کد خبر: ۱۷۰۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 15
سازمانی جهانی که اعضا و ارتباطاتی در بیش از ۱۵۰ کشور دنیا دارد. هر سال در این روز، هزاران نفر از حامیان برای جلب توجه نسبت به بیماری‌های روانی و تاثیرات عمده آن بر زندگی مردم در سراسر جهان، یک برنامه آگاهی‌بخشی سالانه را بر پا می‌کنند.
شفا آنلاین:دهم اکتبر، روز جهانی بهداشت روان، روزی برای آموزش، آگاهی و حمایت جهانی از سلامت روانی است. این روز نخستین بار در سال ۱۹۹۲ میلادی به ابتکار فدراسیون جهانی بهداشت روان برگزار شد؛ سازمانی جهانی که اعضا و ارتباطاتی در بیش از ۱۵۰ کشور دنیا دارد. هر سال در این روز، هزاران نفر از حامیان برای جلب توجه نسبت به بیماری‌های روانی <mental illnesses>و تاثیرات عمده آن بر زندگی مردم در سراسر جهان، یک برنامه آگاهی‌بخشی سالانه را بر پا می‌کنند.

به گزارش شفا آنلاین:
در برخی از کشورها این روز جهانی بخشی از یک «هفته آگاهی» است؛ همانند هفته آگاهی از بیماری‌های روانی در آمریکا و هفته بهداشت روان که در استرالیا برگزار می‌شود. در ایران، هفته پایانی مهر ماه (۲۴ لغایت ۳۰ مهر) به نام هفته بهداشت روان نام‌گذاری شده است. موضوع امسال روز جهانی بهداشت روان، «حفظ کرامت انسانی در سلامت روان - کمک‌های اولیه روانشناختی و بهداشت روانی برای همه» است. این شعار به ما امکان خواهد داد تا در بیرون کشیدن مسئله بهداشت روان از حاشیه مشارکت کنیم؛ بنابراین اشخاص به طور کلی احساس اطمینان بیشتری در مقابله با انگ، انزوا و تبعیضی که همچنان به آزار افراد مبتلا به عارضه‌های بهداشت روان، خانواده‌های آن‌ها و مراقبین ادامه می‌دهد، خواهند داشت. بهداشت روان، سطح سلامت روانی یا فقدان یک اختلال روانی توصیف می‌شود. از منظر روانشناسی مثبت یا کُل‌گرایی، بهداشت روان ممکن است شامل توانایی فرد برای لذت بردن از زندگی و برقراری تعادل میان فعالیت‌های زندگی و تلاش برای دستیابی به انعطاف‌پذیری روانی باشد. همچنین بهداشت روان می‌تواند به صورت بیان احساسات و به عنوان دلالتی بر سازگاری موفق با طیف وسیعی از خواسته‌ها تعریف شود.
هنگامی که اتفاق ناگواری در جوامع ما رخ می‌دهد، باید به سمت افرادی که تحت تاثیر آن قرار گرفته‌اند دست یاری دراز کنیم. آموختن اصول اساسی کمک‌های اولیه روانشناختی به شما کمک خواهد کرد تا از کسانی که بسیار پریشان هستند، حمایت کنید و از آن مهم‌تر، بدانید که چه چیزی نباید به آنان بگویید.
شعار امسال روز جهانی بهداشت روان، به کمک‌های اولیه روانی اشاره دارد. کوشش‌ها در حمایت از این روز بر حمایت روانی بنیادی و عمل‌گرا به وسیله کسانی که خود را با هر شغلی در نقش یک یاریگر می‌بینند، تمرکز خواهد داشت. برخلاف نام آن، کمک‌های اولیه روانشناختی هم حمایت روانی و هم اجتماعی را در بر می‌گیرد. همان‌گونه که کمک‌های اولیه جسمانی هرگز به تنهایی در مراقبت‌های بهداشتی عمومی کافی نیست، هیچ نظام مراقبت بهداشت روانی نیز نباید فقط شامل کمک‌های اولیه روانشناختی باشد. در واقع سرمایه‌گذاری در کمک‌های اولیه روانی، قسمتی از تلاش طولانی‌مدت‌تر برای اطمینان از آن است که افرادی که در معرض استرس حاد ناشی از یک بحران هستند، قادر به دریافت حمایت اساسی هستند و آن‌هایی که نیاز به چیزی فراتر از کمک‌های اولیه روانشناختی دارند، پشتیبانی پیشرفته اضافی را از خدمات سلامت، بهداشت روان و اجتماعی به دست خواهند آورد. سازمان جهانی بهداشت با افزایش آگاهی از مسائل بهداشت روان از طریق استفاده از روابط قوی خود با وزارتخانه‌های بهداشت و نهاد‌های جامعه مدنی در سرتاسر جهان، از این روز جهانی حمایت می‌کند. همچنین این سازمان، اصول فنی و ارتباطی را توسعه بخشیده و کمک‌های فنی برای کشورها جهت کمپین‌های حمایتی از روز جهانی بهداشت روان را فراهم می‌کند. این روز فرصتی برای همه ذی‌نفعان دخیل در مسائل بهداشت روان ارائه می‌کند تا در مورد کار خود و اقدامات بیشتری که باید برای تامین مراقبت‌های بهداشت روان برای مردم در تمام دنیا انجام شوند، صحبت کنند.
موضوع روز جهانی بهداشت روان در سال ۲۰۱۳، «بهداشت روان و سالمندان» بود. شعار این روز در ۲۰۱۴، «زندگی کردن با اسکیزوفرنی» تعیین شد و تمرکز سازمان جهانی بهداشت بر روی داشتن یک زندگی سالم همراه با این بیماری بود. هزاران نفر از مردم مبتلا به بیماری‌های روانی در سراسر جهان از حقوق انسانی خود محروم هستند. آن‌ها مورد تبعیض عاطفی و جسمی در مراکز روان‌درمانی و جامعه قرار می‌گیرند. مراقبت با کیفیت پایین به دلیل فقدان متخصصان واجد شرایط و مراکز مخروبه، منجر به بلایای بیشتر می‌شود.
۱۰ درصد از کودکان و نوجوانان تا سن ۱۶ سالگی، دارای یک مشکل بهداشت روان قابل تشخیص از نظر بالینی هستند. همچنان ۷۰ درصد از کسانی که مبتلا به این مشکلات هستند، مداخلات مناسبی را در زمان بهینه دریافت نمی‌کنند. اختلالات روانی حدود ۱۲ درصد از جمعیت جهان یعنی ۴۵۰ میلیون نفر را متاثر می‌کنند. یکی از هر ۴ بزرگسال و یکی از هر ۱۰ کودک در هر سال امکان دارد دچار معضلات سلامت روان شوند. این موضوع می‌تواند تاثیر عمیقی بر زندگی ده‌ها میلیون نفر داشته باشد و توانایی آن‌ها را در حفظ روابط، کار یا تنها گذران روز دچار مشکل کند.
اما اطلاعات غلط و رفتار مخرب در میان برخی از مردم راجع به بهداشت روان وجود دارد که می‌تواند کمک گرفتن را برای بعضی افراد دشوار کند. تخمین زده می‌شود که فقط حدود یک‌چهارم از افراد مبتلا به بیماری‌های روانی در انگلستان درمان مداوم دریافت می‌کنند. اکثریت مردم با مسائل بهداشت به خود رها می‌شوند وابسته به حمایت رسمی خانواده، دوستان و همکاران هستند. مسائل بهداشت روانی، بار عظیمی از بیماری را بر جوامع در سراسر دنیا تحمیل کرده است. افسردگی به تنهایی ۳۵۰ میلیون نفر را مبتلا کرده و علت اصلی ناتوانی در سراسر جهان است. کشورها برای مبارزه با این چالش اغلب نامرئی و نادیده گرفته شده آمادگی ندارند. با وجود بار اجتماعی بسیار زیاد، اختلالات روانی به خاطر انگ، تعصب و ترس به حاشیه رانده شدن ادامه می‌دهند. این موضوع با توجه مهاجرت اجباری و درگیری‌های مداومی در بسیاری از کشورهای جهان شاهد هستیم، بسیار مهم‌تر شده است. همچنین بیماری‌های روانی به علت میزان کم سرمایه‌گذاری و پوشش درمانی، پیامدهای اقتصادی جدی به دنبال دارند: برآورد شده افسردگی در سال ۲۰۱۰، حداقل ۸۰۰ میلیارد دلار آمریکا هزینه داشته است و انتظار می‌رود تا ۲۰۳۰ این مبلغ به بیش از دو برابر برسد. علی‌رغم این چالش‌ها، تلاشی فزاینده برای حرکت بهداشت روان از حاشیه به مرکز بهداشت جهانی و برنامه‌های توسعه وجود دارد. همان‌طور که در «برنامه اقدام جامع سلامت روانی ۲۰۱۳-۲۰۲۰» بر آن‌ها تاکید شده، تعدادی از استراتژی‌های بین‌بخشی مبتنی بر شواهد، فراتر از رویکردهای نهادینه گذشته در ترویج، حفظ و احیای سلامت روان موثر بوده‌اند. اجرای صحیح این مداخلات بهترین شیوه برای هر جامعه است و بازده قابل‌توجهی از نظر منافع اقتصادی و بهداشتی دارد.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: