کد خبر: ۱۷۱۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 25
کل بدهی بیمه ها به وزارت بهداشت حدود 15هزار میلیارد تومان است البته اینکه سازمان های بیمه گر در روزهای اخیر چه بخشی از این بدهی را پرداخت کنند، هنوز دقیق معلوم نیست، قطعا پرداخت ها در حدی نیست که همه بدهی ها را جبران کن
شفا آنلاین>سلامت>معاون درمان وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: بدهی بیمه ها باعث شده که نقدینگی در بیمارستان ها بسیار کم شود،بنابراین مجبوریم عمل های جراحی و خدمات غیر اورژانسی را به لیست انتظار ببریم اما در ارائه خدمات اورژانسی هیچ خللی ایجاد نمی شود.

به گزارش شفا آنلاین،قاسم جان بابایی افزود: متاسفانه به علت بدهی بیمه ها مشکلات زیادی در بیمارستان های کشور به وجود آمده است و به خاطر عقب ماندگی بیمه ها نتوانسته ایم کارانه، اضافه کار و برخی مطالبات پرستاران و سایر کارکنان بیمارستان ها را پرداخت کنیم و به موقع از خجالت همکاران در بیاییم.

وی گفت: کارکنان بیمارستان که مطالبات خود را طلب می کنند، حق دارند، به هر حال کار کرده اند، زحمت کشیده اند از زمان بودن در کنار خانواده زده اند و در بیمارستان بوده اند، نمی توانیم به آنها بگوییم حقتان را مطالبه نکنید اما متاسفانه عقب ماندگی بیمه ها در پرداختها باعث این مسائل شده است.

جان بابایی افزود: در زمان حاضر چون نقدینگی در بیمارستان ها به حداقل رسیده، پولی در بیمارستان ها به صورت نقدی وجود ندارد که بتوانیم کارانه پرستاران، پزشکان و کارکنان بیمارستان ها را پرداخت کنیم، چشم امید ما به پول هایی است که قرار است سازمانهای بیمه گر پرداخت کنند.

*پرداخت بخشی از بدهی بیمه ها، امروز یا فردا
معاون درمان وزیر بهداشت گفت: قرار است امروز (چهارشنبه) یا فردا، سازمان بیمه تامین اجتماعی(Social Security) و سازمان بیمه سلامت مبالغی از بدهی های گذشته را به بیمارستان ها پرداخت کنند و امیدواریم پرداخت این مبالغ به همکاران تسکینی برای آنان باشد.

وی افزود: کل بدهی بیمه ها به وزارت بهداشت(Ministry of Health) حدود 15هزار میلیارد تومان است البته اینکه سازمان های بیمه گر در روزهای اخیر چه بخشی از این بدهی را پرداخت کنند، هنوز دقیق معلوم نیست، قطعا پرداخت ها در حدی نیست که همه بدهی ها را جبران کند و قسمتی از بدهی را تامین می کند و چون رقمی اعلامی بیمه ها با رقمی که در عمل پرداخت می شود، ممکن است متفاوت باشد، نمی توانیم رقم دقیق پرداختی بیمه ها را تا زمان وصول اعلام کنیم.

*تامین دارو و ملزومات پزشکی در بیمارستان ها سخت شده
جان بابایی درباره آسیب های ناشی از تاخیر پرداخت بیمه ها گفت: وقتی بدهی طولانی می شود، شرکت های دارویی و تامین کننده ملزومات پزشکی بیمارستان ها و سایر شرکت های طرف قرارداد بیمارستانها نمی توانند نیازهای بیمارستانها را به طور کامل تامین کنند، این مسائل به هم پیوسته و مرتبط است، زیرا این شرکتها نیز برای خرید و تولید دارو نیاز به نقدینگی دارند و نمی شود همه خریدها نسیه باشد.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: مشکلاتی که در پرداخت به موقع مطالبات شرکتهای طرف قرارداد بیمارستانها به وجود آمده باعث شده شرایط برای تهیه دارو و ملزمات پزشکی در بیمارستانها سخت شود. البته با همکاری سازمان غذا و دارو، این ملزومات برای خدمات اورژانسی تامین می شود.

وی افزود: مسئولان بیمارستان ها مدیریت می کنند و با صرفه جویی اجازه نمی دهند در ارائه خدمات اورژانسی(Emergency) مشکلی به وجود آید و تاخیر و تعللی صورت گیرد اما به هر حال مجبوریم خدمات درمانی غیر اورژانسی را مثل همه جای دنیا با نوبت بندی ارائه کنیم.

جان بابایی گفت: در همه جای دنیا نیز این طور نیست که هر کس هر وقت خواست مثلا مفصل زانو را عوض کند یا برای موارد غیر اورژانسی ام آر آی بگیرد و بلافاصله و بدون نوبت کارش انجام شود. در اغلب کشورها حتی کشورهای سرمایه دار مانند سوئیس و کانادا نیز برای یک ام آر ای غیر اورژانسی افراد حداقل سه تا شش ماه در نوبت می مانند.

وی افزود: در این کشورهای سرمایه دار در بخش خصوصی نیز خارج از لیست انتظار افراد نمی توانند خدمات غیر اورژانسی دریافت کنند و اگر کسی بخواهد مثلا در کانادا سریعتر ام آر ای بگیرد باید از خاک کانادا خارج شود و مثلا به آمریکا برود.

جان بابایی گفت: به هر حال منابع محدود است و مجبوریم با ایجاد لیست های انتظار و صرفه جویی، منابع موجود را مدیریت کنیم، راه حل اساسی نیز اجرای نظام ارجاع است که امیدواریم به اجرای آن در کشور موفق بشویم.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: