کد خبر: ۱۶۹۶۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۵ - ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 11
اضطراب دوران کودکی کاملا طبیعی است. حقیقت این است که جهان اطراف ما باعث اضطراب در هر فردی می‌شود.
شفا آنلاین>اجتماعی>داشتن یک کودک مضطرب <Anxious child>و بی‌قرار هم برای خود کودک و هم برای والدین یک تجربه دردناکی است. شما برای آرام کردن هیجانات کودک خود دست به هر کاری خواهید زد، اما نمی‌دانید که از کجا شروع کنید. همه ما ذاتا نمی‌دانیم که چطور خود را آرام کنیم و از طریق مطالعه و یادگیری روش‌های آرام شدن را یاد می‌گیریم.

به گزارش شفا آنلاین: افرادی که کودک مضطرب دارند باید دو وظیفه را انجام دهند: کودک خود را آرام کنند و در یادگیری شیوه‌های آرام شدن به کودک خود کمک کنند.
اضطراب دوران کودکی کاملا طبیعی است. حقیقت این است که جهان اطراف ما باعث اضطراب در هر فردی می‌شود. درک و شناخت ناکافی کودک در مورد جهان اطراف، قد و قامت کوتاهش و ناتوانی او در کنترل جهان اطرافش باعث می‌شود که اضطراب به حالت شدیدتری در او بروز کند. بنا بر عقیده «انجمن اختلالات اضطرابی آمریکا»، از هر هشت کودک یک نفر از اختلال اضطرابی رنج می‌برد. در کودکانی که یک تجربه تلخ و تکان‌دهنده مانند تصادف را تجربه کرده‌اند، اختلال استرس پس از حادثه یا PTSD را می‌توان یافت. برای تشخیص وجود اضطراب در کودک خود به دنبال نگرانی‌های بزرگی باشید که مانع فعالیت‌های روزانه او می‌شود. کودکی که از یک سگ بزرگ می‌ترسد احتمالا تنها در حال تجربه کردن ترس است، اما کودکی که به دلیل احتمال رویارویی با سگ خانه را ترک نمی‌کند، احتمالا دچار یک اختلال است. باید به دنبال علائم جسمی نیز باشید. عرق کردن، احساس ضعف و احساس خفگی از علائم نشان‌دهنده حمله اضطراب هستند. اگر احساس می‌کنید که کودک شما مبتلا به اختلال اضطراب است، فورا قرار ملاقات با یک پزشک را ترتیب دهید. پزشک سابقه پزشکی کودک شمارا موردبررسی قرار می‌دهد تا دلایل قانع‌کننده‌ای برای بروز علائم اضطراب پیدا کند. گاهی از اوقات این پزشکان کودک شمارا به یک متخصص بهداشت روانی و رفتاری ارجاع می‌دهند. گزینه‌هایی که برای کمک به کودکان مضطرب وجود دارد شامل درمان حرفه‌ای و تجویز دارو است. با روش‌های طبیعی زیر نیز به کودک خود کمک خواهید کرد تا از اضطراب خود بکاهد.
یوگا و تمرین‌های تنفسی
منظور از یوگا و تمرین‌های تنفسی حرکات آرام و آهسته بدن و نفس کشیدن همراه با توجه و تمرکز است. مولی هریس، یکی از درمانگران یوگا است که عمده تمرکزش کار با کودکان است. او می‌گوید: «وقتی‌که اضطراب افزایش می‌یابد تغییراتی همچون نفس کشیدن سطحی در بدن رخ می‌دهد. این نوع از نفس کشیدن باعث افزایش اضطراب می‌شود و احساس استرس را طولانی می‌کند.»
او ادامه می‌دهد: «کودک در ورزش کودک تنفس شکمی را یاد می‌گیرد. این تنفس شکمی دیافراگم را منبسط و شش‌ها را پر می‌کند. این نوع از نفس کشیدن از طریق سیستم عصبی پاراسمپاتیک حالت آرامش‌بخشی را در فرد موجب می‌شود. علاوه بر این، ضربان قلب را کاهش می‌دهد، فشارخون را پایین می‌آورد و کودک احساس آرامش بسیار می‌کند.» برای شروع باید کودک خود را در انجام تمرینات یوگا همراهی کرد و هر چه سن کودک شما کمتر باشد، بهتر است. حرکاتی همچون قرار گرفتن در وضعیت پل زدن یا قرار گرفتن در حالتی که اصطلاحا «وضعیت کودک» نامیده می‌شود را انجام دهید که آسان و همراه با سرگرمی است. برای رسیدن به «وضعیت کودک» باید روی زمین زانو بزنید. باسن خود را به سمت پاشنه‌هایتان بیاورید و درعین‌حال بقیه بدن را به سمت جلو و پایین کشش دهید. در وضعی کاملا کشیده، بازوهایتان را در وضعیت شل‌شده روی زمین بگذارید، شکمتان را بدون فشار روی در راس ران‌هایتان قرار می‌گیرد و پیشانی‌تان تشک را لمس می‌کند. روی حفظ این وضعیت‌ها تمرکز کنید و به‌طور عمیق نفس بکشید.
هنر درمانی
هنر درمانی به این معناست که برای آرامش یافتن کودک خود به او اجازه دهیم تا یک کار هنری انجام دهد. گاهی از اوقات درمانگرها نیز از کودک می‌خواهند تا یک کار هنری انجام دهند تا از این طریق احساسات او را تفسیر کنند.
مردیت مک‌کلوچ، دارای بورد تخصصی هنر درمانی و متخصص هنر درمانی کلینیک کلیولند، می‌گوید: «کودکانی که از طریق کلامی قادر به بیان احساسات خود نیستند و یا نسبت به بیان احساسات از طریق کلامی بی‌میلی نشان می‌دهند، می‌توانند از طریق هنر احساسات خود را بیان دارند. تجربه حسی خلق یک اثر هنری باعث آرامش درونی کودک می‌شود و او را تشویق می‌کند که در لحظه باقی بماند.» برای شروع درمان کودک خود از طریق هنر درمانی وسایل هنری را در دسترس او قرار دهید و او را تشویق کنید که هرچقدر دوست دارد از آنها استفاده کند. علاوه بر این، کودکان خود را تشویق کنید که روی فرایند خلق یک اثر هنری تمرکز کنند نه روی پایان کار.
فشار درمانی عمیق
فشار درمانی به این معناست که به بدن فرد مضطرب فشار وارد شود. این فشار باید آرام اما محکم باشد. برای اعمال فشار روی بدن فرد مضطرب روش‌های متفاوتی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از لباس فشاری است. خانم لیزا فریز می‌گوید: «وقتی‌که با کودکان مبتلا به اضطراب و اوتیسم کار می‌کردم، دریافتم که بغل کردن باعث کاهش سریع اضطراب کودک می‌شود.» این کشف خانم لیزا فریز او را برانگیخت تا لباس تنگی به نام Snug Ves را طراحی کند که قابل باد کردن است. این لباس این احساس را به فرد می‌دهد که انگار کسی او را در آغوش گرفته است. در بازار محصولات فشاری مختلفی وجود دارند که باعث کاهش اضطراب می‌شوند. ازآنجایی‌که پتو در هر خانه‌ای موجود است، می‌توانید کودک مضطرب خود را به‌مانند نوزادی که قنداق شده است به‌آرامی در پتو بپیچانید.سپید

HealthLine

برچسب ها: ترس ، کودک ، اضطراب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: