کد خبر: ۱۶۷۹۵۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - 2017September 27
سید مهدی سجادی ، دبیر انجمن داروسازان ایران:
اجرای طرح تحول نظام سلامت، بزرگ‌ترین تحول درمانی کشور است که در دولت یازدهم اجرایی شد و انصافا در نوع خود بی‌نظیر است و مزایای متعددی برای مردم به دنبال داشته است، ولی درعین‌حال موجب افزایش بار مالی دولت شد.
شفا آنلاین:سجادی ، دبیر انجمن داروسازان ایران: تاخیر پرداخت مطالبات به‌زودی داروخانه‌ها را غرق می‌کند
به گزارش شفا آنلاین:تاخیر پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از سوی بیمه سلامت <Health insurance>آن‌قدر فرسایشی شده که انجمن داروسازان برنامه‌ریزی برگزاری تجمع اعتراضی آرام و هم‌زمان در کلیه استان‌ها را در دستورکار خود قرار داده و در این خصوص با شعب خود نامه‌نگاری رسمی انجام داده است. برای پیگیری این موضوع و وضعیت پرداخت‌های بیمه سلامت به داروخانه‌ها به سراغ مهدی سجادی، دبیر انجمن داروسازان ایران رفته‌ایم و با او به گفتگو نشسته‌ایم.

عدم توازن منابع و مصارف، بزرگ‌ترین ابهام طرح تحول
سیدمهدی سجادی با بیان اینکه منابع پایداری برای طرح تحول پیش‌‌بینی نشده بود،می‌گوید: «واقعیت این است که اجرای طرح تحول نظام سلامت، بزرگ‌ترین تحول درمانی کشور است که در دولت یازدهم اجرایی شد و انصافا در نوع خود بی‌نظیر است و مزایای متعددی برای مردم به دنبال داشته است، ولی درعین‌حال موجب افزایش بار مالی دولت شد. این موضوع، عواقب و تبعاتی به دنبال داشت که متاسفانه از پیش برای آن برنامه‌ریزی مناسبی صورت نگرفته بود. لازم بود محلی برای تامین هزینه‌های ناشی از اجرای طرح، پیش‌بینی می‌شد، که در عمل دیدیم محل‌های تامین چندان قابل تکیه نبودند و همین عدم ایجاد منابع پایدار برای طرح تحول سلامت، بلای جان‌بخش خصوصی که در طول اجرای این طرح، متعهد به ارائه سرویس‌های مختلف به مردم بودند، شد.»

وی می‌افزاید: «اگر بخواهیم منصفانه نقد کنیم باید بگوییم بزرگ‌ترین ابهام اجرای طرح تحول سلامت، از ناحیه عدم توازن بین منابع و مصارف بود که به‌خودی‌خود موجب شد هزینه‌های مضاعفی را به سازمان‌های بیمه‌گر نیز تحمیل کند. و این هزینه‌ها آن‌قدر زیاد بود که از توان برخی بیمه‌ها نظیر بیمه سلامت خارج بود. درواقع مشکلات مالی سازمان بیمه سلامت، ریشه‌های مختلفی دارد. افزایش بار مالی ناشی از اجرای طرح تحول سلامت از یک‌سو، همراه با بازنگری تعرفه‌ها در کتاب ارزش نسبی و از سوی دیگر اجرای بیمه همگانی برای نزدیک به یازده میلیون نفر موجب شد که وضعیت بیمه سلامت، ازلحاظ مالی نامتعادل شود.»

داروخانه‌ها فلج شده‌اند
دبیر انجمن داروسازان ایران با اشاره به مشکلات داروخانه‌ها بعد از اجرای طرح تحول می‌گوید: «به دنبال عدم ایفای تعهدات مالی دولت، افزایش تعهد سازمان‌های بیمه‌گر در پوشش قریب به 100 درصدی آحاد جامعه، کاهش فرانشیز بیمه‌گذاران و افزایش پوشش بیمه‌ای اقلام دارویی، پرداخت مطالبات داروخانه‌ها توسط سازمان‌های بیمه، با تاخیرهای بی‌سابقه‌ای همراه شد؛ به‌گونه‌ای که بیمه سلامت هنوز سال 95 را هم تسویه نکرده است. این به معنای یک تخلف بزرگ از نص صریح قانون است. ولی متاسفانه این تخلف آن‌قدر مکرر شده که توان ادامه فعالیت بسیاری از داروخانه‌ها را از آنها سلب کرده است. حتی داروخانه‌ها به دلیل مشکلات مالی مجبور به اتخاذ سیاست تعدیل نیروی انسانی هم شده‌اند، ولی وضعیت اسفبارتر از این است که با کاهش نفرات، بتوان کمبود نقدینگی را جبران کرد.»
مشکل مطالبات تبدیل به چالش ملی نشود
سجادی با هشدار درباره عواقب ادامه روند فعلی معتقد است: «واقعیت این است که موضوع پرداخت صورت‌حساب‌های داروخانه‌ها به موضوع مزمن، فرسایشی و خسته‌کننده‌ای تبدیل شده که به نظر می‌رسد اگر به آن توجه کافی صورت نگیرد، تبدیل به یک چالش ملی خواهد شد. زیرا وضعیت امروز داروخانه‌ها به‌گونه‌ای است که هر روز با وعده‌ووعید روزگار می‌گذرانند و این به معنای آن است که داروسازان هیچ امکانی برای ارتقاء خدمات، برنامه‌ریزی و آینده‌نگری ندارند. شاهد هستیم در این سه سال همه راه‌های تعاملی با مسئولین سازمان‌های بیمه، وزارت کار، سازمان برنامه‌وبودجه و سایر ارگان‌های ذی‌ربط(با ارسال نامه، برگزاری جلسه، دعوت به همایش، امضاء تفاهم‌نامه و ...) پیموده شده است. با این‌ وجود نه‌تنها تاکنون راه حلی برای رفع اساسی این مشکل پیدا نشده است، بلکه متاسفانه که هر روز به دامنه بدقولی این سازمان‌ها اضافه می‌شود. البته اگر از این موضوع گره‌گشایی نشود، بیمه سلامت به‌زودی داروخانه‌ها را در گرداب خود، غرق می‌کند.»
حیثیت داروسازان به حراج گذاشته شده است
سجادی ادامه می‌دهد: «حفاظت مالی از مردم، از اهداف مهم طرح تحول سلامت برشمرده شده است ولی آیا داروسازان جزء مردم نیستند؟ از بنیه مالی داروخانه‌ها، کسی نباید صیانت کند؟ امروز در شرایطی به سر می‌بریم که داروخانه‌ها ضمن اینکه از پرداخت چک داروهایی که از شرکت‌های پخش دارو خریداری کرده‌اند، عاجز شده‌اند، حتی توان پرداخت هزینه‌های جاری و حقوق و مزایای پرسنل خود را هم ندارند.»
وی اضافه می‌کند: «در همه جای دنیا بحث داروسازان و شرح مسئولیت و رسالت آنها صرفا متوقف بر درمان نیست و نقش آنها در ابعاد مختلف حوزه سلامت و علی‌الخصوص مقوله پیشگیری حائز اهمیت است. در همه دنیا مشوق‌های مختلف برای داروخانه‌ها تعریف می‌کنند. ولی در کشور ما حیثیت داروسازان به حراج گذاشته شده است. یکی از توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی، مشارکت داروسازان در طرح‌های مراقبت اولیه سلامت است. دلیل آن نیز مبتنی بر این واقعیت است که در تمام نقاط دنیا داروسازان نسبت به بقیه حرف پزشکی از بیشترین مراجعه‌کننده برخوردار هستند. بر این اساس در طول چند دهه گذشته در کشورهای توسعه‌یافته، نقش داروساز در داروخانه از دارو محوری به بیمار محوری تغییر یافته است. متاسفانه در سیستم سلامت کشور ما، آن‌قدر فشار بر داروسازان و داروخانه‌ها وارد شده که توان این قشر بیش از اینکه به ارائه خدمات به مردم صرف شود، متمرکز بر رفع امور مالی و چک‌های برگشتی شده است.»
دبیر انجمن داروسازان ایران تاکید می‌کند: «بیمه سلامت، هر ماه از پرداخت صورت‌حساب‌های داروخانه‌های کشور، سرباز می‌زند و این به معنای آن است که داروخانه‌ها باید به سراغ دریافت تسهیلات از نظام بانکی بروند. درواقع داروی مورد نیاز بیماران، باید با تسهیلاتی که داروخانه‌ها از بانک‌های کشور دریافت می‌کنند، تهیه شود. این در شرایطی است که همگان اطلاع دارند که بانک‌ها، عاشق چشم و ابروی بیماران نیستند و بدون دریافت سود تسهیلات، هیچ‌گونه وجهی را در اختیار داروخانه‌ها قرار نمی‌دهند. ما به دنبال دریافت تسهیلات بدون بهره از سیستم بانکی نیستیم، اما حرف داروخانه‌ها این است که بیمه سلامت، بدهی‌های خود را به نظام دارویی در موعد مقرر و مطابق با زمان‌بندی قانونی پرداخت کند.»
هشدار درباره تصویه نقدی نسخه‌ها
سجادی با هشدار درباره احتمال وخیم‌تر شدن مشکل نقدینگی داروخانه‌ها اظهار داشت: «بر اساس اطلاعات موجود، نه‌تنها هیچ افق روشنی برای حل مشکلات مالی بیمه‌ها وجود ندارد، بلکه به احتمال زیاد در آینده وضعیت از امروز هم وخیم‌تر خواهد شد. بدیهی است اگر اقدام عاجلی صورت نگیرد، هیچ فرصتی برای جبران این خسارت باقی نخواهد ماند و متضرر اصلی این نابسامانی فقط مردم نیازمند به دارو خواهند بود. با قطع ارتباط بیمه‌ها با داروخانه‌ها، ممکن است مردم مجبور شوند نسخه‌های خود را به‌صورت نقدی با داروخانه‌ها تسویه‌حساب کنند. چراکه داروخانه‌ها پولی بابت پرداخت قیمت دارو به شرکت‌های پخش ندارند. هیچ‌کس از پرداخت نقدی مردم در داروخانه خوشحال نمی‌شود، ولی مسئله اساسی این است که داروخانه‌های سراسر کشور دیگر توانی برای پرداخت هزینه‌ها ندارند و درواقع شرمنده مردم شده‌اند.»
تجمع اعتراضی داروخانه‌داران
دبیر انجمن داروسازان ایران با اشاره به برنامه‌ریزی داروخانه‌ها برای برگزاری تجمع اعتراضی، عنوان می‌کند: «با توجه به اینکه اعتراضات مدنی داروسازان در استان‌های مختلف به‌صورت برگزاری تجمعات در مقابل سازمان‌های بیمه و نصب پلاکاردهای اعتراضی در داروخانه‌ها هر روز گسترده‌تر می‌شود، انجمن داروسازان ایران در نظر دارد با استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود، با استناد به قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی مصوب مجلس شورای اسلامی و آئین‌نامه اجرایی قانون مذکور، تقاضای برگزاری یک تجمع آرام به‌طور هم‌زمان در کلیه استان‌های کشور کند و در این خصوص با شعب انجمن هم نامه‌نگاری شده است.»
سجادی تاکید می‌کند: «نکته مهم در این میان آن است که داروسازان، به اتکای بیش از یک‌صد سال تجربه کار تشکلی، دفاع از دستاوردهای نظام دارویی کشور را جزء رسالت خود می‌دانند و دقیقا این احساس مسئولیت در راستای منافع ملی و دفاع از حقوق مردم است و به‌هیچ‌وجه به دنبال اهداف سیاسی و جناحی نیستیم. یک دغدغه ملی و آینده‌نگرانه نسبت به وضعیت زنجیره دارویی کشور است که امید است هر چه زودتر از آن گره‌گشایی شود.»سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: