کد خبر: ۱۶۷۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - 2017September 24
اولین سمپوزیوم تازه های نقشه برداری مغز ایران ( ISBM 2017) توسط آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز در روزهای 2 و 3 مهر ماه سال جاری در محل پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران برگزار می شود
شفا آنلاین>سلامت>دبیر ستاد توسعه و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در حال حاضرشرایط کشوردرحوزه علوم شناختی درمنطقه خوب است، گفت:رتبه دوم این حوزه در منطقه از آن ایران است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر کمال خرازی روز یکشنبه در اولین سمپوزیوم تازه های نقشه برداری مغز ایران اظهار کرد: باتوجه به رقابت بسیار شدید کشورها، باید تلاش بیشتری کنیم تا جایگاه بالاتری را بدست آوریم.

وی با اشاره به اینکه این دانش نوین آثار گسترده ای بر زندگی انسان ها دارد ادامه داد: درحال حاضر 12 شرکت دانش بنیان(Knowledge base) در این حوزه فعالیت می کند.

خرازی ادامه داد: هرچند این شرکت ها نوپا هستند اما در زمینه تولید تجهیزات آزمایشگاهی و برنامه های رایانه ای در تلاش هستند و روز به روز توسعه بیشتری پیدا می کنند‌.

* استقبال از آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز
خرازی با اشاره به این که تا کنون استقبال بسیار زیادی از آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز شده است، گفت: با توجه به محدود شدن وقت این مرکز، صحبت این است که شیفت های بیشتری در نظر بگیرند تا محققان کشور از دانشگاه های مختلف کشور بتواند از این تجهیزات استفاده مطلوب کنند.

وی اظهار کرد: محققان در رشته های مختلف اعم از روانشناسی(Psychology)، روانپزشکی و مطالعات اجتماعی می توانند از ظرفیت این آزمایشگاه استفاده کنند.

خرازی همچنین تاکید کرد: این مرکز وابسته به هیچ دانشگاهی نیست و همه اساتید دانشگاه ها و محققان کشور می توانند از ظرفیت این آزمایشگاه استفاده کنند و به این ترتیب، تجهیزات این آزمایشگاه در اختیار همه محققان کشور است.

** تحول عظیمی در قرن بیست و یکم در حوزه علوم شناختی
وی با اشاره به اینکه تحول عظیمی در قرن بیست و یکم در حوزه علوم شناختی به وجود خواهد آمد، گفت: کشورهای مختلف سرمایه گذاری بسیاری در این زمینه کرده اند تا در حوزه مطالعه مغز و علوم شناختی، تصویربرداری و نقشه برداری مغز بتوانند مغز انسان را بهتر بشناسند.

خرازی افزود: کشور ما راه را آغاز کرده و آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از سال گذشته افتتاح شده تا تجهیزات لازم برای این مطالعات را در اختیار محققان گذاشته شود.

وی درباره مغز و سلول های آن گفت: گفته می شود در مغز انسان تا 100 میلیارد سلول است که با یکدیگر مرتبط هستند؛ نظرات مختلفی در مورد عملکرد مغز وجود دارد از جمله شبکه های عصبی است. مغز دستگاه پردازش بسیار بزرگی است که اختلالاتی که در انسان ها مشاهده می شود، ناشی از شبکه های عصبی است. کسی که دچار افسردگی(Depression) می شود، شبکه مسئول این نوع رفتار دچار اختلال شده است.

وی افزود: دستگاه تصویربرداری مغز شناسایی این شبکه ها را انجام می دهد. این دستگاه ها، نقشه شبکه های عظیم مغز را ترسیم می کنند و تفاوت انسان سالم را با غیرسالم از روی این شبکه ها تشخیص می دهند.

وی با اشاره به این که روانشناسی و روانپزشکی در آستانه یک تحول عظیم قرار دارند، گفت: به جای قضاوت از روی رفتار ظاهری افراد، می توانیم با مطالعه عینی مغز آنها به نتیجه برسیم که چه تغییراتی در مغز به وجود آمده و موجب رفتار فرد شده است.

خرازی با اشاره به اینکه مغز انسان مرکز تصمیم گیری، تحول و نوآری است، افزود: نقشه برداری مغز بر خیلی از رشته ها تاثیر می گذارد که یکی از آنها روان شناسی است.

اولین سمپوزیوم تازه های نقشه برداری مغز ایران ( ISBM 2017) توسط آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز در روزهای 2 و 3 مهر ماه سال جاری در محل پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران برگزار می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: