کد خبر: ۱۷۱۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۵ - ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 25
برای اندازه گیری رشد مناسب جنین و سلامت مادر، بهترین و آسان ترین راه، کنترل افزایش وزن مادر است.
شفا آنلاین:بدون شک یکی از بزرگترین آرزوهای تمامی زنان، داشتن نوزادی سالم و تندرست <Baby is healthy and healthy>است. به این جهت تمامی مادران سعی بر آن دارند تا عوامل موثر بر بهبود روند بارداری و نتیجه آن را مورد بررسی قرار دهند و تا حد ممکن از عوامل زیان آور دوری جویند. تغییرات زیادی در اثر بارداری در بدن مادر به وجود میآید و عوامل زیادی در تعیین روند صحیح بارداری و نتیجه بارداری موثر هستند. از جمله تغییراتی که دربدن مادر حاصل میشود، تغییر در هضم و جذب غذا ( جذب غذا از روده ها بهتر و بیشتر میشود )، افزایش حجم خون مادر و افزایش چربی های ذخیره ای بدن مادر است.

به گزارش شفا آنلاین:برای اندازه گیری رشد مناسب جنین و سلامت مادر، بهترین و آسان ترین راه، کنترل افزایش وزن مادر است.یکی از مهمترین و اصلیترین نکات، تغذیهی مادر باردار میباشد، زیرا رشد و نمو کامل جنین رابطه تنگاتنگی با تغذیه مادر داشته و تأمین نیازهای او با دریافت مواد مغذی مادر عجین شده است و تنها راه برآوردن نیازهای انرژی و ساختاری جنین به واسطه جفت است.

بنابراین توجه به این تغییرات و تنظیم یک برنامه غذایی متناسب با آن، در این دوران ضروری به نظر میرسد. هرچه رژیم غذایی مادر کاملتر و متناسبتر باشد، کودک بهتر رشد خواهد کرد، البته کمبود غذایی مادر درحد خفیف اثر چندانی بر رشد کودک ندارد زیرا کودک نیازش را از ذخائر بدن مادر تأمین میکند، پس این مادر است که در درجه اول لطمه میبیند. از این رو، مادران باردار باید هم برای حفظ سلامت کودکشان و هم خودشان، توجه زیادی به امر تغذیه داشته باشند.

هیچ تغییر وزنی در طول بارداری را نمیتوان به عنوان الگوی طبیعی تعیین کرد و دیگران را نسبت به آن سنجید، زیرا الگوهای تغییر وزن بسیار متنوع هستند.به طور معمول زنان باردار در طول حاملگی حدود 12-10 کیلوگرم اضافه وزن دارند، البته برای خانمهای لاغر تا 18 کیلوگرم و برای خانمهای چاق تا 11 کیلوگرم در نظر گرفته شده است.

این تقسیم بندی ها بر اساس شاخص جرم بدن(BMI) به دست میآید که از تقسیم کردن وزن پیش از حاملگی بر مجذور قد مادر حاصل میشود.افزایش وزن بدن در طول حاملگی به صورت یکنواخت نیست. در 3 ماهه ی اول افزایش وزن آهسته و حدود 2-1 کیلوگرم است. در طول 6 ماهه ی آخر، افزایش وزن حدود 5/0 کیلوگرم در هفته میباشد. البته هر گونه تغییر وزن ناگهانی باید گزارش داده شود.
پزشک آنلاین
دکتر حمید کوچه باغی [ پزشک عمومی ]
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: