کد خبر: ۱۷۰۸۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 20
استرس نیز بسته به مزاج فرد با بروز یبوست همراه است. علاوه بر اینها، عامل موثر در یبوست می‌تواند منشأ روانی داشته باشد.
شفا آنلاین:در درمان یبوست شناخت عوامل زمینه‌ای موثر در بروز این مشکل و رفع‌ آنها نقش موثری دارد. از عوامل زمینه‌ای موثر در بروز این مشکل می‌توان به  الگوی اشتباه تغذیه‌ای، تحرک کم، نوشیدن کم آب و مایعات اشاره کرد.

به گزارش شفا آنلاین: البته برخی عوامل خارجی نیز باعث تشدید و زمینه‌ساز ابتلا به این عارضه می‌شوند مثل مصرف قرص آهن، مکمل کلسیم به دلیل ابتلا به پوکی استخوان، داروهای ضدبارداری، داروهای حاوی کدئین، ابتلا به افسردگی و همچنین مصرف داروهای ضدافسردگی. البته خود بارداری نیز به دلیل فشار رحم و جنین بر امحا و روده‌ها و تغییرات هورمونی منجر به یبوست<Constipation> می‌شود.

همچنین اختلال در عملکرد تیرویید (کم‌کاری و پرکاری تیرویید)، وجود مشکل در ناحیه مقعدی (فیستول، شقاق یا هر مشکل دیگر) از دیگر عواملی هستند که در ایجاد یبوست تاثیرگذارند. استرس نیز بسته به مزاج فرد با بروز یبوست همراه است. علاوه بر اینها، عامل موثر در یبوست می‌تواند منشأ روانی داشته باشد. به عنوان مثال خیلی از بچه‌ها به خصوص سال‌اولی‌ها به دلیل شرایط ظاهری سرویس‌های بهداشتی مدرسه ترجیح می‌دهند دستشویی نروند. همین مساله به صورت عادتی می‌تواند منجر به یبوست شود. هر روز صبح به دنبال رفلکس طبیعی بدن، به فرد احساس اجابت مزاج دست می‌دهد. اگر بنا به هر دلیلی این رفلکس سرکوب شود، زمینه بروز یبوست فراهم می‌شود. فرض کنید فرزندتان برای رفتن به مدرسه آماده شده ولی همین که قصد دارید از منزل خارج شوید، می‌گوید می‌خواهد دستشویی برود. اگر در این شرایط بگویید خب وقتی رسیدی مدرسه کارت و انجام بده، یا عجله داریم نمیشه و.... این حس سرکوب شده و به مرور زمینه ابتلا به یبوست را فراهم می‌کند.

پیشنهاد طب سنتی...

از منظر طب سنتی بعد از صرف هر وعده غذایی باید اجابت مزاج صورت بگیرد، با این حال با توجه به سبک زندگی امروزی اگر فردی روزانه یکبار اجابت مزاج داشته باشد، به یبوست مبتلا نیست. اگر می‌خواهید به یبوست مبتلا نشوید

* در برنامه غذایی از میوه و سبزیجات بیشتری ترجیحا با پوست بعد از شستشوی کامل استفاده کنید.
از خوراکی‌های ملین مثل آلوبخارا و سبزیجات در تهیه غذا استفاده کنید.
مصرف برخی از موادغذایی و میوه‌هایی که منجر به یبوست می‌شوند مثل موز و عدس را کاهش دهید.
غذاهای شور و تند مصرف نکنید چون از منظر طب سنتی باعث خشکی و ایجاد یبوست می‌شود.
فراموش نکنید تحرک و ورزش منظم، پاسخ دادن مناسب به رفلکس احساس دفع و اجابت مزاج و همچنین خواب کافی در رفع یبوست تاثیر مثبتی دارند. از دیدگاه طب ایرانی، بدن مجموعه‌ای به هم مرتبط است و عوامل مختلف بر هم تاثیر می‌گذارند. به عنوان مثال بی‌خوابی موجب ابتلا به سوءهاضمه و دیگر بیماری‌های گوارشی می‌شود. از آنجا که خواب منظم، کمک‌کننده هاضمه و گوارش است، درنتیجه این افراد اجابت مزاج منظمی دارند.سلامانه

 دکتر ابراهیم خادم، متخصص طب سنتی

برچسب ها: یبوست ، دارو ، اجابت مزاج
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: