کد خبر: ۱۶۸۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - 2017October 02
از آنجا که چنین روغن هایی قیمت های نسبتا بالایی دارند، باید در خریدشان دقت کافی داشته باشید تا بتوانید نوع مرغوب این روغن ها را تهیه کنید. با دانستن برخی نکات، می توان یک روغن گیاهی خوب برای استفاده مناسب تهیه کرد.
شفا آنلاین:روغن های موجود در بازار بسیار متنوعند اما برخی از آنها، به سلامتی شما آسیب می رسانند، به همین دلیل برای خرید، باید روغن هایی را انتخاب کنید که تا حدود زیادی مفید هستند.
به گزارش شفا آنلاین:از آنجا که چنین روغن هایی قیمت های نسبتا بالایی دارند، باید در خریدشان دقت کافی داشته باشید تا بتوانید نوع مرغوب این روغن ها را تهیه کنید. با دانستن برخی نکات، می توان یک روغن گیاهی خوب برای استفاده مناسب تهیه کرد.


 


۱- روغن زیتون: تصفیه نشده را انتخاب کنید

اگر قصد خرید روغن زیتون را دارید، سراغ نوع «فرابکر» آن بروید که کیفیت بالایی دارد. روغن زیتون فرابکر که به آن فوق بکر نیز می گویند، در واقع روغن زیتون تصفیه نشده است. این نوع روغن زیتون به شیوه ای استخراج می شود که طعم واقعی زیتون در آن باقی می ماند، ضمن اینکه ویتامین ها و مواد معدنی روغن زیتون فرابکر از سایر انواع روغن زیتون بالاتر است. این نوع روغن زیتون، اسید اولئیک ( نوعی اسید چرب) کمتری به نسبت سایر روغن های زیتون دارد که همین مسئله، آن را تبدیل به یک روغن زیتون باکیفیت می کند.

برای تشخیص این نوع روغن زیتون، پیش از هر چیز باید به رنگ آن توجه کرد. روغن زیتون فرابکر، معمولا رنگ سبز مایل به طلایی دارد. البته توجه به رنگ، برای تشخیص فرابکربودن روغن کافی نیست و طعم نیز مسئله مهمی به حساب می آید. روغن زیتون فرابکر به طور کلی طعمی تند و تلخ دارد کهبا وجود این ویژگی، طعم آن ناخوشایند نیست. روغن زیتون خوب از هر نوعی که باشد نباید در دهان حالت ماسیدگی ایجاد کند، علاوه بر این، روی بسته بندی روغن، فرابکر بودن آن قید شده است.

۲-    روغن کنجد: سوغات اردکان و یزد

یکی از روغن‌هایی که در سال‌های اخیر، مورد توجه قرار گرفته، روغن دانه کنجد است. خرید روغن کنجد اصل، چندان کار راحتی نیست چون راه‌های زیادی برای تقلب در تولید این نوع روغن‌ها وجود دارد. برخی از افراد تصور می‌کنند که روغن کنجد اصل را می‌توان از رنگ آن تشخیص داد، درحالی‌که با روش‌های خاص، می‌توان رنگ این نوع روغن را تیره یا روشن‌تر کرد، پس چندان روی رنگ روغن حساب باز نکنید. اگر گذرتان به یزد و اردکان افتاد، حتما روغن کنجد بخرید چون این شهرها تولیدکنندگان اصلی روغن کنجد به‌حساب می‌آیند و رقابت زیادی بین تولیدکنندگان کنجد در این شهرها وجود دارد، در نتیجه، تقلب کمتر است و احتمال اینکه بتوانید یک روغن کنجد با کیفیت و اصل بخرید، زیاد است.

توجه داشته باشید که گران بودن روغن کنجد، الزاما دلیل بر خوب بودن آن نیست و برخی از افراد سودجو، روغن کنجد نامرغوب را با قیمت بالا می‌فروشند تا شما تصور کنید که به‌دلیل گران‌بودن، حتما از کیفیت بالایی برخوردار است. روغن کنجد بهتر است به‌صورت کارخانه‌ای خریداری شود و ترجیحا چنین روغنی را از یک برند نام‌آشنا بخرید.
روغن بسته‌بندی شده و به‌صورت کارخانه‌ای، بهداشتی است و شما با دیدن پروانه بهداشت، استاندارد و نشان سازمان غذا و دارو، نگرانی‌ چندانی از بابت بهداشتی بودن روغن نخواهید داشت. روغن‌های بسته‌بندی شده، معمولا ماندگاری بیشتری به نسبت روغن‌هایی که به‌صورت سنتی تولید می‌شوند، دارند. اگر می‌خواهید روغن کنجدی بخرید که به‌صورت سنتی تهیه می‌شود، حتما آن را از جایی تهیه کنید که بهداشت را به خوبی رعایت می‌کنند. معمولا برخی از مغازه‌ها، گرفتن روغن را در حضور خودتان انجام می‌دهند که چنین مغازه‌هایی می‌توانند گزینه خوبی به‌حساب بیایند. چنانچه روغن کنجد، طعمی تیز و زننده داشته باشد، دلیل بر کهنه بودن آن است و نباید چنین روغنی را مصرف کرد.

۳-    روغن هسته انگور: گران اما پرخاصیت

یکی از روغن‌هایی که بسیار مورد توجه قرار گرفته، روغن هسته انگور است. این روغن از نظر بسیاری از کارشناسان تغذیه، خواص بسیار زیادی دارد و یک روغن مفید برای سلامتی بدن محسوب می‌شود. اگر قصد خرید روغن هسته انگور را دارید، باید بدانید که این روغن، چندان ارزان قیمت نیست. دلیل گران بودن روغن هسته انگور، به تولید آن برمی‌گردد چون برای تهیه و تولید روغن هسته انگور، باید از مقدار زیادی انگور استفاده کرد و به همین دلیل این نوع روغن، به نسبت سایر روغن‌های موجود در بازار، گران‌تر است. تشخیص اصل بودن روغن هسته انگور کار چندان راحتی نیست.

روغن هسته انگور، زرد مایل به سبز است و طعم مطبوعی دارد ولی تا زمانی که در روغن را باز نکنید، به این ویژگی‌ها پی نخواهید برد چون بسیاری از تولیدکنندگان، این روغن‌ها را در ظروفی می‌ریزند که معمولا تیره رنگ هستند. روغن هسته انگور باید مانند سایر روغن‌ها در جایی قرار بگیرد که نور چندانی به آن نمی‌تابد، پس اگر به فروشگاهی رفتید که روغن‌های هسته انگور در معرض تابش نور آفتاب بودند یا احساس کردید محل نگهداری روغن‌ها گرم است، از خرید چنین روغن‌هایی اجتناب کنید. روغن‌ هسته انگور، در داخل کشور نیز تولید می‌شود و نوع وارداتی آن هم در بازار موجود است.

شاید تصور کنید که نوع وارداتی، کیفیت بیشتری دارد، درحالی‌که خارجی بودن این نوع از روغن‌ها، دلیل بر مرغوب بودن آنها نیست. اگر حتما اصرار دارید که روغن هسته انگور خارجی بخرید، برچسب اصالت کالا و نشان سازمان غذا و دارو، حتما روی بسته‌بندی وجود داشته باشد.
برای خرید روغن هسته انگور تولید داخل، نگرانی چندانی وجود ندارد و داشتن پروانه بهداشت، نشان سازمان غذا و دارو و... روی بسته‌بندی، نشان‌دهنده سلامت و بهداشت روغن هسته انگور است. تا جایی که می‌توانید از خرید چندبطری‌روغن هسته انگور و نگهداری آن در خانه بپرهیزید چون درصورت عدم‌نگهداری درست، کیفیت این نوع روغن‌ها تاحدودی کاهش پیدا می‌کند. بهتر است به اندازه نیازتان از این نوع روغن‌ها خریداری کنید.سلامت نیوز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار