کد خبر: ۱۶۸۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۵ - ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 04
افسردگی فصلی یکی از انواع اختلالات خلقی است که به صورت دوره‌ای در فصول سرد سال در فرد عارض می‌شود.
شفا آنلاین:پاییز شده و تغییر رنگ طبیعت<Change the color of nature> از سبز و آبی به زرد و قرمز، کوتاه شدن طول روز و ساعت‌های طولانی شب، مایل تابیدن خورشید و از طرفی دیگر کم‌تحرکی و خانه‌نشینی برخی افراد، همه و همه می‌توانند دست به دست هم دهند و در فصل پاییز و زمستان باعث بروز افسردگی فصلی شوند.

به گزارش شفا آنلاین:افسردگی فصلی یکی از انواع اختلالات خلقی است که به صورت دوره‌ای در فصول سرد سال در فرد عارض می‌شود. تغییر رنگ طبیعت از سبز و آبی به زرد و قرمز، کوتاه شدن طول روز، مایل تابیدن خورشید، کم تحرکی و خانه‌نشینی افراد در فصل پاییز و زمستان، همه و همه از علل ایجادکننده افسردگی فصلی هستند.

اگر می‌خواهید در برگ‌ریزان پاییز دچار افسردگی نشوید پیشنهاد می‌شود حتما به این توصیه‌ها توجه کنید.
* برای پیشگیری از بروز این افسردگی فصلی، توصیه می‌شود از آنجا که نور درمانی، اساس درمان افسردگی فصلی است بنابراین در فضای باز روزانه به مدت یک ساعت پیاده‌روی و تفریح کنید.
* از ویتامین‌هایی نظیر ویتامین D و ریزمغذی‌هایی نظیر زینک استفاده و تعاملات اجتماعی خود را بالا برده و از تنها نشستن در خانه خودداری کنید.
* حتما برنامه‌ای برای حفظ سلامت جسمی خود نظیر شنا و پیاده‌روی و برنامه‌ای برای ارتقای سلامت روانی مثل یادگرفتن چیزهای جدید، داشته باشید.
* مصرف غذاهای دریایی و سبزیجات را که دارای روی و آهن و... است، در رژیم غذایی خود افزایش داده و مصرف غذاهای دارای چربی زیاد و مواد افزودنی و نوشابه و فست فود را کاهش دهید. برنامه خواب ثابت داشته و از پر خوابی یا کم خوابی بپرهیزید.
* سفرهای کوتاه زمستانی به مناطق آفتابی داشته باشید.

* تغییرات و برنامه‌ریزی‌های مفید را از اهداف کوچک مثل خواندن یک کتاب کم حجم یا روزانه 10 دقیقه پیاده‌روی شروع و آن را به تدریج افزایش دهید.


نکته: در صورتی که با این راهکارها در شرایط روانی‌تان تغییری حاصل نشد، حتما به روانپزشک مراجعه کنید. چراکه روانپزشک از طریق دارو یا روان‌درمانی کمک موثرتری خواهد کرد.

*دکتر بهاره صباغ‌ابریشمی، روانپزشک و روان‌درمانگر جنسی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: