کد خبر: ۱۶۹۲۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۵ - ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 08
میلیون ها باکتری کوچک برای کمک به هضم غذا در روده های ما وجود دارند. آنها برخی مواد غذایی غیر قابل هضم را به ویتامین K و ویتامین B تبدیل می کنند.

شفا آنلاین:آروغ زدن <Belching>خجالت آور است، پس برای خجالت نکشیدن باید علت آن را پیدا کنید: باکتری های عمیق در شکم شما. و البته گاز اضافی و نوشیدنی های گازدار.

علل آروغ زدن چیست؟

به گزارش شفا آنلاین:آروغ زدن خجالت آور است، پس برای خجالت نکشیدن باید علت آن را پیدا کنید: باکتری های عمیق در شکم شما. و البته گاز اضافی و نوشیدنی های گازدار.

میلیون ها باکتری کوچک برای کمک به هضم غذا در روده های ما وجود دارند. آنها برخی مواد غذایی غیر قابل هضم را به ویتامین K و ویتامین B تبدیل می کنند. در این فرایند، باکتری ها گازهایی بد بو شبیه *متان آزاد می کنند که باعث ایجاد آروغ و خارج شدن باد از مقعد می شود!

* متان  methane: این گاز در طبیعت از تجزیه و پوسیده شدن مواد آلی به ویژه فساد گیاهان در مرداب‌ها حاصل می‌شود، به همین جهت آن را «گاز مرداب» نیز می‌نامند.

به علاوه وقتی با دهان باز در اطراف می چرخید گازهایی مثل اکسیژن و نیتروژن را می بلعید. پس در انتهای یک روز طولانی شما با گازهای بلعیده شده اضافی ای روبرو هستید که باید به طریقی خارج شوند. کارشناسان دانشکده پزشکی ایندیانا Indiana تخمین می زنند که هر یک از ما روزانه حدود 964 میلی لیتر گاز اضافه را آزاد می کنیم.دی اکسید کربن نوشیدنی های گازدار مثل نوشابه هم می تواند باعث آروغ زدن شوند.

سیستم گوارش نوزادان توانایی آروغ زدن توسط خود نوزاد را ندارند به همین دلیل لازم است برای خروج بادهای اضافه از بدنشان به پشتشان ضربه بزنیم. نوزادانی که با شیشه شیر تغذیه می شوند نسبت به نوزادانی که شیر مادر می خورند، حین شیر خوردن هوای بیشتری می بلعند و کمک بیشتری برای آروغ زدن نیاز دارند. آکادمی اطفال امریکا The American Academy of Pediatricsتوصیه می کند زمانی که بیشتر محتویات شیشه را هوا تشکیل داده، مطمئن شوید که هوا در انتهای شیشه شیر بماند.



آروغ زدن می تواند شرم آور باشد ولی آروغ زدن به ندرت می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی باشد. به گفته دکتر پل برگرین Paul Berggreen متخصص گوارش و بنیانگذار بهداشت گوارشی آریزونا، " در اکثریت قریب به اتفاق، این علایم خوش خیم هستند.از سوی دیگر گاز روده ممکن است با عدم تحمل بعضی از خوراکی ها مرتبط باشد. " به عبارت دیگر، اگر حجم زیادی گاز در روده دارید که می خواهید به طریقی خارجشان کنید می تواند به علت عدم تحمل لاکتوز، فروکتوز یا مشکلاتی باشد که با عدم جذب کربوهیدارت همراه است، مانند بیماری سلیاک.


البته این حقیقت که آروغ معمولا مشکل بی ضرری است، نمی تواند خیالتان را راحت کند به خصوص اگر این اتفاق حین یک جلسه مهم کاری و یا در اولین بار ملاقاتتان پیش آمده باشد. با این حال آروغ زدن می تواند چند سر نخ در مورد سلامت و عادات غذاییتان به شما بدهد. در این مقاله به شما می گوییم که:

آروغ زدن نشانه چیست؟


1. " شما خیلی سریع غذا می خورید "

You're eating too fast.jpg

به گفته برگرین، اگر عادت دارید موقع غذا خوردن عجله کنید – صبح فنجان قهوه تان را با یک قورت بخورید، ساعت تعطیلی ناهار سریع چند لقمه بجوید، شامتان را مثل قحطی زده ها جلوی تلویزیون ببلعید – ممکن است متوجه شوید که زیاد بادگلو میزنید."یکی از شایع ترین علل آروغ زدن بلعیدن هواست." ( وقتی که عضله قسمت فوقانی دهانه مری شل می شود و تمام هوایی که بلعیده بودید خارج می شود، شما آروغ می زنید. ) دلیل خوب دیگری که می گوید آهسته غذا بخورید: سریع غذا خوردن با مصرف کالری بیشتر مرتبط است، که می تواند خطر ابتلا به چاقی را افزایش دهد.


2. " فعالیت سینوس هایتان بالا رفته "


Your sinuses are acting up.jpg

زمانی که احساس گرفتگی بینی دارید تمایل پیدا می کنید از دهان نفس بکشید. به گفته برگرین نفس کشیدن با دهان باعث می شود هوا را ببلعید و زمانی که افراد با سینوسهایشان مشکل دارند اغلب این مورد تکرار می شود. اگر دچار آلرژی فصلی شده اید یا شدیدا سرما خورده اید، غذایتان را آرام تر بخورید.


3. " زیاد نوشابه می خورید "

You're drinking a lot of soda.jpg

همیشه متوجه شده اید که بعد از خوردن نوشابه دچار آروغ می شوید؟ نوشیدنی های گازدار مستقیما هوا را وارد معده می کنند – و آروغ که بجای مری از معده آمده است، صدا دار و بودارتر است. به طور کلی آروغ هایی که از مری می آیندکوچک تر هستند. نوشیدنی های گازدار معمولا باعث خروج گاز از محلول موجود در معده می شوند. آروغ هایی که از معده می آید معمولا بوی بیشتری دارد چون غذاها در معده تا حدی هضم شده اند. "


4. " ممکن است رفلاکس داشته باشید "

You might have reflux.jpg

اگر آروغ زدن همراه با تهوع یا سوزش سر دل باشدیا حس کنید زمانی که از دهانتان خارج می شود کمی احساس سوزش دارید – ممکن است در واقع دچار بیماری رفلاکس معده GERD باشید که به نام رفلاکس اسیدی معده هم شناخته شده است. به گفته برگرین " مردم گاهی احساس می کنند که غذا یا مایع تا قفسه سینه یا حتی گلویشان بالا می آید. اگر این علایم برای شما صدق می کند به توصیه او می توانید این راه کار ها را برای کاهش رفلاکس انجام دهید:
- اجتناب از دراز کشیدن 3 ساعت بعد از غذا خوردن
- اجتناب از رفتن به رختخواب با معده خالی
- خوردن وعده های کوچکتر بجای یک وعده پرحجم
- اجتناب از مصرف مرکبات، کافئین و غذاهای تند یا اسیدی
سیمرغ
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: