کد خبر: ۱۶۸۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - 2017September 28
«هزینه‌های کمرشکن درمان سالانه 7 درصد جمعیت کشور را زیر خط فقر می‌برد.» حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت در سال 92 این آمار را اعلام کرده بود
شفاآنلاین>سلامت> «هزینه‌های کمرشکن درمان سالانه 7 درصد جمعیت کشور را زیر خط فقر می‌برد.» حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت در سال 92 این آمار را اعلام کرده بود. بر این اساس، در آن زمان سالانه بیشتر از 5 میلیون نفر از مردم کشور، به خاطر هزینه‌های بهداشتی فقیر می‌شدند.

به گزارش شفاآنلاین، حیدر علی عابدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز چند وقت پیش با تأکید بر اینکه از سال 93 به بعد اوضاع عوض شده است، گفته بود:«نگاهی به حوزه سلامت قبل از سال 92 نشان می‌دهد که بالا بودن هزینه‌های درمان(Treatment)، بسیاری از مردم را به زیر خط فقر کشید؛کم نبودند افرادی که به منظور انجام دو سه عمل جراحی یا برای کنترل بیماری صعب العلاج حتی منزل خود را فروختند و بعد از مدتی به نقطه صفر رسیدند.»

با روی کار آمدن دولت یازدهم و اجرای طرح تحول سلامت(Health)، این اوضاع عوض شد و آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، تغییرات جدی در پرداخت از جیب خانوار اتفاق افتاده است. بررسی نمودار سهم منابع تأمین مالی سلامت در کل هزینه‌های سلامت نشان می‌دهد که در سال 80، سهم پرداخت مستقیم خانوار، پرداخت از جیب، نزدیک به 56 درصد از کل هزینه‌ها را به خود اختصاص داده بود.

در این سال، دولت، شرکت‌ها و... که در دسته دیگران قرار می‌گیرند، کمتر از 40 درصد از پرداخت هزینه‌ها را تقبل کرده بودند. سهم دولت و خانوارها برای هزینه‌های درمانی، طی سال‌های مختلف با فراز و نشیب‌های زیادی همراه می‌شود تا جایی که در اوایل دهه نود، شکاف آن به بیشترین میزان می‌رسد. در سال 90، سهم دولت به حدود 30 درصد رسیده و سهم پرداخت خانواده‌ها نزدیک به 60 درصد بود، اما از سال 92 به بعد، این روند عوض شد و خط‌های نمودار، به نفع مردم جابه‌جا شدند. سهم دولت کم کم از 50 درصد هم بالاتر رفت و سهم خانواده‌ها از 40 درصد نیز کمتر شد.

مرکز آمار ایران در وب سایت خود نوشته است:«از سال 85 تا 94، سهم پرداخت از جیب خانوار پس از فراز و نشیب‌های بسیار طی 15 سال معادل 18.86 درصد کاهش یافته است، در مقابل، 16.43 درصد سهم پرداخت های دیگران یعنی دولت و شرکت‌ها و 2.43 درصد سهم پرداخت های غیر مستقیم خانوار افزایش یافته است.»

خانواده‌های ایرانی چقدر برای بهداشت و درمان پول می‌دهند؟
بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی از بررسی بودجه خانوار، بهداشت و درمان 5.9 درصد از کل هزینه سالانه خانواده‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. به این ترتیب، خانواده‌های شهری ایران در سال 95، به طور متوسط 2 میلیون و 315 هزار تومان در این حوزه هزینه کرده‌اند که البته میزان آن نسبت به سال 94، 12.7 درصد بیشتر شده است.

بررسی آرشیو گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که در سال 85، هزینه بهداشت و درمان در سبد سالانه هزینه خانوار حدود 340 هزار تومان بود و در سال‌های بعد، روند افزایشی خود را حفظ کرد تا جایی که درسال 89 به 786 هزار تومان رسید و در سال 91، از مرز یک میلیون فراتر رفت و بیشترین افزایش میزان هزینه بهداشت و درمان نیز با 35 درصد افزایش، در سال 92 اتفاق افتاد. در این سال هزینه بهداشت و درمان، یک میلیون و 600 هزار تومان به‌طور متوسط در میان کل خانواده‌های جامعه بود.

اما بررسی هزینه بهداشت و درمان در میان دهک‌های مختلف نیز نشان از اختلاف بالایی دارد. خانواده‌های دهک اول که فقیرترین‌های جامعه به حساب می‌آیند، سالی حدود 330 هزار تومان برای بهداشت و درمان هزینه می‌کنند، دهک ششم در طبقه متوسط حدود یک میلیون تومان و هزینه دهک دهم، ثروتمندترین‌های جامعه، برای بهداشت و درمان خود به‌طور میانگین به بالاتر از 7 میلیون و صد هزار تومان می‌رسد.
برچسب ها: سلامت ، درمان ، هزینه های
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: