کد خبر: ۱۶۸۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - 2017September 27
دريچه هاي قلب براي هدايت جريان خون در مسير درست و جلوگيري از بازگشت آن اهميت دارند
شفاآنلاین>سلامت> دريچه هاي قلب براي هدايت جريان خون در مسير درست و جلوگيري از بازگشت آن اهميت دارند. هنگامي که يک يا تعداد بيشتري از اين دريچه ها دچار نقص مي شوند، فشار بر عضله قلب افزايش مي يابد. تپش قلب و تنگي نفس ممکن است در برخي از شرايط پزشکي به همراه هم رخ دهند. اين شرايط به طور معمول نيازمند توجه پزشکي فوري هستند.

به گزارش شفاآنلاین، تپش قلب مي تواند به عنوان ضربان قلب قابل توجه و مشهود تعريف شود. افراد اغلب در تعريف اين شرايط مي گويند که قلبم در حال بيرون آمدن از سينه است. اين نشانه هشداردهنده مي تواند بي ضرر باشد.

از سوي ديگر، تنگي نفس به واسطه شرايط پزشکي مختلفي شکل مي گيرد. درمان تا حد زيادي به دلايل نشانه ها بستگي دارد. در ادامه چند دليل که در پس اين دو نشانه قرار دارند، ارائه شده اند.

هنگامي که تپش قلب(heart) و تنگي نفس به همراه هم رخ مي دهند دلايل احتمالي چنين شرايطي محدود هستند که از آن جمله مي توان به موارد زير اشاره کرد:

    بيماري عروق کرونر

اين بيماري زماني شکل مي گيرد که يک پلاک در شريان هاي تغذيه کننده قلب تشکيل شود.اين شرايط محدود شدن جريان خون به قلب را موجب مي شود و اين به معناي دريافت اکسيژن و مواد مغذي کمتر توسط عضله قلب است. از ديگر علائم شايع بيماري عروق کرونر قلب مي توان به درد قفسه سينه (آنژين)، ضربان قلب سريع، حالت تهوع، و تعريق اشاره کرد. درد قفسه سينه ممکن است با خوردن يک وعده غذايي بزرگ، تجربه هيجان يا استرس(Stress) يا قرار گرفتن در معرض آب و هواي سرد شکل بگيرد.

    آريتمي

قلبي سالم و عادي با يک ريتم خاص کار مي کند. اگر در اين ريتم اختلالاتي وجود داشته باشند، بايد به پزشک مراجعه کنيد. از ديگر نشانه هاي آريتمي قلبي مي توان به سرگيجه، غش کردن، خستگي، و احساس ناراحتي در سينه اشاره کرد.

    نارسايي قلبي

اين شرايط پزشکي به عنوان ناکارآمدي عملکرد قلب تعريف مي شود. خون با سرعتي آهسته تر در سراسر بدن پمپ مي شود. اين شرايط به عوارض ديگري در اندام هايي که به ميزان کافي اکسيژن و مواد مغذي دريافت نمي کنند، منجر مي شود. نارسايي قلبي مي تواند در واکنش به يک حمله قلبي يا ديگر بيماري هاي زمينه اي که فشار مضاعفي را بر قلب وارد مي کنند، مانند ديابت، بيماري کليوي يا فشار خون بالا شکل بگيرد. افزون بر تپش قلب و تنگي نفس، از ديگر علائم نارسايي قلبي مي توان به سرفه اي که موجب توليد خلط سفيد رنگ مي شود، سرگيجه، حالت تهوع، درد قفسه سينه، خستگي شديد و افزايش وزن ناگهاني اشاره کرد.

    فيبريلاسيون دهليزي

اين بيماري يک نوع آريتمي قلبي است. فيبريلاسيون دهليزي مي تواند خطر حمله قلبي يا سکته مغزي را افزايش دهد. از ديگر علائم آن مي توان به کمبود انرژي، ناراحتي در ناحيه سينه، و سبکي سر اشاره کرد.

    بيماري دريچه قلب

دريچه هاي قلب براي هدايت جريان خون در مسير درست و جلوگيري از بازگشت آن اهميت دارند. هنگامي که يک يا تعداد بيشتري از اين دريچه ها دچار نقص مي شوند، فشار بر عضله قلب افزايش مي يابد.

از ديگر علائم بيماري دريچه قلب مي توان به سرگيجه و احساس فشار در سينه اشاره کرد. اگر اين شرايط به نارسايي قلبي منجر شود، فرد ممکن است افزايش وزن ناگهاني به همراه تورم در نواحي قوزک پاها يا شکم را تجربه کند.

  دلايل غير قلبي تپش قلب و تنگي نفس

    حملات هراس

اگر تپش قلب به همراه احساس اضطراب و استرس شکل مي گيرد، احتمال تجربه يک حمله هراس وجود دارد. از ديگر نشانه هاي اين شرايط مي توان به تعريق بيش از حد، حال تهوع، و لرزش بدن اشاره کرد. اين حملات زندگي فرد را در معرض تهديد قرار نمي دهند و در برخي موارد دريافت کمک رواني به همراه دارو مي تواند در غلبه بر حملات هراس به شما کمک کند.

    داروها

تپش قلب مي تواند عارضه جانبي مصرف برخي داروها باشد، که از آن جمله مي توان به داروهاي مورد استفاده براي درمان آسم و اختلالات تيروئيد اشاره کرد.

    دلايل مرتبط با شرايط زنان

بارداري، يائسگي و قاعدگي ممکن است به واسطه نوسانات هورموني موجب تپش قلب شوند. تپش قلب به طور معمول کوتاه مدت بوده و با ايجاد تعادل در سطوح هورمون متوقف مي شود.

    عوامل سبک زندگي ناسالم

برخي افراد متوجه شده اند که سطوح بالاي استرس، سطوح بيش از حد کافئين، سيگار کشيدن، مصرف الکل يا مواد مخدر ممکن است زمينه ساز تپش قلب و تنگي نفس شوند.

    شرايط پزشکي ديگر

تب بالا، فشار خون پايين، کم خوني، سطوح پايين قند خون يا پرکاري تيروئيد مي توانند به تپش قلب منجر شوند.
برچسب ها: سلامت ، قلب ، استرس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: