کد خبر: ۱۷۱۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 25
اين بيماري شامل رشد کيست هاي غير سرطاني درون کليه مي شود که با گذشت زمان، آنها بزرگ شده و به طور قابل توجهي افت عملکرد کليه را در پي دارند
شفاآنلاین>سلامت> عدم درمان بيماري کليه پلي‌کيستيک مي تواند به رشد کيست ها در بخش هاي ديگر بدن انسان مانند کبد منجر شود.

به گزارش شفاآنلاین، بيماري کليه پلي‌کيستيک (PKD) اگرچه بيماري چندان شناخته شده اي نيست، اما بسيار جدي و در برخي موقعيت ها حتي مي تواند مرگبار باشد. اين بيماري شامل رشد کيست هاي غير سرطاني درون کليه مي شود که با گذشت زمان، آنها بزرگ شده و به طور قابل توجهي افت عملکرد کليه را در پي دارند. اين کيست ها اگرچه سرطاني نيستند، اما مي توانند با مايع پر شده و به اندازه اي رشد کنند که کليه ها ديگر قادر به ارائه عملکرد مورد انتظار خود نباشند.

عدم درمان بيماري کليه (Kidney)پلي‌کيستيک مي تواند به رشد کيست ها در بخش هاي ديگر بدن انسان مانند کبد منجر شود. اما اين تنها عارضه جدي اين بيماري نيست؛ در حقيقت، عوارض متعدد ناشي از اين بيماري مي توانند به افت وضعيت سلامت و حتي مرگ بيمار منجر شوند. در ادامه با برخي از عوارض مهم بيماري کليه پلي‌کيستيک بيشتر آشنا مي شويم.

    فشار خون بالا

ابتلا به بيماري کليه پلي‌کيستيک مي تواند به صورت مستقيم موجب افزايش فشار خون بيمار شود. فشار خون بالا نيز مي تواند به تشديد آسيب کليوي و همچنين ظهور عوارض جانبي جدي ديگر، از جمله بيماري قلبي و سکته مغزي منجر شود.

در اصل، بيماري کليه پلي‌کيستيک بيمار (sick)را با انواع مختلفي از چالش هاي سلامت چشمگير مواجه مي سازد. در کنار هم، اين چالش ها بهزيستي جسماني و رواني بيمار را در معرض تهديد قرار مي دهند. افرادي که ابتلا به اين بيماري در آنها تشخيص داده شده است بايد به طور منظم فشار خون خود را زير نظر داشته باشند.

    کاهش عملکرد کليه

يکي از بارزترين عوارض جانبي بيماري کليه پلي‌کيستيک کاهش چشمگير عملکرد کليه است. اثر اين افت عملکرد با توجه به سن بيمار مي تواند متغير باشد.در صورت بروز نارسايي کليوي، بيمار تا زماني که کليه اي جديد براي پيوند در اختيار وي قرار بگيرد نيازمند انجام دياليز خواهد بود. اين مي تواند انتظاري طولاني و استرس‌زا باشد.

    اورمي

اورمي (Uremia) زماني رخ مي دهد که ميزان سموم در بدن يک فرد به سطوح تهديد کننده جان وي افزايش مي يابد. اين شرايط به طور معمول در نتيجه آسيب هاي کليوي که موجب افت عملکرد آنها مي شوند، شکل مي گيرد. در اصل، آغاز بيماري کليه پلي‌کيستيک مي تواند به نارسايي کليوي منجر شود، که بدن را از دفع سمومي که زندگي بيمار را تهديد مي کنند، ناتوان مي سازد.

اورمي يک نشانه قوي از عملکرد نامناسب کليه ها و اين که ممکن است به زودي ناتوان از کار باشند، محسوب مي شود. در صورت از کار افتادن کليه ها بيمار بايد دوره هاي دياليز را پشت سر بگذارد تا کليه اي جديد براي پيوند در اختيار وي قرار بگيرد.

    درد شديد

درد شديد، به ويژه در قسمت پاييني پهلوها يا پايين کمر، يکي از شايع‌ترين عوارض جانبي بيماري کليه پلي‌کيستيک است. افرادي که با دردهاي ناشي از عفونت هاي دستگاه ادراري يا سنگ هاي کليه آشنا هستند، نوع اين درد را نيز بهتر درک مي کنند. در حقيقت، بسياري از افراد ممکن است بيماري کليه پلي‌کيستيک را با يکي از اين شرايط اشتباه بگيرند.

اگر سابقه ابتلا به بيماري کليه پلي‌کيستيک در خانواده شما وجود دارد و در قسمت هايي که به آنها اشاره شد با درد شديد مواجه شده ايد، مراجعه به پزشک براي بررسي دقيق شرايط اهميت دارد.

    کيست هاي کبد

بيماري کليه پلي‌کيستيک شامل رشد کيست هاي غير سرطاني حاوي مايع در و اطراف کليه ها مي شود، که افت عملکرد اين اندام را به همراه داشته و حتي مي تواند به طور کامل آن را از کار بيندازد.

با اين وجود، مواجهه بلند مدت با بيماري کليه پلي‌کيستيک ممکن است به رشد کيست ها دراندام هاي مهم ديگر به ويژه کبد منجر شود. احتمال شکل گيري اين شرايط در بيماران پير مبتلا به بيماري کليه پلي‌کيستيک بيشتر است. در هر صورت، عدم درمان مناسب بيماري کليه پلي‌کيستيک نه تنها مي تواند به نارسايي کليوي منجر شود، بلکه مي تواند شرايطي مشابه را براي کبد رقم بزند.

    آنوريسم مغزي

يکي از ترسناک‌ترين عوارض جانبي بيماري کليه پلي‌کيستيک خطر افزايش يافته آنوريسم مغزي است، که شامل شکل گيري يک برآمدگي بزرگ در يک رگ خوني مغز مي شود. پارگي اين بخش متورم رگ مي تواند به خونريزي شديد در اطراف مغز منجر شود، که مي تواند به کما رفتن بيمار يا حتي مرگ را در پي داشته باشد.

    مشکلات بارداري

بيماري کليه پلي‌کيستيک مي تواند تهديدهاي سلامت جدي براي بانوان باردار و جنين آنها به همراه داشته باشد. ابتلا به بيماري کليه پلي‌کيستيک طي دوران بارداري مي تواند به يک بيماري جدي و تهديدکننده زندگي به نام پره‌اکلامپسي منجر شود. در صورت عدم درمان مناسب و سريع، پره‌اکلامپسي مي تواند به مرگ بيمار منجر شود.
برچسب ها: کليه ، بيمار ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: