۰۰ بیمار در کشور دیالیز صفاقی می‌شوند و حدود ۶۰ بخش برای این نوع دیالیز وجود دارد
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سابق بخش نفرولوژی بیمارستان شریعتی تهران با انتقاد از کیفیت تجهیزات دیالیز صفاقی تولید داخل، تاکید کرد که جان بیماران به دلیل استفاده از این تجهیزات به خطر می‌افتد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر ایرج نجفی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۷۰۰ بیمار در کشور دیالیز صفاقی می‌شوند و  حدود ۶۰ بخش برای این نوع دیالیز وجود دارد، اظهار کرد: یک شرکت داروسازی، متولی تولید محلول‌ها و لوازم دیالیز صفاقی است. محصولات این کارخانه در طول سالهای گذشته کیفیت بسیار پایینی داشته است. در طول مدت فعالیت دوبار نیمی از بیماران دچار التهاب(Inflammation) حاد شکم و دردهای شدید شده‌اند، بعد از بررسی متوجه شدیم دستگاه اتوکلاو این شرکت مشکل داشته است. آن زمان گفتیم سیستم شما مشکل دارد اما زیر بار نمی‌رفتند. بعد از آن با کمک شرکت‌های خارجی مشکل خود را فهمیدند.

وی ادامه داد: به تازگی نیز به دلایل واهی از جمله پرداخت نشدن مطالبات از طرف دولت، بیمه و اینکه موارد مورد نیاز تولید در گمرک مانده است اعلام کرده‌اند کف‌ها ( نوعی از تجهیزات مورد نیاز در دیالیز صفاقی) را دوبار مصرف کنید؛ این در حالیست که  این ابراز باید فقط یک بار برای بیمار مصرف شود اما می‌گویند این کف‌ها را در بتادین بشویید و دوباره استفاده کنید. این بیماران مشکلات زیادی دارند و نه تنها این کار منجر به مرگ آنها می‌شود بلکه عوارض زیادی هم دارد.

این فوق تخصص بیماری‌های کلیه و فشارخون(blood pressure) همچنین اضافه کرد: با پیگیری‌هایی که انجام گرفت این کارخانه به صورت موقت کف‌های مانده و بی کیفیت  را در اختیار ما قرار داد. یک هفته پیش نیز گفتند "کاتتر" مورد نیاز بیماران را نداریم، به همین دلیل کسی را دیالیز صفاقی نکنید. از چند روز پیش هم گفته شد که به دلیل مشکلات مالی محلول‌هایی که باید روزی چهار تا دو لیتر و گاهی بیشتر برای این نوع دیالیز مصرف شود، کمتر استفاده کنیم؛ ما نیز مجبور شدیم به دلیل کمبود محلول، دستور بدهیم این بیماران سه بار دیالیز شوند.

نجفی با بیان  اینکه در حال حاضر این شرکت تنها تولید کننده تجهیزات دیالیز صفاقی در کشور است و رقیبی ندارد، تصریح کرد: به صورت مرتب با این شرکت به دلیل کیفیت بسیار پایین محصولات مشکل داریم.  ۱۷ سال پیش دیالیز صفاقی در کشور ۱۱ درصد ارزانتر از دیالیز خونی بود، اما در طول این سال‌ها قیمت محلول‌های آن بیش از ۸۰۰ درصد افزایش داده شده به طوری که از دیالیز (Dialysis)خونی گرانتر شده است؛ در صورتی که در تمام دنیا دیالیز صفاقی ۴۰ درصد ارزانتر از خونی است. این در حالیست که هیچ گونه وارداتی از این تجهیزات نداریم.
برچسب ها: دیالیز ، تجهیزات ، التهاب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: