کد خبر: ۱۷۰۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 14
هر ساله در طول پاییز و زمستان، تعدادی از مردم بر اساس استنشاق منوکسید کربن جان خود را از دست می‌دهند
شفاآنلاین>سلامت> همواره با شروع فصل سرما در کشورشاهد افزایش مصرف گازطبیعی درخانه‌ها هستیم. حال آنکه با افزایش مصرف خطر بروز انتشار منوکسید کربن ناشی از رعایت نکردن مسائل ایمنی هم افزایش می‌یابد.

به گزارش شفاآنلاین، به همین دلیل هر ساله در طول پاییز و زمستان، تعدادی از مردم بر اساس استنشاق منوکسید کربن جان خود را از دست می‌دهند.از آنجا که این گاز رنگ و بویی ندارد و مرگ ناشی از استنشاق آن بیشتر در زمان استراحت شبانه روی می‌دهد که به «مرگ خاموش» معروف است.

 لزوم استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد
«مجید بوجارزاده» سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر استفاده از لوازم گازسوز استاندارد و توجه ویژه به برچسب انرژی نصب شده روی این لوازم گفت: مشترکان باید از تبدیل وسایل نفت سوز به گازسوز بپرهیزند و از نیروهای متخصص(Expert) برای نصب وسایل گازسوز استفاده کنند.

وی ضمن تأکید بر استفاده از بخاری‌های استاندارد برای گرم کردن خانه‌ها و محل کار، اظهار داشت: اطمینان از سلامت کارکرد و استاندارد بودن دودکش و دقت در نصب اتصالات لوازم گازسوز، از راه‌های پیشگیری از خطر انتشار گاز منواکسید کربن است. مشترکان باید هنگام نصب وسایل گاز سوز بویژه بخاری گازی از باز بودن مسیر دودکش و نصب کلاهک H در پشت بام مطمئن شوند.

همچنین دقت کافی برای پیش‌بینی تبادل هوا و جریان اکسیژن کافی متناسب با نیاز دستگاه‌ها و سامانه‌های گرمایشی نصب شده در محیط‌های مسکونی داشته باشند. سرویس کامل مجموعه سامانه‌های گرمایشی مجتمع‌های مسکونی بخصوص رسوب زدایی کوره‌ها و اطمینان از سلامت مشعل‌ها و... پیش از آغاز فصل سرد، استفاده از بست‌های فلزی و شیلنگ استاندارد و لوله‌های بخاری فلزی در نصب بخاری و لوازم گازسوز، جلوگیری از نصب لوله بخاری‌های آکاردئونی و استفاده نکردن از یک شیر گاز برای چند وسیله گازسوز از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه شود.

علت 76 درصد از مرگ‌های خاموش
براساس اعلام شرکت ملی گاز، میزان درجه حرارت استاندارد خانه‌ها در فصل سرد 18 تا 21 درجه سانتیگراد است.

حال آنکه آمارها بیانگراین است که هر سال بیش از 76 درصد از حوادث (Accidents)مرگبارناشی از گاز منوکسیدکربن مربوط به دودکش‌های غیراستاندارد است. در این میان سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی بیشترین آمار تلفات و خفگی ناشی از استنشاق منوکسید کربن را دارند.سردرد مبهم، ضعف عضلانی، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ، تنگی نفس، گیجی و خواب آلودگی، تاری دید و تشنج از نشانه‌های مسمومیت با گاز منوکسید کربن است.

برچسب ها: متخصص ، سلامت ، حوادث
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: