کد خبر: ۱۷۰۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 14
90 درصد سرطان ها در سنین بالای 60 سالگی بروز می یابد، از این رو در ایران به دلیل افزایش سن و امید به زندگی شیوع انواع این بیماری رو به افزایش است
شفا آنلاین>سلامت>معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به در دست اقدام بودن برنامه ملی ثبت سرطان در ایران گفت: لازم است مراکز خیریه حوزه سلامت به بخش پژوهش نیز وارد شوند و به اجرای این برنامه که توسط وزارت بهداشت از چند سال گذشته آغاز شده است، کمک کنند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر رضا ملک زاده روز شنبه در مراسم افتتاح مرکز تحقیقات بنیاد ملی نیکوکاری کنترل سرطان اظهار کرد: 90 درصد سرطان ها در سنین بالای 60 سالگی بروز می یابد، از این رو در ایران به دلیل افزایش سن و امید به زندگی شیوع انواع این بیماری رو به افزایش است.

وی افزود: در 40 سال اخیر سن امید ایرانی ها به زندگی حدود 24 سال افزایش یافته است؛ در سال 1356 سن امید به زندگی در بدو تولد 50 سال بود اما اکنون در زنان به 78 سال و مردان به 75 سال رسیده است.

ملک زاده گفت: در 20 سال اخیر پیشرفت های زیادی در حوزه تشخیص و درمان سرطان(Cancer) در ایران صورت گرفته است؛ 50 درصد سرطان ها در صورت تشخیص به موقع قابل درمان هستند و از 50 درصد سرطان ها می توان پیشگیری کرد.

وی نقش مراکز مردم نهاد در حوزه پیشگیری از سرطان در کشور را بسیار موثر دانست و افزود: 40 موسسه نیکوکاری در رابطه با کمک به بیماران سرطانی در زمینه تامین هزینه های درمانی در ایران فعال هستند و این اقدام بسیار قابل تقدیر است چراکه هزینه های سرطان بسیار سنگین و کمرشکن است.

ملک زاده ادامه داد: با این حال لازم است مراکز مردم نهاد در امر تحقیقات سرطان نیز وارد شوند؛ یکی از سیاست های دولت یازدهم و دوازدهم این بوده و هست که هرچه بیشتر کارها به مردم واگذار شود.

وی با بیان اینکه هنوز نظام جامع ثبت سرطان در ایران تهیه نشده است، افزود: این درحالی است که ثبت سرطان ها اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا برای سیاست گذاری های پیشگیرانه و درمانی در نظام سلامت لازم است که ابتدا به این اطلاعات دسترسی داشته باشیم.

ملک زاده ادامه داد: برنامه ثبت سرطان چهار سال پیش در ایران آغاز شد و تاکنون اطلاعات 10 استان جمع آوری شده است و برنامه هایی در زمینه پیشگیری و درمان درحال انجام است.

وی همچنین با بیان اینکه اجرای برنامه ثبت سرطان در تهران به دلیل جمعیت بالا و رشد آمار مبتلایان به سرطان در این استان اهمیت زیادی دارد، افزود: برای اجرای این برنامه باید سه دانشگاه مهم علوم پزشکی (تهران، شهید بهشتی و ایران) با یکدیگر هماهنگ شوند و امیدواریم بنیاد ملی نیکوکاری کنترل سرطان بتواند ضمن همکاری با این دانشگاه ها در راستای به نتیجه رسیدن این برنامه اقدام کند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت(Ministry of Health) گفت: درمان سرطان هزینه های بسیار سنگینی دارد و بخش عمده بودجه حوزه سلامت کشور صرف درمان این بیماری می شود؛ بنابراین اگر بتوانیم از سرطان پیشگیری کنیم و در صورت بروز، تشخیص زودهنگام دهیم، در این زمینه گام موثری برداشته ایم.

دکتر محمدعلی محققی رئیس مرکز تحقیقات سرطان انستیتو کانسر بیمارستان امام خمینی (ره) نیز در این مراسم به وجود 100 مرکز مردم نهاد در کشور اشاره کرد و گفت: این سازمان ها در حوزه سلامت عمدتا گرایش به آموزش دارند، بعد از آموزش به فعالیت های حمایتی و پس از آن به مشاوره و اطلاع رسانی عمومی می پردازند و در حوزه تحقیقات هیچ فعالیتی ندارند.

وی افزود: این مساله کمبود و خلا بزرگی است که در این حوزه وجود دارد؛ از این رو در مرکز تحقیقات بنیاد ملی نیکوکاری کنترل سرطان سعی شده است به این موضوع پرداخته شود.

محققی ابراز امیدواری کرد این مرکز در کنار رسیدن به هدف اصلی خود که کنترل سرطان است، بتواند الگویی برای سایر سازمان های مردم نهاد باشد تا این سازمان ها نیز به موضوع تحقیقات سلامت توجه داشته باشند.

مرکز تحقیقات بنیاد نیکوکاری کنترل سرطان امروز شنبه با حضور دکتر ملک زاده، جمعی از خیرین حوزه سلامت و متخصصان این حوزه افتتاح شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: