کد خبر: ۱۶۹۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 09
شیرهای گیاهی حاوی مقدار ناکافی ید هستند که عدم توجه به این مسئله می تواند مشکلاتی برای سلامتی در پی داشته باشد.
شفا آنلاین:  شیرهای گیاهی حاوی مقدار ناکافی ید هستند که عدم توجه به این مسئله می تواند مشکلاتی برای سلامتی در پی داشته باشد.    

به گزارش شفا آنلاین:طی چند سال اخیر انواع شیرهای گیاهی مانند شیر سویا در فروشگاه های مختلف به فروش می رسد و بسیاری افراد به دلایل مختلف از جمله ناراحتی های گوارشی و عدم تحمل لاکتوز آن را جایگزین شیرهای با منشا حیوانی می کنند. اما طرفداران این نوشیدنی ها باید بدانند که تحقیقات جدیدی که در نشریه British Journa- of Nutritio- به چاپ رسید نشان می دهد این جایگزینی به نفع سلامتی نیست.
در این باره میزان ید در 47 نوع شیر گیاهی از جمله شیر سویا، بادام، نارگیل، برنج، فندق و... صورت گرفت. در واقع، مصرف کافی و توصیه شده شیر و دیگر لبنیات یکی از مهم ترین منابع تامین ید کلی بدن است ( 26درصد بزرگسالان و 34درصد کودکان).
این در حالی است که براساس مطالعات، مصرف شیرهای گیاهی به جای شیر بز، گاو یا گوسفند فرد را در معرض خطر کمبود ید قرار می دهد. در واقع محققان دریافتند بیشتر شیرهای گیاهی مقدار مناسب ید را ندارند و تنها معادل 2درصد این عنصر در شیر گاو است. همچنین، یک لیوان شیر گیاهی حدود 2 میکروگرم ید را به بدن می رساند در حالی که نیاز روزانه یک فرد بزرگسال 150 میکروگرم در روز است که برای خانم های باردار به 200 میکروگرم نیز می رسد.
ید عنصری ضروری در تغذیه است که موجب تولید هورمون‌های تیروئید می شود و ضرورت مصرف آن برای خانم‌های باردار بیشتر است زیرا نقش مهمی در رشد مطلوب مغز جنین دارد. سازمان بهداشت جهانی اشاره دارد که کمبود این ماده بسیار شایع اما به راحتی قابل پیشگیری است.سپید

pourquoidocteur.fr

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: