کد خبر: ۱۷۱۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۵ - ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 25
سیستم جدید با خنک کردن پیشانی، تاخیر را کاهش می‌دهد. فرضیه‌ای که پشت این وسیله قرار گرفته، از مطالعات تصویربرداری عملکردی مغز آمده که بوسیله محققان دانشگاه پیتزبورگ در پنسیلوانیا انجام شده، آمده است.
شفا آنلاین:در سالی که گذشت، آنچه در میان خبرهای داغ نورولوژی بیش از همه جلب توجه می‌کرد و بیش از دیگر خبرها خوانده شد، اپیدمی اوپیوئیدی، تائید ابزاری برای درمان بی‌خوابی<Treatment for insomnia> و مواردی دیگر‌ به چشم می‌خورد. آنچه در زیر می‌‌آید، نگاهی است به برترین‌ها که دانش شما را به چالش خواهد کشید.

به گزارش شفا آنلاین:تائید وسیله‌ای برای بی‌خوابی
سیستم Cerêve Sleep، وسیله‌ای که با تجویز پزشک در اختیار بیمار قرار می‌گیرد، تاخیر را در مرحله 1 و 2 خواب کاهش می‌دهد و بوسیله سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان بیماران مبتلا به بی‌خوابی تائید شده است.
پرسش: این وسیله چگونه کار می‌کند؟
1) استفاده از transcrania- neurostimulation
2) گرم کردن مچ دست‌ها
3) خنک کردن پیشانی
توضیح و پاسخ: سیستم جدید با خنک کردن پیشانی، تاخیر را کاهش می‌دهد. فرضیه‌ای که پشت این وسیله قرار گرفته، از مطالعات تصویربرداری عملکردی مغز آمده که بوسیله محققان دانشگاه پیتزبورگ در پنسیلوانیا انجام شده، آمده است. این مطالعات تائید کرده‌اند که در بیماران مبتلا به بی‌خوابی، کورتکس فرونتال فعال باقی می‌ماند و اجازه نمی‌دهد بیماران به خواب عمیق‌تر و تجدیدکننده‌تر برود. این بیماران اغلب یک «ذهن مسابقه‌ای» را توصیف می‌کنند که با خواب رفتن آنها تداخل ایجاد می‌کند.
محققان دریافتند که خنک کردن آرام پیشانی از طریق یک محدوده درمانی دقیق و دارای تائیدیه بالینی، این فعالیت را در کورتکس فرونتال کاهش می‌دهد. ابزار فوق که با نرم‌افزار کنترل می‌شود و در بالین بیمار قرار می‌گیرد، مایع خنکی را به یک پد پیشانی که در تمام طول شب روی پیشانی می‌ماند، پمپ می‌کند.
خطرات جدید نورولوژیک مرتبط با مهارکننده‌های پمپ پروتون
مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPIs) به‌طور گسترده‌ای برای کاهش اسید معده و درمان سوزش سر دل استفاده می‌شود. این داروها در گزارش‌های جداگانه‌ای با دو اختلال نورولوژیک مرتبط دانسته شده است.
پرسش: این دو اختلال، کدام هستند؟
1) بیماری پارکینسون و دمانس
2) استروک و دمانس
3) مالتیپل اسکلروزیس و دمانس
توضیح و پاسخ:در یک گزارش که توسط دانشمندان آلمانی انجام و در نشریه JAMA منتشر شد، ارتباطی را میان مصرف PPIs و دمانس نشان داده است. در این مطالعه از داده‌های تشخیص‌ و تجویز داروهای بزرگترین مطالعه سلامت عمومی در آلمان استفاده شده که شامل یک‌سوم کل جمعیت آلمان و 50 درصد جمعیت مسن می‌شود. آنالیزها روی 73 هزار و 679 فرد 75 سال و بالاتر انجام شد که در ابتدای ورود به مطالعه، مبتلا به دمانس نبودند. نتایج نشان داد 2950 بیماری که به‌طور مرتب از PPIs استفاده می‌کردند، در مقایسه با افرادی که از این دسته از داروها استفاده نمی‌کردند، به‌طور قابل توجه و معنی‌داری با خطر بیشتر ابتلا به دمانس مواجه بودند (نسبت خطر: 44/1). در نشست علمی اخیر انجمن قلب آمریکا، محققان داده‌های یک مطالعه مشاهده‌ای ملی را از دانمارک ارایه کردند که نشان می‌داد خطر بیشتر وابسته به دوز در وقوع استروک ایسکمیک با همه 4 داروی PPI بررسی شده، وجود دارد، اما با بلاکرهای هیستامین -2 این خطر را ایجاد نمی‌کنند. محققان دانمارکی معتقدند نتایج آنها شواهد بیشتری را در مورد ارتباط مصرف PPIs وبیماری قلبی‌عروقی فراهم آورده است.
بیانیه جدید AHA/ASA در زمینه استفاده بیشتر از Tpa در استروک
دیگر موضوعی که نورولوژیست‌ها به آن توجه ویژه‌ای نشان دادند، بیانیه جدید انجمن قلب آمریکا/ انجمن استروک آمریکا در مورد استفاده گسترده از tPA داخل وریدی در مدیریت استروک ایسکمیک است.
پرسش: این بیانیه، همسو با گایدلاین‌های مدیریت استروک حاد، معیارهای ورود و خروج و موارد تجویز tPA را برای کدام از گروه‌های بیماران تعریف کرده است؟
1) بیماران مسن‌تر از 80 سال
2) بیماران مبتلا به استروک خفیف یا خیلی شدید
3) بیماران با استروک پیشرونده سریع
4) همه موارد بالا
توضیح و پاسخ: اینکه کدام بیمار با tPA درمان شود و چه بیماری درمان نشود، مساله‌ای است که پزشکان در مدیریت بیماران مبتلا به استروک حاد، روزانه با آن سروکار دارند. مشکلات به این دلیل رخ می‌دهند که کرایتریاهای ورود و خروج کنونی که روی برچسب آلتپلاز آمده، با پیامدهای بالینی همخوانی ندارند. این بیانیه، به پزشکان کمک می‌کند تا تصمیم بگیرند چه بیمارانی را با Tpa درمان کنند و حوزه‌های کلیدی را که برای تحقیقات آینده الویت دارند، مشخص نمایند. این بیانیه سناریوهای مختلفی را برای توصیف معیارهای واجد شرایط برای تجویز آلتپلاز در استروک ایسکمیک حاد بیان کرده و به این ترتیب، تعداد افرادی که از مزایای این درمان بهره می‌برند، بیشتر خواهد شد.
به‌طور مثال، برچسب آلتپلاز بیان می‌کند که در بیماران مسن‌تر از 75 سال، خطرات درمان ممکن است افزایش یابد و در بیماران مسن‌تر از 80 سال، اثربخشی درمان به خوبی اثبات نشده و به مطالعات بیشتری نیاز دارد. با این حال، بیانیه جدید توصیه می‌کند «برای سایر بیماران واجد شرایط پزشکی که 18 سال و بالاتر سن داشته باشند، تجویز داخل وریدی آلتپلاز در عرض 3 ساعت، معادل توصیه‌ها برای بیماران کمتر و بیشتر از 80 سال سن است.»
اطلاعات برچسب آلتپلاز اخیرا روزآمد شده و محدودیت‌های استفاده آن در موارد استروک خفیف یا خیلی شدید برداشته شده و توصیه‌های قوی در رابطه با درمان هر دو وضعیت استروک‌های خفیف و بسیار شدید ناتوان کننده با این دارو آمده است. در نهایت، در بیمارانی که استروک در آنها سریعا پیشرفت می‌کند (دیگرمعیار خروج که اخیرا از برچسب دارو برداشته شده)، تجویز tPA برای بیمارانی که با استروک ایسکمیک متوسط تا شدید تظاهر می‌یابند و بهبود سریعی را نشان می‌دهند، اما در حد متوسطی ناقص و بالقوه ناتوان مانده، قابل قبول است.
داروی قدیمی برای تقویت حافظه و توجه
یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده، دو سو کور و با کنترل پلاسبو نشان می‌دهد که دوز تکی از متیلن بلو، دارویی با قدمت یک قرن، می‌تواند به‌طور قابل توجهی حافظه و توجه را در افراد سالم بهبود بخشد و تقویت کند.
پرسش: متیلن‌بلو به‌طور رایج برای درمان کدام یک از وضعیت‌های زیراستفاده می‌شود؟
1) متهموگلوبینمی
2) مسمومیت با سیانید
3) مسمومیت با مونوکسید کربن
4) همه موارد بالا
توضیح و پاسخ: بیش از یک قرن است که متیلن‌بلو به‌طور ایمنی هم به عنوان یک رنگ و هم درمان متهموگلوبینمی، مسمومیت با سیانید و مسمومیت با مونوکسید کربن استفاده می‌شود. یک مطالعه جدید پیشنهاد می‌کند که این دارو ممکن است فعالیت را در نواحی‌ای از مغز که مرتبط با حافظه کوتاه‌مدت و توجه است، تقویت کند. نتایج یک مطالعه با کنترل پلاسبو دریافت که یک دوز خوراکی تکی از متیلن‌بلو فعالیت مغزی را در کورتکس دوطرفه اینسولار، همچنین کورتکس پره‌فرونتال و لوب‌های پاریتال و اکسی‌پیتال، در مقایسه با پلاسبو، بهبود می‌بخشد. از دیگر مزیت‌های این دارو خاصیت غیرسمی آن و بسیار ایمن بودن آن است. با توجه به آنکه داروی دیگری برای ارتقای حافظه از نظر بالینی تائید نشده، متیلن‌بلو به دارویی جدید و منحصربه‌فرد در این زمینه تبدیل شده است.سپید
منبع: Medscape


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: