کد خبر: ۱۶۸۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 04
طبق نظر شرع مقدس، جسد فرد مسلمان نباید تشریح شود و محدودیت هایی در این رابطه وجود دارد
شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس استفاده آموزشی از اجساد مجهول الهویه را نیازمند مجوز شرعی و تامین نظر علما دانست.

به گزارش شفا آنلاین، احمد همتی نماینده مجلس با بیان اینکه تامین جسد برای رفع نیازهای آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی امری ضروری است، گفت: استفاده از مولاژ تا حدی جوابگو است و بررسی دقیق اعضای بدن از سوی دانشجویان  نیازمند تامین جسد است.

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه تهیه جسد برای تشریح در دانشگاه ها از طریق پزشکی قانونی(Forensic Medicine) است،  افزود: طبق نظر شرع مقدس، جسد فرد مسلمان نباید تشریح شود و محدودیت هایی در این رابطه وجود دارد.

استفاده از اجساد مجهول الهویه و ناشناس یکی از راه های تامین و تهیه جسد برای علم تشریح است
وی با بیان اینکه استفاده از اجساد مجهول الهویه و ناشناس یکی از راه های تامین و تهیه جسد برای علم تشریح است، ادامه داد: در رابطه با اجساد مجهول الهویه باید 6 ماه زمان بگذرد و از طرق مختلف اعلام های قانونی انجام شود و چنانچه پس از 6 ماه کسی برای شناسایی مراجعه نکرد با حکم مراجع قضایی می توان از اجساد غیرمسلمان ها برای تشریح استفاده کرد.

استفاده آموزشی از اجساد مجهول الهویه نیازمند مجوز شرعی و تامین نظر علما
این نماینده مردم در مجلس دهم، استفاده از اجساد مجهول الهویه  را نیازمند تامین نظر علما، رفع مشکلات و فقهی و شرعی و همچنین مجوز شرعی دانست و تصریح کرد: اگر مسلمان بودن اجساد ناشناس تشخیص داده نشود بنابراین برای استفاده از اجساد، نظر علما باید تامین شود.

برخی از اجساد مورد استفاده در دانشگاه ها را می توان از محل واردات تامین کرد /هدای جسد همانند اهدای عضو می تواند با فرهنگ سازی در کشور نهادینه شود
نماینده مردم سمنان در مجلس دهم، با یادآوری اینکه برخی از اجساد مورد استفاده در دانشگاه ها را می توان از محل واردات تامین کرد در رابطه با طرح فراخوان اهدای جسد به پزشکی قانونی، گفت: اهدای جسد همانند اهدای عضو(organ donation) می تواند با فرهنگ سازی در کشور نهادینه شود و فرد با رضایت کامل و داوطلبانه جسد خود را بعد از مرگ برای استفاده دانشجویان پزشکی اهدا کند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اهدای جسد را از راهکارهای تامین اجساد مورد نیاز دانشگاه های علوم پزشکی دانست و به خانه ملت گفت: اگر فرد رضایت کامل را نسبت به این موضوع داشته باشد هیچ مشکلی برای اهدا وجود نخواهد داشت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: