کد خبر: ۱۷۱۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 22
با توجه به اهمیت آسیب‌های وارده به سیستم عصبی مرکزی و تأثیر آن در کیفیت زندگی مبتلایان، درمان این ضایعات از اهمیت بسیاری برخوردار است.
شفا آنلاین>سلامت>محققان پژوهشگاه رویان به بررسی تمایز سلول‌های بنیادی پرتوان به سلول‌های عصبی و تغییر در کانال‌های غشاء سلولی پرداختند.

به گزارش شفا آنلاین،با توجه به اهمیت آسیب‌های وارده به سیستم عصبی مرکزی و تأثیر آن در کیفیت زندگی مبتلایان، درمان این ضایعات از اهمیت بسیاری برخوردار است.

یکی از روش‌های درمان این ضایعات، جایگزینی سلول‌های آسیب دیده با سلول‌های عصبی حاصل از تمایز سلول‌های بنیادی(Stem Cells) پرتوان است. تلاش‌های فراوانی بدین منظور انجام گرفته است اما درک روند تمایز و چگونگی دست‌یابی به سلول عصبی بالغ و کیفیت آن بسیار مهم و چالش برانگیز است.

یکی از تغییراتی که طی روند ایجاد سلول عصبی از سلول پرتوان جنینی روی می‌دهد، تغییر در کانال‌های یونی سطح غشاء سلول است که با توجه به کارکرد پیام رسان این سلول‌ها شاخص مهمی در کیفیت و میزان عملکرد آنان محسوب می‌شود.

به منظور بررسی چگونگی تغییر این کانال‌ها، دکتر بهاروند، دکتر کیانی، دکتر نعمتی، ابراهیم شهبازی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، دانشگاه علم و فرهنگ و دانشگاه تربیت مدرس، پژوهشی را طراحی کردند که طی آن به کمک بررسی بیان ژن (qRT-PCR) و بررسی کانال‌های یونی سطح سلول (Patch clamp)، تغییرات ایجاد شده طی روند تمایز سلول‌های بنیادی پرتوان به سلول‌های عصبی را مورد مطالعه قرار دادند. 

نتایج این پژوهش که در نشریه بین المللی Biochemical & Biophysical Research Communication به چاپ رسیده است، نشان داد، بیان ژن کانال‌های کلسیم، پتاسیم و سدیم در طول روند تمایز تغییر می‌کند.

همچنین داده‌های حاصل از بررسی کانال‌های غشاء سلول (Patch clamp) نشان داد، جریان پتاسیم به داخل و خارج از سلول در مرحله سلول‌ بنیادی جنینی، مرحله تشکیل روزت (مرحله‌ای از تمایز سلول‌های پرتوان به سلول‌های عصبی که طی آن سلول‌های در حال تمایز تجمع کرده ساختارهایی رز مانند را ایجاد می‌کنند) و ایجاد سلول‌های مشابه سلول‌های عصبی وجود دارد.

ژن زیر واحد آلفا کانال‌های سدیم و کلسیم در تمام طول روند تمایز بیان می‌شد و جریان رو به داخل سدیم و کلسیم تنها در آخرین مرحله ایجاد سلول‌های عصبی از سلول‌های بنیادی جنینی قابل ثبت است.

برچسب ها: سلول ، بنیادی ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: