کد خبر: ۱۷۱۵۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 26
اگر بیمه شدگانی که دفترچه بیمه سلامت دارند و می‌خواهند از مزایای خدمات مراکز غیر دولتی استفاده کنند باید نسبت به تغییر صندوق خود و دریافت دفترچه بیمه ایرانیان اقدام کنند
شفاآنلاین>سلامت> سازمان بیمه سلامت به منظور عدالت در سلامت و پایداری منابع و براساس تبصره 17 قانون بودجه سال 96 بخشنامه‌ای را صادر کرده که از تاریخ اول آبان‌ماه ارائه خدمات بستری و سرپایی (به‌جز دارو) به تمامی بیمه شدگان تحت پوشش صندوق بیمه سلامت همگانی محدود به مراکز تشخیصی – درمانی دولتی شود.

به گزارش شفاآنلاین، با انتشار این بخشنامه برخی از منتقدان و مخالفان دولت و حتی انجمن‌های پزشکی واکنش‌های متفاوتی نشان دادند و اظهار داشتند که با اجرای این تصمیم بیمه‌شدگان تحت پوشش بیمه سلامت برای دریافت خدمات درمانی از مراکز درمانی و بیمارستان‌ها با مشکلات و چالش‌هایی مواجه خواهند شد. آنها بدون توجه به تأخیر 8 ماهه دراجرای این قانون و دامنه شمولیت آن عنوان کردند که بخشنامه صادر شده نشانه‌هایی از شکست طرح ملی بیمه سلامت است.

این در حالی است که هم‌اکنون بیش از 40 میلیون‌نفر از بیمه‌شدگان شامل کارکنان دولت، روستاییان و اقشار مختلف، تحت پوشش بیمه سلامت هستند که به گفته طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه (Insurance)سلامت 23 درصد از بیمه شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی که به صورت رایگان خدمات می‌گیرند مطابق قانون باید برای دریافت خدمات بستری و سرپایی به مراکز تشخیصی- درمانی دولتی مراجعه کنند.

بنابراین آنچه که ابلاغ شده برای این گروه از افراد است و به سایر بیمه شدگان تحت پوشش بیمه سلامت همچون گذشته خدمات ارائه خواهد شد. موهبتی در ادامه افزود: ۸۰ درصد جمعیت بیمه شده کشور به‌صورت رایگان بیمه هستند و همین امر بار مالی ۱۸ هزار میلیارد تومانی برای کشور دارد. وی با اشاره به سرانه 40 هزار تومانی درمان و سهم 50 درصدی دولت در آن گفت: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی افراد تحت پوشش صندوق بیمه رایگان همگانی تنها باید خدماتشان را از بخش دولتی خرید کنند.

وی گفت: مصوبه هیأت وزیران مبنی بر استفاده از بیمه رایگان فقط در مراکز (centers)دولتی، با تأخیر اجرایی می‌شود و ما فقط بر اجرای آن تأکید کردیم و از اختیارات خود روش اجرا را با حداقل مشکل برای مردم در پیش گرفتیم.

موهبتی افزود: این موضوع شامل روستاییان و افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و کارکنان دولت نمی‌شود. وی گفت: اگر بیمه شدگانی که دفترچه بیمه سلامت دارند و می‌خواهند از مزایای خدمات مراکز غیر دولتی استفاده کنند باید نسبت به تغییر صندوق خود و دریافت دفترچه بیمه ایرانیان اقدام کنند.

موهبتی در ادامه با بیان اینکه در اجرای این بخشنامه تلاش شده تا بیمه شدگان صندوق بیمه همگانی با کمترین مشکل خدمات بگیرند، افزود: در صورت اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مبنی بر عدم کفایت ظرفیت بخش دولتی در ارائه خدمات سرپایی ادارات کل استانی می‌توانند با هماهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به خرید خدمات به صورت بیمه‌ای از مراکز غیر دولتی اقدام کنند.

مدیرعامل بیمه سلامت با تأکید بر حمایت از بیمه شدگان اظهار داشت: در صورتی که بیمه شده صندوق بیمه سلامت همگانی قبل از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل در بخش غیر دولتی بستری شده و پس‌از آن ترخیص شوند هزینه پرونده بستری آنها در تعهد سازمان است.

موهبتی با بیان اینکه بیمه‌شدگانی که پروتکل بیماری دارند همچون گذشته مشمول خدمات درمانی هستند افزود: برای بیماران صعب‌العلاج و خاص هیچ تغییری ایجاد نشده است و آنها مشمول این بخشنامه نیستند.

به‌گفته موهبتی در صورتی که بیمه شده سلامت همگانی برای دریافت خدمات رادیوتراپی و شیمی درمانی تحت درمان در بخش غیر دولتی بوده است می‌تواند با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی تا اتمام دوره فعلی درمان از پوشش بیمه استفاده کند.

مدیرعامل بیمه سلامت در ادامه تأکید کرد هر یک از بیمه شدگان صندوق بیمه سلامت همگانی می‌توانند با تغییر صندوق و پرداخت 50 درصد هزینه به مبلغ ماهانه 23 هزار تومان دفترچه بیمه سلامت ایرانیان دریافت کنند و از تمامی خدمات درمانی و بیمارستان‌های دولتی و غیردولتی بهره‌مند شوند.
برچسب ها: بیمه ، سلامت ، مراکز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: