کد خبر: ۱۶۹۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 11
ابلاغ تعرفه‌های پزشکی در خرداد ماه و همچنین ویرایش سوم کتاب‌ تعرفه‌ها در شهریورماه، اعتراض متخصصان بیهوشی را به کاهش درآمدهایشان را به دنبال داشت؛ اعتراضی که کار را به تجمع مقابل مجلس نیز کشاند
شفا آنلاین>سلامت>"اخلال در درمان در اعتراض به کاهش درآمد، با اخلاق پزشکی و تعهد قاطبه جامعه پزشکی مغایرت دارد و اگر در درمان کسی حتی یک روز تاخیر ایجاد شود، به هیچ وجه قابل پذیرش نیست"؛ هشداری که پیش از این معاون کل وزارت بهداشت در واکنش به یک اعتراض صنفی مطرح کرد.

به گزارش شفا آنلاین، ابلاغ تعرفه‌های پزشکی در خرداد ماه و همچنین ویرایش سوم کتاب‌ تعرفه‌ها در شهریورماه، اعتراض متخصصان بیهوشی را به کاهش درآمدهایشان را به دنبال داشت؛ اعتراضی که کار را به تجمع مقابل مجلس نیز کشاند.

متخصصان بیهوشی معتقدند در نسخه  بومی شده کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات، تعرفه‌های رشته‌های مختلف پزشکی سلیقه‌ای تعیین شده‌ و خواهان اجرای کتاب کالیفرنیا هستند. بیهوشی‌(Anesthesia)های ناراضی از این مصوبه به شیوه‌های مختلفی اعتراض خود را اعلام کردند؛ از لغو جراحی‌های الکتیو (غیراورژانسی) در بعضی از شهرهای کشور گرفته تا استعفا از هیات‌های بورد و بیمارستان‌ و تجمع روبروی مجلس.

هرچند مخاطب اصلی اعتراض این گروه از پزشکان وزارت بهداشت(Ministry of Health) است، اما این وزارتخانه بارها تاکید کرد که تنها یک حق رای در شورای عالی بیمه دارد و از طرفی هم این مصوبه در هیئت دولت تایید شده و نمی‌توان آن را تغییر داد.

پس از تجمع جمعی از متخصصان بیهوشی روبروی مجلس شورای اسلامی در ساعت کاری روز شنبه، دکتر ایرج حریرچی- سخنگوی وزارت بهداشت به این موضوع واکنش نشان داد و مجددا تاکید کرد که وزارت بهداشت در شورای عالی بیمه تنها یک رای دارد و اینکه همه موضوعات را به وزارت بهداشت یا یک شخص خاص نسبت دهند یا شخصی‌سازی کنند، اشتباه است.

وی البته حجت را بر گروه‌های معترض تمام کرد و گفت: «اخلال در درمان بیماران مورد پذیرش نیست. تعرفه چند رشته‌ای که امروز محل بحث است ۱۲ ماه مورد کار کارشناسی قرار گرفته و هشت ماه درباره آن مذاکره شده است. ادامه این مسائل به ضرر مردم، بیماران و کسانی است که این اقدامات را انجام می‌دهند. پیگیری‌ها باید از مسیر قانونی صورت گیرد. بعد از این میزان از تذکرات، با کسانی که در درمان اخلال ایجاد می‌کنند برخورد حداقلی نخواهد شد. «

حریرچی همچنین در این نشست از برخورد قاطع وزارت بهداشت و دستگاه‌های قضایی با کسانی که در درمان مردم اخلال ایجاد می‌کنند خبر داد؛ موضوعی که واکنش دوباره برخی متخصصان این رشته و تنی چند از استعفاها از جمله در هیات‌های بورد بیهوشی  را به دنبال داشت.

امروز نیز در شرایطی که در فضای مجازی خبر ابلاغیه "منع متخصصین بیهوشی که در مقابل مجلس تحصن کرده و یا در حمایت از آن بیانیه داده بودند، از حضور در مراکز آموزشی و درمانی" دست به دست می‌شود، اما پیگیری خبرنگار ایسنا حاکی از آن است که ابلاغیه‌ کتبی در کار نبوده و گفته می‌شود در جلسه‌ ویدئو کنفرانسی معاونین وزارت بهداشت با روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، تاکید شده که روسای دانشگاه‌ها با موارد احتمالی اختلال در درمان یا ترک محل خدمت، طبق قوانین برخورد کنند.

در همین راستا دکتر رضا امین‌نژاد - عضو انجمن بیهوشی نیز با بیان اینکه ابلاغ کتبی در این مورد در کار نبوده، گفت: منبع خبر مشخصی وجود ندارد، اما آنچه تایید شده پیامک و تماس‌های حراست با برخی اساتید دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها آن هم در یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران بوده است.

وی تاکید کرد: سیاست انجمن هیاهو و تنش‌آفرینی نیست و انجمن تصمیم دارد از طریق مذاکره و مسالمت‌آمیز این موضوع را حل کند.

آنچه مشخص است، وزارت بهداشت دستگاهی خدماتی است و بارها نیز تاکید کرده که اختلال در روند درمان مردم  را نمی‌پذیرد. بر همین اساس بی‌تردید پیگیری حقوق صنفی با شیوه‌های سلبی، در چنین دستگاهی که با جان مردم سر و کار دارد، همخوانی نداشته و جان و درمان مردم را در سایه قرار خواهد داد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: