کد خبر: ۱۷۱۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - 2017October 23
نحوه شیر دادن به کودکان مبتلا به شکاف کام و لب از دو جهت اهمیت بسیاری دارد اول اینکه به دلیل ایجاد شکاف و راه ارتباطی بین دهان و بینی، شیر مادر و دیگر مواد غذایی از بینی کودک بیرون می‌آید یا وارد نای و ریه می‌شود که خود عوارض بعدی تنفسی را به دنبال دارد.
شفا آنلاین:نحوه شیر دادن به کودکان مبتلا به شکاف کام و لب از دو جهت اهمیت بسیاری دارد اول اینکه به دلیل ایجاد شکاف و راه ارتباطی بین دهان و بینی، شیر مادر و دیگر مواد غذایی از بینی کودک بیرون می‌آید یا وارد نای و ریه می‌شود که خود عوارض بعدی تنفسی<Next respiratory symptoms> را به دنبال دارد.

:علاوه بر این، با توجه به اینکه همراه با شیر و غذا هوای زیاد وارد معده می‌شود، کودک با دل‌دردهای شدید یا سیری کاذب مواجه می‌شود. به همین دلیل مادر حتما باید به نحوه شیردهی توجه خاصی داشته باشد. حتما از شیشه شیرهای مخصوص بیماران شکاف کام و لب استفاده کند و دوم اینکه در فواصل کوتاه نوزاد از سینه مادر جدا شده و به شکل قائمه نشانده شود. بعد از آن به آرامی به پشت کودک ضربه وارد شود تا آروغ‌گیری انجام و هوای اضافی که به معده رفته از طریق مری خارج شود.

در ضمن مادران باید با راهنمایی پرستار و پزشک معالج در تغذیه شیر به کودک کمک کنند. نوزادان هنگام شیر خوردن عادت غریزی‌ دارند و عمل مکیدن بلعیدن و تنفس کردن به شکل پشت هم و ناخودآگاه انجام می‌شود. به همین دلیل بنا به توصیه پزشک می‌توان در هنگام شیرخوردن به شیرخوار کمک کرد به این صورت که شیشه را فشار داد و رها کرد. سرعت این عمل باید مطابق با شیر خوردن نوزاد باشد که عموما هر ثانیه یک بار است. وقتی هم نوزاد دست از مکیدن می‌کشد، شما هم باید توقف کنید. البته باید توجه داشت فشار وارده بیش از حد نباشد و تغذیه تا 30 دقیقه پایان گیرد.سلامانه

دکتر آتوسا فولادگر، متخصص اطفال

برچسب ها: شیردهی ، شکاف لب ، کام
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: