کد خبر: ۱۶۸۰۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - 2017September 26
50 درصد علت ناشنوایی ها در ایران، ژنتیکی است بنابراین با مشاوره زوج ها می توان از تولد کودک ناشنوا پیشگیری کرد.
شفا آنلاین>سلامت>معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: با اجرای برنامه غربالگری شنوایی از سال 84 تاکنون از ناشنوایی کامل 15 هزار نفر در کشور، پیشگیری شده است.
به گزارش شفا آنلاین،حسین نحوی نژاد در نشست خبری هفته ناشنوایان -دوم تا هشتم مهرماه- افزود: 50 درصد علت ناشنوایی ها در ایران، ژنتیکی است بنابراین با مشاوره زوج ها می توان از تولد کودک ناشنوا پیشگیری کرد.

وی ادامه داد: مشاوره زوج ها بیش از دو دهه است که در بهزیستی انجام می شود اما مشاوره ژنتیکی(Genetic counseling) در برنامه ششم توسعه برای زوج ها، اجباری شده است.

وی تاکید کرد: حتی یک ثانیه را برای تشخیص معلولیت شنوایی نباید از دست داد چراکه می تواند ضایعات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: هم اکنون 85 درصد موارد زنده تولد در کشور تحت پوشش غربالگری ژنتیکی قرار دارند که این کودکان در صورت تشخیص معلولیت شنوایی، اقدامات بعدی یعنی تجویز وسایل کمک شنیداری و آموزش خانواده نیز برای آنان انجام می شود.

نحوی نژاد تصریح کرد: مطالعات نشان داده است که اگر کم شنوایی پیش از سه ماهگی تشخیص داده شود می توانند به زندگی عادی برگردند.وی اضافه کرد: در حال حاضر 73 مرکز کودک کم شنوا و ناشنوا و خانواده در کشور فعالیت دارد که سه هزار و صد کودک و خانواده از خدمات آن بهره مند شده اند، کودکان با بهره گیری از خدمات این مراکز می توانند به مدارس عادی بروند.

وی خاطرنشان کرد: از سال 86 تاکنون، هفت هزار و 700 جراحی کاشت حلزون داشتیم.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اظهارداشت: سمعک در راس وسایل کمک توانبخشی قرار دارد و از خارج کشور وارد می شود بنابراین تلاش می شود که شرکت های معتبر آن را وارد کنند.

به گفته نحوی نژاد، 18 درصد اعتبارات وسایل کمک توانبخشی به سمعک اختصاص دارد.
معاون توانبخشی خاطرنشان کرد: در سال 95، 12 هزار و 500 دستگاه سمعک به کم شنوایان داده شده که امسال سیر افزایشی خواهد داشت.

وی ادامه داد: 66 واحد دولتی، خدمات شنوایی شناسی، غربالگری، مداخلات توانبخشی، تجویز سمعک و تربیت شنوایی انجام می دهندو در سال 95، 92 هزار نفر از خدمات شنوایی سنجی این مراکز استفاده کرده‌اند.

وی با اشاره به فعالیت 72 واحد گفتار درمانی گفت: در سال 95 ، 103 هزار نفر از خدمات گفتار درمانی این مراکز استفاده کرده‌اند.وی یادآور شد: 215 هزار نفر کم شنوا تا ناشنوای مطلق تحت پوشش بهزیستی هستند.
برچسب ها: ژنتیکی ، ناشنوایی ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: