کد خبر: ۱۶۸۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶:۴۵ - ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - 2017September 27
محققان دریافتند که تنظیم این اوپیوئیدهای طبیعی که می‌تواند باعث ایجاد احساس لذت یا سرخوشی شود، به بدن کمک می‌کند تا بداند چه زمانی ارضا شده است.
شفا آنلاین:مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که غذا خوردن باعث ترشح هورمون‌های «شادی‌بخش» در مغز می‌شود. این هورمون‌ها اندورفین نام دارند.

به گزارش شفا آنلاین: ، محققان دریافتند که تنظیم این اوپیوئیدهای طبیعی که می‌تواند باعث ایجاد احساس لذت یا سرخوشی شود، به بدن کمک می‌کند تا بداند چه زمانی ارضا شده است. از طرف دیگر، پرخوری نیز با تحریک بیش از حد این سیستم می‌تواند در ایجاد چاقی نقش داشته باشد.


برای انجام این مطالعه، محققان فنلاندی تحت رهبری لوری نومنما، به تصویربرداری از مغز ۱۰ داوطلب مذکر با روش PET پرداختند. به این شرکت‌کنندگان گفته شده بود که در طول شب غذا نخورند. سپس یک ترکیب رادیواکتیو که به گیرنده‌های اوپیوئیدی مغز می‌چسبد، به آنها تزریق شد.

دانشمندان با استفاده از روش PET به اندازه‌گیری رادیواکتیویته در مغز مردان پس از خوردن یک پیتزا پرداختند. سپس این تصاویر در شرایط دیگری تکرار شد. این دفعه یک غذای آبکی که به اندازه پیتزا دهان را آب نمی‌انداخت ولی همان‌قدر کالری داشت، به آنها ارائه شد.

محققان دریافتند که در هر دوی این حالات، ترشح اوپیوئیدهای مغزی به طرز چشمگیری افزایش یافت. با این حال، به گفته محققان فقط پیتزا باعث افزایش قابل توجه احساسات خوشایند شد.MedLinePlus

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: