به گزارش شفا آنلاین:کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد) به کشورهای در حال توسعه اکیداً توصیه میکند که فرصت پیشرفت در زمینه تجارت الکترونیک را مغتنم شمرده و تلاش کنند تا در این حوزه از سایر کشورها عقب نمانند.
در جدیدترین گزارش آنکتاد از وضعیت کشورها، در زمینه تجارت الکترونیک بین بنگاههای اقتصادی و مصرفکنندگان (B۲C E-commerce) برخی از کشورهای در حال توسعه توانستهاند با عملکردی فراتر از انتظار، در جایگاه مناسبی قرار بگیرند. در این گزارش از ایران نیز بهعنوان یکی از برترین کشورهای در حال توسعه جهان از لحاظ شاخص تجارت الکترونیک بین بنگاههای اقتصادی و مصرفکنندگان نام برده شده است.
آنکتاد برای محاسبه شاخص تجارت الکترونیک بین بنگاههای اقتصادی و مصرفکنندگان از چهار زیرشاخص استفاده کرده است:
*نسبت تعداد کاربران اینترنت به کل جمعیت (بالای ۱۵ سال)
*نسبت افراد دارای حساب بانکی به کل جمعیت (بالای ۱۵ سال)
*تعداد سرورهای امن به ازاء هر یک میلیون نفر جمعیت
*قابلیت اطمینان خدمات پستی
اطلاعات ۱۴۳ کشور جهان در این زیرشاخصها با استفاده از پایگاههای اطلاعاتی بانک جهانی، اتحادیه بینالمللی مخابرات و اتحادیه جهانی پست جمعآوری و ترکیب شده است تا در نهایت جایگاه این کشورها در تجارت الکترونیک بین بنگاههای اقتصادی و مصرفکنندگان (B۲C) مشخص شود.
ایران در حال حاضر از نگاه آنکتاد بهعنوان نهمین کشور در حال توسعه جهان از لحاظ شاخص تجارت الکترونیک بین بنگاههای اقتصادی و مصرفکنندگان شناخته میشود.
ایران از لحاظ نسبت تعداد کاربران اینترنت به کل جمعیت بالای ۱۵ سال، نسبت افراد دارای حساب بانکی به کل جمعیت بالای ۱۵ سال، تعداد سرورهای امن به ازاء هر یک میلیون نفر جمعیت و نیز قابلیت اطمینان خدمات پستی به ترتیب در جایگاههای هشتم، چهارم، دهم و هفتم قرار گرفته است.
در رتبهبندی برترین کشورهای جهان از لحاظ شاخص تجارت الکترونیک بین بنگاههای اقتصادی و مصرفکنندگان نیز کشورهای لوکزامبورگ، سوئیس و نروژ در جایگاههای اول تا سوم قرار گرفتهاند و کشورهای هلند، کرهجنوبی، انگلیس، سوئد، ژاپن، آلمان و نیوزیلند نیز رتبههای چهارم تا دهم را به خود اختصاص دادهاند.
گسترش تجارت الکترونیک بهویژه برای کسبوکارهای کوچک و متوسط از اهمیت ویژهای برخوردار است چراکه به آنها امکان میدهد کالاها و خدمات خود را با هزینه کمتری به دست مشتریان برسانند. هرچند در ابتدا چنین به نظر میرسید که تنها شرکتهای بزرگ میتوانند با صرف هزینههای هنگفت از مزایای تجارت الکترونیک بهرهمند شوند.