کد خبر: ۱۷۱۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 21
دکتر بهزاد هوشمند اظهار کرد: در کشور ما هرچه دهک سنی بالاتر می رود، وضعیت عمومی سلامت دهان و دندان از شرایط بدتری برخوردار است.
شفا آنلاین>سلامت>استاد پریودنتولوژی(Periodontics) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه وضعیت سلامت دهان و دندان در ایران مطلوب نیست، تاکید کرد: برای ارتقای سلامت دهان و دندان، باید نگرش ها در سطح سیاستگذاری های کلان تا سطح عموم جامعه، از 'درمان' به 'پیشگیری' تغییر یابد.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر بهزاد هوشمند اظهار کرد: در کشور ما هرچه دهک سنی بالاتر می رود، وضعیت عمومی سلامت دهان و دندان از شرایط بدتری برخوردار است.

طبق مطالعات صورت گرفته در کشور، میزان شاخص پوسیدگی دندان (DMF) در میان ایرانی ها 6 است؛ یعنی هر ایرانی به طور متوسط دارای 2 دندان کشیده شده، 2 دندان پوسیده و 2 دندان پرشده است. این درحالی است که در برخی کشورها مانند سوئد و فنلاند این شاخص به صفر رسیده است.

وی افزود: با توجه به اینکه بعد از سه دهه ما شاهد دولتی در کشور هستیم که توجهی به سلامت مردم و به خصوص سلامت دهان و دندان دارد، باید این مساله را به فال نیک بگیریم اما حلقه مفقوده برنامه های ارتقای سلامت عمومی و سلامت دهان و دندان، نگاه سیاست گذاران است که باید اصلاح شود.

هوشمند ادامه داد: لازم است سیاست گذاران ضمن اینکه به بخش درمان که بسیار مهم و حیاتی است، نگاه ویژه دارند، باید به تقویت و ارتقای جایگاه پیشگیری نیز توجه کنند و این امر محقق نمی شود مگر اینکه روی بخش افزایش سطح آگاهی و نگرش آحاد جامعه نسبت به سلامت خود و امر پیشگیری کار شود.

وی ابراز امیدواری کرد که در این دولت به بخش سلامت نگاه عملی شود و برنامه ها از حالت شعاری خارج و به عمل تبدیل شوند؛ برای این منظور همه ارکان دولت باید به سلامت نگاه ویژه داشته باشند و این محدود به وزیر یا وزارت بهداشت نمی شود و باید تمام سیاست گذاران دغدغه پیوست سلامت را در تمام سیاست ها و راهبردهای خود داشته باشند.

استاد پریودنتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: اگر این پیوست محقق شود یعنی نگاه سلامت و پیشگیری در تمام سیاست ها در کشور لحاظ شود، آنگاه شاهد ارتقای سلامت عمومی مردم و سلامت و دهان خواهیم بود.

** لزوم اصلاح ساختار سازمان های بیمه گر
رییس انجمن پریودنتولوژی ایران همچنین بر لزوم ساختار سازمان های بیمه گر در حوزه سلامت تاکید کرد و گفت: معمولا انتقاد می شود که بیمه ها خوب حمایت نمی کنند اما حمایت وقتی صورت می گیرد که بیمه ها منابع و زیرساخت های مالی خوبی داشته باشند تا بتوانند خدمات مناسبی ارائه دهند؛ چراکه تصور نمی شود هیچ بیمه ای راضی باشد مردم خدمات مناسب دریافت نکنند به ویژه بخش آسیب پذیر جامعه که بضاعت مالی خوبی ندارند. بنابراین مشکل اصلی نبود منابع مالی کافی است که سبب شده بیمه ها در کشور ما ضعیف باشند.

هوشمند ادامه داد: درکنار ضعف مالی بیمه ها، ساختار و نگاه این سازمان ها به مساله سلامت و پوشش هزینه ها مشکل ساز شده است و به طور کلی ساختار بیمه در کشور ما اشکال دارد و ما باید این ساختار را اصلاح کنیم؛ بیمه ها نیز به جای تامین هزینه های پیشگیری به تامین هزینه های درمانی می پردازند درحالی که هزینه های درمانی چندین برابر هزینه های پیشگیری است.

وی اظهار کرد: گرچه وظیفه حاکمیت تامین بسترهای لازم برای ارائه خدمات درمانی به مردم است، اما باید نگاه ها عاقلانه و عادلانه باشد و نباید انتظار مردم را در زمینه پوشش خدمات درمانی افزایش داد بلکه باید حق را برای مردم به صورتی اجرا کرد که نگاه ها به سمت پیشگیری برود و مردم نیز بیشتر خواهان دریافت خدمات پیشگیرانه باشند.

استاد پریودنتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سرمایه گذاری نظام سلامت باید به سمتی باشد که روی آگاهی و نگرش مردم و ارتقای سواد سلامت با آموزش از دوران خردسالی و در مهدهای کودک کار شود و با ورود به دوره های تحصیلی دبستان، دبیرستان تا دانشگاه این آموزش ها ادامه یابد تا تغییر نگرش نسل ها اتفاق بیفتد زیرا تا تغییر نگرش ها صورت نگیرد، همین مشکل را 30 سال دیگر هم خواهیم داشت.

هوشمند با تاکید بر اینکه نگاه ها باید کارشناسی و کار به متخصصان و کارشناسان امور سپرده شود، افزود: همچنین باید از تجربیات بین المللی و تجربیات کشورهای موفق در این زمینه استفاده شود؛ به این صورت که برنامه های موفق این کشورها را با گسترش ارتباطات بین المللی وارد کشور کرده و پس از بومی سازی این برنامه ها، آنها را در سطح کشور و با قوت اجرا کنیم.
برچسب ها: سلامت ، بهداشت ، سیاست
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: