کد خبر: ۱۷۰۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 15
سل بیماری اجتماعی و متاثر از مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. فقر و سوء تغذیه، سیستم ایمنی بدن را ضعیف و عفونت سل را فعال می‌کند
شفا آنلاین>سلامت>معاون بهداشت وزارت بهداشت سل را بیماری اجتماعی معرفی و تاکید کرد: اگر قرار است تا سال ۲۰۵۰ ابتلا به این بیماری به صفر برسد، باید در دنیا مداخلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اتفاق افتد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر علیرضا رییسی در همایش روز ملی سل که صبح امروز در دانشگاه علوم پزشکی(Medical science) شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به تاثیرگذاری عوامل اجتماعی بر انتقال این بیماری، اظهار کرد: اگر کشورهای همسایه ما از نظر اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... بهبود یابند کنترل سل در کشور ما نیز راحت‌تر است. در حال حاضر در استان‌های متاثر از این بیماری ردپای این عوامل پررنگ است. امروز دو میلیارد نفر در دنیا دچار عفونت سل هستند. آنها مانند بمب ساعتی هستند و باید مراقب‌شان بود. با نگاهی به محل سکونت آنها می‌توان متوجه شد که هر چه وضعیت اقتصاد یک کشور بهتر باشد، شیوع و بروز بیماری سل در آن کمتر است.

وی ادامه داد: سل بیماری اجتماعی و متاثر از مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. فقر و سوء تغذیه، سیستم ایمنی(Safety system) بدن را ضعیف و عفونت سل را فعال می‌کند. افراد حاشیه‌نشین و فقیر به خدمات تشخیصی کمتری دسترسی دارند و همین موضوع باعث تاخیر در درمان و تشخیص بیماری در آنها می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، میزان هزینه درمان سل مقاوم به درمان را ۴۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان اعلام و تصریح کرد: این رقم در حالی هزینه می‌شود که سل مقاوم به درمان شانس بالایی برای درمان ندارد. در عین حال شانس انتقال در این بیماری نیز بالاست. هر بیمار مبتلا به سل، ناتوان و از نظر سلامت(Health) جسمی ضعیف می‌شود. به همین دلیل شغلش را از دست می‌دهد، پول ندارد و مردم طور دیگری به او نگاه می‌کنند و در نتیجه فقیر می‌شود. از طرف دیگر فقر سل او را مقاوم به درمان می‌کند.

وی تاکید کرد: اگر قرار است تا سال ۲۰۵۰ میزان ابتلا به سل به صفر برسد، لازم است که مداخلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در سطح دنیا اتفاق افتد؛ چرا که به تنهایی با دارو درمانی و واکسن نمی‌توان مشکل "سل" را حل کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: