کد خبر: ۱۶۷۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - 2017September 25
دلایل پایین بودن اشتها مختلف است. نبود اشتها می تواند به سادگی عوارض جانبی یک دارو باشد و یا مشکلی در وضعیت سلامت. سوء تغذیه نیز می تواند اشتها را کاهش دهد.
شفا آنلاین: تغذیه سالم بدون داشتن اشتهای کافی <Enough appetite>نمیتواند موثر باشد چراکه ممکن است به اندازه کافی از غذاهای سالم و مواد مغذی مورد نیاز بدن مصرف نداشته باشید؛ اگر وزنتان مناسب است سعی کنید ضمن ورزش اشتهای خودتان را نیز افزایش دهید.

به گزارش شفا آنلاین:می خواهید وزن اضافه کنید: خب راه حل مشخص است، بیشتر غذا بخورید! اما برای اینکه بتوانیم بیشتر غذا بخوریم باید اشتها داشته باشیم. دلایل پایین بودن اشتها مختلف است. نبود اشتها می تواند به سادگی عوارض جانبی یک دارو باشد و یا مشکلی در وضعیت سلامت. سوء تغذیه نیز می تواند اشتها را کاهش دهد.

در نتیجه اگر متوجه تغییر در اشتها و کاهش ناگهانی وزن خود بودید حتما با پزشک مشورت کنید. این می تواند نشانه ای از یک مشکل سلامت پنهان باشد.
 
 

گام هایی وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها به افزایش اشتهای خود کمک کنید:

با دیگران غذا بخورید

خوردن غذا به همراه دیگران، به افزایش اشتها و بالا رفتن مقدار غذایی که می خورید کمک می کند. در یک تحقیق که سال 2007 صورت گرفت محققان متوجه شدند کودکان در گروه های بزرگتر نسبت به گروه های کوچکتر غذای بیشتری می خورند.

همچنین در تحقیقی دیگر مشخص شد افراد وقتی با کسی که مقدار زیادی غذا می خورد غذا می خورند خود به خود مصرف غذای خودشان نیز افزایش می یابد. اگر کسی در پی کاهش وزن باشد این تاثیر منفی در نظر گرفته می شود اما در صورتی که بخواهید وزن اضافه کنید این تاثیر می تواند کمکتان کند.

اگر سعی در تقویت اشتهای خود دارید تنها غذا نخورید. به تنهایی غذا خوردن باعث می شود فرد احساس تنهایی کند و نتواند غذای زیادی بخورد.

تجربه و دانش خود را از پخت و پز افزایش دهید

دور و بر غذا بودن، درک و پخت آن می تواند می تواند به صورت طبیعی اشتها را تقویت کند. هرچه بیشتر درباره غذاها بدانید می توانند دلپذیرتر شوند.

یادگیری درباره غذاها و به دست آوردن تجربه آشپزی می تواند برخی از سدهایی را که مانع غذا خوردنتان می شوند را کنار بزنند.

رفتن به کلاس های آشپزی و حتی دیدن برنامه های آموزش آشپزی می توانند میل به پختن و خوردن غذا را در شما افزایش دهد.

افزایش اطلاعات درباره غذا به ویژه می تواند برای آنهایی که علاقه به آشپزی ندارند و یا تجربه کافی را برای این کار ندارند بسیار مفید باشد.

غذاها را با تغییر دادنشان برای خود جذاب تر کنید

خوردن طعم های مختلف غذاها می تواند به افزایش اشتها کمک کند. از خوردن غذاهای بی مزه پرهیز کنید، چون هیچ کاری نمی توانند برای اشتهایتان بکنند.

به بشقاب خود گیاهان تازه یا خشک شده اضافه کنیدک این کار هم طعم غذا را تغییر می دهد و هم می تواند مواد مغذی آن وعده را افزایش دهد.حتی اگر می خواهید از غذاهای رستوران ها استفاده کنید بهتر است همیشه از یکجا غذا نخرید و جاهای مختلف را امتحان کنید.

اضافه کردن طعم جدید به غذا میلتان را به خوردن آن افزایش می دهد در نتیجه اشتهای بیشتری خواهید داشت. حتی بوی سبزیجات و چاشنی ها نیز می تواند به تحریک شدن اشتها کمک کند. با اضافه کردن و همچنین تغییر بافت غذا نیز، آن را برای خود جذاب تر کنید.

غذاهای پرکالری را وارد برنامه خود کنید

اگر اشتهایتان کم است و اجازه نمی دهد در یک وعده، غذای زیادی میل کنید مطمئن شوید هر بار که غذا به دهان می برید مقدار زیادی کالری با خود به همراه داشته باشد.

هنگام پخت و پز از کره، لبنیات، گوشت و روغن های سالم استفاده کنید. هنگام پخت و پز از شیر کامل استفاده کنید. کره بادام زمینی را به جای اینکه خالی بخورید، با نان سبوس دار یا موز و سیب میل کنید. اگر به صورت فیزیکی نمی توانید مقدار زیادی غذا میل کنید به جایش نوشیدنی های سرشار از کالری در طول روز بنوشید.

اسموتی می تواند گزینه مناسبی باشد چون می توانید انواع غذاهای سرشار از مواد مغذی و کالری را وارد آن کنید.

در طول روز، میان وعده های بیشتری میل کنید

به جای اینکه سه وعده بزرگ بخورید، در طول روز وعده های کوچک تر میل کند. با این رویکرد می توانید دریافت کالری در طول روز را راحت تر کنترل کنید چون سه وعده می تواند فشار بالایی به معده وارد کند و از غذا زده شود. وعده ها و میان وعده های کوچک با میزان کالری بالا یکی از بهترین روش ها است.

بیشتر ورزش کنید

ورزش یکی از بهترین ابزارها برای کاهش و تثبیت وزن کم شده است، پس چطور می تواند در افزایش وزن و اشتها نیز تاثیر داشته باشد؟

شاید یک فرد لاغر هیچ وقت به ورزش به عنوان ابزاری کمک کننده نگاه نکند. اما به کمک ورزش می توانید بین کالری مصرفی و کالری که دریافت می کنید تعادل ایجاد نمایید و همچنین حجم عضلانی خود را افزایش دهید.با این حال حتی اگر به کلاس ورزشی هم نروید تنها افزایش فعالیتتان در طول روز می تواند به افزایش اشتها کمک کند.

این کار می تواند به سادگی پیاده روی دور خانه یا بیرون از خانه باشد. هر حرکت اضافه کوچکی می تواند به افزایش اشتهای شما کمک کند. افزایش حرکت در طول روز به صورت طبیعی به مغز پیام ارسال می کند تا اشتها تحریک شود. شاید به همین دلیل است که گاهی ورزش به تنهایی اجازه نمی دهد افرادی که اضافه وزن دارند وزن کم کنند.دکتر کرمانی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: