کد خبر: ۱۶۷۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - 2017September 26
هپاتیت به معنای تورم و التهاب کبد بوده که به دلایل مختلفی می‌تواند در فرد ایجاد شود و بعضی از آنها قابل سرایت هستند و هپاتیت C معمولاً خطرناک‌ترین نوع هپاتیت محسوب می‌شود
شفا آنلاین>سلامت>مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت کهگیلویه بویراحمد گفت: هپاتیت به معنای تورم و التهاب کبد بوده که به دلایل مختلفی می‌تواند در فرد ایجاد شود و بعضی از آنها قابل سرایت هستند و هپاتیت C معمولاً خطرناک‌ترین نوع هپاتیت محسوب می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین،ظفر پریسای اظهار کرد: هپاتیت(hepatitis) به معنای تورم و التهاب کبد بوده که به دلایل مختلفی می‌تواند در فرد ایجاد شود و بعضی از آنها قابل سرایت هستند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت کهگیلویه بویراحمد گفت: مصرف الکل، برخی داروها و آلودگی به باکتری و ویروس از جمله عواملی است که باعث ابتلا فرد به هپاتیت می‌شود.

وی با بیان اینکه هپاتیت به تدریج به کبد آسیب می‌رساند، تصریح کرد:  یک کبد سالم مواد شیمیایی مورد نیاز بدن را می‌سازد و مواد سمی را از خون خارج می‌کند، اما وقتی فردی به این بیماری مبتلا می‌شود، کبد ملتهب و بافت طبیعی آن تخریب شده و به جای آن بافت فرسوده باقی می‌ماند.

انواع هپاتیت را بیشتر بشناسید

پریسای با اشاره به اینکه هپاتیت منجر به عفونت(Infection) کبدی می‌شود، اظهار داشت: هپاتیت به انواع A ، B،C،D،E، F، G تقسیم شده است.

وی ادامه داد: ویروس هپاتیت A یکی از چندین نوع ویروس هپاتیت است که سبب التهابی شده که بر توانایی عملکرد کبد اثر می‌گذارد.

 مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به این که هپاتیت A یک عفونت کبدی به شدت مسری است که توسط ویروس هپاتیت A ایجاد می‌شود، ابراز داشت؛ این نوع هپاتیت یک بیماری خوش‌خیم بوده که معمولا خود به خود بهبود می‌یابد و بیشتر در اطفال دیده می‌شود.

پریسای با بیان اینکه ویروس هپاتیت A به احتمال زیاد از طریق غذا یا آب آلوده و یا تماس نزدیک با فرد مبتلا منتقل می‌شود، گفت: انواع خفیف هپاتیت A نیازمند درمان نیست و بیشتر افراد مبتلا، بدون هیچ گونه آسیب دائمی کبد به طور کامل بهبود می‌یابند.

وی در ادامه اشاره به در دسترس بودن واکسیناسیون مؤثر برای افراد در معرض خطر داشت و اضافه کرد: یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از هپاتیت A، رعایت بهداشت شامل شستن دست‌ها است.

 هپاتیت B و راه‌های انتقال

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان اظهار داشت: هپاتیت B نیز یک عفونت کبدی خطرناک است که ناشی از ویروس هپاتیت B بوده و از نظر علائم بالینی شبیه هپاتیت A است، ولی می‌تواند مزمن شده و به عوارض وخیم و کشنده‌ای منجر شود. 

پریسای در خصوص راه‌های انتقال هپاتیت  B گفت: راه انتقال این بیماری از طریق خون و مایعات بدن از جمله تزریق خون، ارتباط جنسی، وسایل تیز آلوده، خالکوبی و طب سوزنی است.

وی با بیان اینکه سیروز کبدی بیماری است که باعث زخم و سفت شدن پایدار بافت کبدی می شود، اضافه کرد: در برخی بیماران، هپاتیت B مزمن شده و منجر به نارسایی کبد، سرطان کبد یا سیروز می‌شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان با اشاره به اینکه احتمال مزمن شدن هپاتیت B در نوزادان و کودکان بیشتر است، یادآور شد: اغلب بزرگسالان مبتلا به هپاتیت B حتی اگر علایم و نشانه‌های شدیدی داشته باشند، به طور کامل بهبود می‌یابند.

وی ادامه داد: اگر چه درمانی برای هپاتیت B وجود ندارد، ولی خوشبختانه واکسن این نوع هپاتیت نیز در دسترس بوده و می تواند از بروز بیماری پیشگیری کند.

پریسای افزود: اگر فردی مبتلا به هپاتیت B باشد، باید اقدامات لازم را بکار گیرد تا از انتقال بیماری به دیگران پیشگیری کند.

هپاتیت C  علائمی ندارد

وی با اشاره به اینکه هپاتیت C علائمی ندارد، گفت: این نوع هپاتیت یک عفونت ویروسی است که به کبد حمله می‌کند و باعث ایجاد التهاب در آن می‌شود. 

پریسای افزود: اغلب افراد مبتلا به ویروس هپاتیت C علایمی ندارند و در واقع این بیماران از بیماری خود اطلاعی نداشته، تا اینکه آسیب کبدی از طریق آزمایشات پزشکی روتین مشخص شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان خاطرنشان کرد: هپاتیت C معمولاً خطرناک‌ترین نوع هپاتیت محسوب می‌شود که راه انتقال این بیماری عمدتا از طریق خون آلوده ( معمولاً از طریق استفاده مشترک از سوزن آلوده برای تزریق مواد مخدر) و درصد کمی از طریق تماس‌های جنسی است.

آزمایش و تشخیص هپاتیت

پریسای گفت: پس از تشخیص پزشک، آزمایش کبد انجام می‌‌شود و این کار از طریق آزمایش‌های خون، سونوگرافی و نمونه برداری از کبد انجام شده که کار بسیار آسانی است.

اقدامات لازم در صورت ابتلا به هپاتیت

وی اظهار داشت: اگر فردی به بیماری هپاتیت A یا B مبتلا شده باشد، در بیشتر موارد با مراقبت و درمان های پزشکی بدون معالجات ضد ویروسی خاصی درمان می‌شود، اما هپاتیت C زندگی افراد را بیش از هپاتیت‌های دیگر به خطر می‌اندازد که البته با درمان‌های به موقع می‌توان آن را تحت کنترل درآورد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان تصریح کرد:  خوشبختانه با راه‌اندازی کلینیک هپاتیت در استان، درمان بیماران مبتلا به هپاتیت C به صورت رایگان و درمدت زمان سه ماهه انجام می‌شود. 

پریسای افزود: اگر کسی از اعضای خانواده به هپاتیت مبتلا بوده، باید اقدامات لازم جهت سرایت نکردن بیماری به دیگر افراد خانواده انجام شود.

وی یادآور شد: برای هپاتیت A، شستن مرتب دست‌ها بسیار مهم است و در مورد هپاتیت‌های B و C باید مراقب بود که با خون فرد آلوده در تماس نباشد، حتی مقدار کم و میکروسکوپی خون موجود روی مسواک و یا تیغ ریش تراشی می‌تواند بیماری را منتقل کند.

راه‌های پیشگیری از هپاتیت

پریسای با بیان اینکه برای افرادی که در معرض خطر ابتلا هستند مانند کارمندان خدمات درمانی، واکسن هپاتیت B در دسترس است، ابراز داشت:  افرادی که در کنار فرد مبتلا به هپاتیت B زندگی می کنند و یا از یک مادر مبتلا به هپاتیت متولد شدند و یا همسرشان مبتلا است، باید واکسن هپاتیت دریافت کنند.

وی ادامه داد:  اما متاسفانه هپاتیت C واکسن ندارد و افراد باید احتیاط‌های لازم را در نظر بگیرند. 

وی با اشاره به اینکه بهترین روش پیشگیری از ابتلا به انواع هپاتیت، اجتناب از رابطه جنسی با فرد مبتلا و نیز نداشتن تماس خونی با او است، توصیه کرد: زخم و بریدگی‌های جدی پوست را حتما پانسمان کنید و اگر از کسی کمک می خواهید، باید از دستکش استریل استفاده شود، همچنین اگر به بیماری هپاتیت مبتلا هستید، خون، پلاسما، اعضای بدن و بافت اهدا نکنید.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان در پایان گفت: از ریش تراش، مسواک، لوازم آرایشی و لوازم شخصی دیگران استفاده نکنید و لوازم بهداشت شخصی خودتان را هم به کسی ندهید.

برچسب ها: هپاتیت ، عفونت ، التهاب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: