کد خبر: ۱۶۸۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 04
در قوانین ایران از سال ۱۳۷۴ بیمارستان‌های دولتی صرفاً حقوق کارکنان رسمی و برخی از هزینه‌های عمرانی را از دولت دریافت می‌کنند
شفاآنلاین>سلامت> دکتر توفیقی، دبیر انجمن اقتصاد_سلامت ایران گفت: در قوانین ایران از سال ۱۳۷۴ بیمارستان‌های دولتی صرفاً حقوق کارکنان رسمی و برخی از هزینه‌های عمرانی را از دولت دریافت می‌کنند، مابقی هزینه‌های جاری بیمارستان و پرداخت کارکنان غیررسمی باید از محل درآمد اختصاصی بیمارستان تأمین گردد. درآمد بیمارستان نیز از جیب خریداران خدمات و سازمان‌های بیمه‌گر است، که بر اساس تعرفه پرداخت می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، وی ادامه داد: تأکید می‌کنم اصلی‌ترین دلیل افزایش تعرفه ها بالابردن درآمد بیمارستان‌ها بود، بیمارستان‌های دولتی باید می‌توانستند در مقابل تورم و بالا رفتن دستمزد کارکنان غیررسمی دوام بیاورند. فراموش نکرده‌ایم که در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ بیمارستان‌ها حتی برای ملحفه و نظافت بیمارستان (Hospital)پولی نداشتند! بدون تردید هدف اصلی افزایش تعرفه، نجات بیمارستان‌های_دولتی بود، هر چند تبعات دیگری نیز داشت.

در طی این مدت حدود ۱۰ میلیون نفر به بیمه شدگان اضافه شدند (حداقل ۵ میلیون نفر آن تکلیف قانونی بود و بایستی انجام می‌شد، اما دولت هیچگاه اعتبار مورد نیاز آن را پرداخت نکرد). تعداد زیادی تخت بیمارستانی جدید راه‌اندازی شد، یادآوری می‌شود هر تخت بیمارستانی سالانه حدود ۲۰۰ میلیون تومان هزینه ایجاد می‌کند. سهولت دسترسی و کاهش پرداخت از جیب بیماران موجب افزایش مراجعه بخصوص از طرف کسانی شد که پیش از این نمی‌توانستند به بیمارستان‌ها مراجعه کنند که این هم موجب افزایش تعداد نفرات و سرانه ارائه خدمات شد. افزایش (Increase)قیمت دارو نیز سهم قابل توجهی از افزایش هزینه سازمان‌های بیمه گر داشتند.

کارهای دیگری انجام شد که قاعدتاً در شرایطی که برنامه افزایش جمعیت تحت پوشش در حال اجرا بود، نمی‌باید اجرا می‌شد. مهم‌ترین آن ها فشار روی بیمه ها برای افزایش پوشش خدمات مراقبت و وارد کردن داروهای جدید و بخصوص افزایش پوشش بیماری‌های صعب‌العلاج و مزمن و نادر به پوشش بیمه‌ای بود. مهلک‌ترین ضربه به نظام بیمه سلامت را همین افزایش‌های بی‌ضابطه و خارج از اصول علمی و تجربه جهانی وارد کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: