کد خبر: ۱۶۸۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 04
کمی عجیب است که یک ماده ی غذایی هم باعث کاهش وزن و هم باعث افزایش وزن بشود.
شفا آنلاین:کمی عجیب است که یک ماده ی غذایی هم باعث کاهش وزن و هم باعث افزایش وزن بشود. بادام زمینی <peanut>در مقدار کم می توانداشتهای ما را کنترل کند ولی اگر در مقادیر زیاد استفاده شود باعث افزایش کالری دریافتی و در نتیجه بهبود افزایش وزن می شود.بادام زمینی اگر چه انرژی قابل توجهی دارد ولی مدت طولانی تری سیر نگه می دارد و همین باعث عدم خوردن غذای اضافی و دریافت کالری زیاد می شود. به هر حال نکته ی مهمی که باید رعایت شود، میزان مصرف است، پس باید بتوانیم در حد نیاز بخوریم .

به گزارش شفا آنلاین:یک واحد بادام زمینی معادل 2 قاشق غذاخوری بادام زمینی است . در ضمن مغزیجات باید بصورت بدون نمک مصرف شوند تا تاثیرات سلامتی آن ها با وجود نمک خنثی نشود .

از سوی دیگر اگر به دنبال افزایش وزن هستیدباید مواد غذایی پرانرژی و در ضمن مغذی بخورید ، که برای اجتناب از مصرف مواد غذایی بی ارزش جایگزین کردن مغزیجات و بویژه بادام زمینی بسیار عاقلانه است. بادام زمینی ، منبع خوب و با صرفه ای از پروتئین است و بیشتر ویتامین ها و املاحی را که به سختی بدست می آیند ، تامین می کند که این ویتامین ها و املاح شامل اسید فولیک ، ویتامینE ، پتاسیم ، اسید پانتوتنیک ، فسفر ، ویتامین B1 ، مس، سلنیوم ، منیزیم ، روی ویتامین ب3 ( نیاسین ) ، و همچنین رنگدانه های گیاهی و فیبر خوراکی و اسیدهای چرب اشباع نشده می باشند.

بادام زمینی دانه ای مفید برای مبتلایان به چربی خون
تحقیقات و بررسی های متعدد نشان داده اند، چربی بادام زمینی و برای انسان مفید است. طی یک مطالعه در یکی از دانشگاه های آمریکا، اثرات رژیم غذایی حاوی بادام زمینی در کاهش کلسترول خون، با میانگین رژیم غذایی آمریکایی ها مقایسه شد. نتایج نشان داد که خطر بیماری های قلبی با مصرف متناوب و مکرر بادام زمینی( هر بار به مقدار کم) کاهش می یابد.

پس اثرات رژیم غذایی دارای بادام زمینی شامل :
کاهش کل کلسترول وLDL کلسترول ( کلسترول بد )
حفظ و نگهداریHDL کلسترول ( کلسترول خوب ) ، کاهش تری گلیسیرید می باشد

نکته :
وقتی توصیه می شود افراد بایستی دریافت چربی خود را بصورت متعادل تنظیم کنند به این معنا نیست که بایستی چربی را از رژیم غذایی خود حذف کنند. طبق توصیه های تغذیه ای تا 30 درصد انرژی غذا را می توان از چربی ها بدست آورد و این مقدار مناسبی است . البته نوع چربی که این 30 درصد را تشکیل می دهد، خیلی مهم است.

چربی موجود در بادام زمینی و کره آن :
85 درصد چربی بادام زمینی، چربی غیر اشباع ( خوب ) است. (50 درصد چربی های غیراشباع مونو و 35 درصد چربی های غیراشباع پلی ) . چربی های غیراشباع ، کلسترول خون را پائین می آورند و از این طریق در سلامت قلب مؤثرند.15 درصد چربی بادام زمینی ، چربی اشباع ( بد ) است. بادام زمینی ، چربی های ترانس ندارد.چربی های اشباع و ترانس، هر دو باعث افزایش کلسترول خون می شوند.بادام زمینی و کره آن کلسترول ندارند.

نکته :
کره بادام زمینی نیز منبع ویتامینB6 ، اسید فولیک ، فسفر ، منیزیم ، روی و پتاسیم است و نیز منبع بسیار خوب و عالی نیاسین می باشد. چربی اشباع در کره بادام زمینی بیشتر است و این به خاطر آن است که برای بهبود طعم به بادام زمینی چربی اضافه می شود که بیشتر اشباع است و مصرف زیاد آن توصیه نمی شود.

از مطالب دکتر منصور ریسمانچیان ( حوزه ی تغذیه،پوست و مو در اصفهان ) برای سلامتی ، و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید.

پزشک آنلاین

دکتر منصور ریسمانچیان [ پزشک عمومی ]

برچسب ها: لاغری ، چاقی ، بادام زمینی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: