کد خبر: ۱۶۹۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۸ - ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 07

شفاآنلاین>سلامت> گریه یک پاسخ طبیعی انسان به طیف وسیعی از احساسات، از جمله غم و اندوه، شادی و ناامیدی است. اما آیا گریه می تواند منافعی برای سلامتی هم داشته باشد.

به گزارش گروه ترجمه شفاآنلاین، گریه کردن موضوع غیرمعمولی نیست.ضمن اینکه هر دو جنس مرد و زن گریه می کنند در ایالات متحده، زنان به طور متوسط 3.5 بار در ماه گریه می کنند و مردان به طور میانگین 1.9 بار در ماه گریه می کنند.

دراین مقاله به بررسی اینکه چرا مردم گریه می کنند و چگونگی استفاده از آن برای سلامتی می پردازد.

چرا مردم گریه می کنند


انسانها سه نوع اشک را تولید می کنند:

Basal: مجرای اشک آور که دائما اشک های Basal را که حاوی مایع ضد باکتری غنی از پروتئین هستند،را تولید می کند و کمک می کنند تا هر زمان که فرد چشمک می زند، مرطوب شود.
رفلکس: اینها اشک هایی هستند که توسط عوامل تحریک کننده مانند باد، دود یا پیاز ایجاد می شود و از چشم محافظت می کنند.
عاطفی: در پاسخ به طیف وسیعی از احساسات، مردم اشک می ریزند این اشک ها حاوی سطوح بالایی از هورمون استرس نسبت به انواع دیگر اشک ها هستند.

وقتی مردم در مورد گریه صحبت می کنند، معمولا به اشک های هیجانی اشاره می کنند

مزایای گریه کردن

افراد ممکن است سعی کنند اشک را پنهان کنند البته اگر گریه شان نشانه ای از ضعف باشد. اما علم نشان می دهد که این کار به معنای از بین بردن مزایای اشک ریختن است

اثرات گریه کردن

1. گریه دارای یک اثر آرام بخش است. مطالعه ای که سال 2016 انجام شده نشان داد که گریه ممکن است تأثیر مستقیم و آرامش بخشی در افراد داشته باشد. این مطالعه بیان می کند که چگونه گریه کردن سیستم عصبی پاراسمپاتیک (PNS) را فعال می کند که به مردم کمک می کند تا آرام شوند.

2. دریافت حمایت و پشتیبانی از دیگران

گریه کردن باعث می شود که از اطرافیان خود، حمایتهایی را دریافت کنیم. همانطور که مطالعه سال 2016 توضیح می دهد، گریه در درجه اول یک رفتار با ریشه دلبستگی است، و این گونه کمک به افراد یک مزیت اجتماعی و شخصی است .

3. کمک به کاهش درد

تحقیقات نشان می دهد که گریه کردن به ترشح اکسیتوسین و اندورفین کمک می کند که باعث آرامش می شود.
این مواد شیمیایی باعث می شود مردم احساس خوبی داشته باشند . همچنین می توانند درد فیزیکی و عاطفی را کاهش دهند. به این ترتیب، گریه می تواند به کاهش درد و ترویج احساس رفاه کمک کند.

4. افزایش خلق و خوی خوب

گریه ممکن است روحیه افراد را بالا ببرد و احساساتشان را بهتر کند.همچنین کاهش درد، اکسیتوسین و آندورفین ها می توانند به بهبود خلق و خوی کمک کنندبه همین دلیل آنها اغلب به عنوان مواد شیمیایی خوب نامیده می شوند.

5. سموم و استرس را کاهش می دهد

هنگامی که انسان در پاسخ به استرس گریه می کند، اشک ها حاوی تعدادی از هورمون های استرس و سایر مواد شیمیایی هستند.محققان بر این باورند که گریه می تواند سطوح این مواد شیمیایی را در بدن کاهش دهد که به نوبه خود باعث کاهش استرس می شود. با این وجود تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است تا این موضوع را تایید کند.

6. کمک به خواب بهتر

 
نتایج مطالعات علمی نشان می دهد که گریه می تواند به نوزادان در خواب بهتر کمک کننده باشد .اما اینکه آیا همین نتیجه را برای بزرگسالان دارد یا خیر هنوز تحقیقی نشده است.

با این حال، به این نتیجه رسیده اند که گریه کردن می تواند اثرات روحی خوب و ارامش بخشی را در خواب بزرگسالان نیز داشته باشد.

7. مبارزه با باکتری ها

گریه کمک می کند تا باکتری های چشم از بین بروند زیرا اشک حاوی لیزوزیم است.
 
لیزوزیم دارای خواص ضد میکروبی قوی است که حتی می تواند به کاهش خطرات ناشی از عوامل بیوتروری مانند سمزدایی کمک کند.

8. بهبود بینایی
 
اثر روانکاری اشک های Basal به مردم


گریه کمک می کند تا بهتر و به وضوح بیشتری دید داشته باشیم . هنگامی که غشاها خشک شوند، بینایی ممکن است تار شود.اگرچه گریه کردن مزایایی دارد اما گریه بیش از اندازه هم ممکن است نشان از افسردگی باشد.

نشانه های گریه ناشی از افسردگی:
به دفعات زیاد گریه اتفاق می افتد.
بدون علت اتفاق می افتد.
در طول فعالیتهای روزانه دایم اتفاق می افتد
غیر قابل کنترل می شود

نشانه های دیگر افسردگی عبارتند از:

عدم تمرکز،
احساس خستگی یا کمبود انرژی
احساس گناه، بی ارزش و یا ناخوشایند
احساس بدبینانه یا ناامید کننده
مشکل خوابیدن یا خواب بیش از حد
احساس تحریک پذیری یا بی قرار
لذت نبردن از چیزهایی که زمانی لذت بخش بود
درد ناگهان، درد و یا گرفتگی
مشکلات گوارشی که با درمان بهبود نمی یابند
اضطراب مداوم
افکار خودکشی یا افکار خودخواهانه

برچسب ها: گریه ، اشک ، مزایای
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: