کد خبر: ۱۷۰۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 16
سلامت زنان در تمام خانواده‌ها به عنوان فرزند، خواهر، همسر، مادر یا مادر بزرگ و اختصاص هفته‌ای به سلامت آنان اهمیت خاصی دارد
شفاآنلاین>سلامت> مدیر کل سلامت جمعیت وزارت بهداشت با بیان اینکه سلامت زنان باید در تمام طول سال مدنظر باشد، گفت: سیاست‌گذاری سلامت و توانمندساختن زنان برای برنامه‌های خودمراقبتی و استفاده به موقع از خدمات بهداشتی از اولویت‌های مهم سلامت زنان است.

به گزارش شفاآنلاین، محمد اسماعیل مطلق به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان ایران (24 تا 30 مهر ماه) درخصوص اهمیت سلامت زنان گفت: سلامت زنان در تمام خانواده‌ها به عنوان فرزند، خواهر، همسر، مادر یا مادر بزرگ و اختصاص هفته‌ای به سلامت آنان اهمیت خاصی دارد.

وی ادامه داد: زنان(Women) از مردان آسیب‌پذیرتر هستند و در نتیجه بیش‌تر از مردان در جست‌ و جوی خدمات سلامت بر می‌آیند و پاسخ‌گویی به این نیاز وظیفه اصلی نظام سلامت است و هم‌چنین زنان محور و مدیر سلامت خانواده و یار و همکار ارائه‌دهندگان خدمات در سیستم سلامت هستند و بخش مهمی از فعالیت‌های مربوط به خود مراقبتی و مراقبت در منزل به عهده آنان است.

مدیر کل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت(Health) خاطرنشان کرد: زنان به‌طور معمول مدیریت و برنامه‌ریزی سلامت خانواده را برعهده دارند و از واکسیناسیون کودکان گرفته تا تغذیه نوجوانان، کاستن از استرس‌های دیگر اعضای خانواده و ارائه خدمات به سالمندان به دوش آنها است و از همه مهم‌تر اینکه بخش سلامت تغذیه از مزرعه تا سفره نیز معمولا عرصه تصمیم‌گیری بانوان است.

مطلق گفت: زنان به عنوان مادر، در خانواده محور سلامت خانواده بوده و مرگ‌ومیر، ناتوانی و رفتارهای آنها، تمام ابعاد سلامت خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد که از جمله این موارد می‌توان خطرات تهدیدکننده سلامتی مادران بر سلامت سایر گروه‌های سنی در خانواده را نام برد.

وی تصریح کرد: با توجه به یادگیری رفتار در خانواده و نقش مادران در شبکه یادگیری اجتماعی، آثار رفتارهای زنان و مادران بر جنبه‌های مختلف سلامت و بیماری و تاثیر آن در فرهنگ رفتاری همه اعضای خانواده بر کسی پوشیده نیست.

مدیر کل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: ازسویی دیگر تعداد زیادی از ارائه دهندگان خدمات سیستم خدمات بهداشتی درمانی در سراسر کشور را زنان تشکیل می دهند و این موضوع نقش مستقیم زنان در ارتقای سلامت جامعه را نیز آشکار می کند و بالاخره اینکه زنان نیمی از جمعیت کشور را به خود اختصاص می دهند و پیشگام فعالیت های مهم اجتماعی نیز هستند.

مطلق بیان کرد: گرچه در هفته ملی سلامت زنان، اولویت‌های سلامت زنان مورد توجه خاص قرار گرفته و اطلاع‌رسانی برای آن صورت می‌گیرد، اما این فرصت باید در دو بعد جدی‌تر دیگر برای تمام سال نیز مد نظر قرار گیرد، اول اینکه برای سلامت زنان در سطح سیاست‌گذاری و مدیریت سلامت برنامه‌ریزی شود و دوم اینکه زنان برای برنامه‌ریزی خود مراقبتی و استفاده به موقع از خدمات بهداشتی توانمندسازی شوند.
برچسب ها: زنان ، بهداشت ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: