کد خبر: ۱۶۷۶۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۷ - ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - 2017September 24
رئیس انجمن سکته مغزی کشوردرگفتگو با شفاآنلاین تاکیدکرد:
شفاآنلاین /رئیس انجمن سکته مغزی کشور با بیان راهکارهایی برای برون رفت جامعه پزشکی کشورازبحران های موجود ،از نظام پزشکی به عنوان ستون فقراتی برای به منصه ظهور رساندن نظرات انجمن های علمی ،پزشکی یاد کرد و گفت: مغز متفکر سازمان نظام پزشکی باید کارشناسان انجمن ها باشند .

دکتربابک زمانی درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین تاکید کرد: امیدوارم در این دوره از گفتمان عادت شده سال های متمادی در نظام پزشکی دست بردارند و با نگاهی بین المللی به همه مسائل اعم از آموزش و درمان بپردازند.

نائب رئیس انجمن مغز و اعصاب کشور پیرامون انتظارات جامعه پزشکی از رئیس جدید سازمان نظام پزشکی کشورنیز به شفاآنلاین گفت: من فکر می کنم که نظام پزشکی یا هر سازمان اجتماعی دیگری در جریان کار و فعالیتش شکل می گیرد و ساخته می شود.

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه کرد که با انجام چه کارهایی تغییرات مثبت و سازنده ای در سازمان نظام پزشکی ایجاد می شود و به همین دلیل است که فکر می کنم از همان ابتدای کار، نظام پزشکی ضمن رسیدگی به آیین نامه ها و مقرراتی که بر کار پزشکی حاکم است بایستی در هر مورد مربوط به پزشکان و سلامت جامعه وارد شود، اظهار نظر کند و مشارکت اجتماعی پزشکان را بخواهد.

دکتر زمانی تصریح کرد: در جریان چنین کمپین­های موضوعی متعدد است که نظام پزشکی به اقتداری دست پیدا می کند که می تواند روی سلامت کل کشور کاملاً مؤثر باشد. به طور مثال در حال حاضر بحث طب سنتی و طب سوزنی در جریان است .نظام پزشکی باید به عنوان یک ارگان کاملاً مستقل درباره این موضوع موضع بگیرد، بیانیه صادر کند و بندهای مختلف موضع خودش را اعلام کند.درعین حال از همکاران پزشک که در هر موقعیتی قرار دارند بخواهد که این مواضع را رعایت کنند و در جامعه جا بیندازند.

متخصص مغز و اعصاب تأکید کرد: سازمان نظام پزشکی باید در هر زمانی که موضوعی به جامعه پزشکی و سلامت جامعه مربوط می شود اعلام موضع و نظر کند .حال آنکه این موضع گیری های نباید صرفاً به یک بیانیه، اطلاعیه و فراخوان محدود شود. و در واقع نظام پزشکی یک روش خاصی در رابطه با مسایل اجتماعی و پزشکی پیدا می کند و خودش در این کمپین ها پخته می شود.

نایب رئیس انجمن مغز و اعصاب کشور بیان کرد: من اگر مسوولیتی در نظام پزشکی داشتم بلافاصله کمیسیونی از کارشناسان و رؤسای انجمن ها تشکیل می دادم که نظرات خود را در مورد مطالب مطرح شده در جامعه در ارتباط با سلامت مردم بیان کنند. به عنوان نمونه کارشناسان حوزه پزشکی در مورد طب سنتی و طب سوزنی که مسئله روز است اظهار نظر کنند و از اظهار نظر آنان یک بیانیه با مفاد مختلف درآورده شود وبرای رعایت آن درخواست و پیگیری شود.

دکتر زمانی تصریح کرد: از این روش باید در مورد مسائلی که جامعه پزشکی با آن روبرو است یا در آینده روبرو خواهد شد مانند وضعیت تعرفه ها، بیمه ها، آموزش پزشکی، قضاوت در کار پزشکی و... استفاده شود.

وی در مورد نقش انجمن های علمی و پزشکی در سازمان نظام پزشکی گفت: بخش اعظم انجمن های پزشکی، انجمن های علمی هستند که برخی کارکرد NGOهم پیدا کرده اند. این کارشناسان در واقع باید مغز متفکر سازمان نظام پزشکی باشند و سازمان نظام پزشکی باید نظرات انجمن ها را در موارد مختلف به کارگیرد. در واقع آن ستون فقرات و شیرازه ای که بایستی نظرات انجمن های مختلف را به منصه ظهور برساند و جنبه عملی به آن بپوشاند سازمان نظام پزشکی است.

وی در مورد مهمترین چالش های روز جامعه پزشکی که نظام پزشکی باید به آن بپردازد گفت: من کلمه چالش را در حال حاضر برای مشکلات جامعه پزشکی ضعیف می دانم. به نظر من جامعه پزشکی یا حتی به طور کلی تر سیستم سلامت در کشور که جامعه پزشکی هم بخشی از آن است دچار یک بحران جدی است.

دکتر زمانی تأکید کرد: من کلمه بحران را مناسب تر از چالش می دانم چرا که از لحاظ آموزش پزشکی ما دچار بحران هستیم. همچنین از نظر تحقیقات پزشکی هیچ مرکزی برای کنترل تحقیقات وجود ندارد تا امکانات و اولویت ها را تعیین کند و همچنین از لحاظ درمانی هم دچار بحران هستیم. البته وزارت بهداشت در چند سال اخیر اقداماتی را انجام داده ولی به هر حال اولویت های اساسی سلامت کشور در مقایسه با سطح بین المللی هنوز آنطور که باید شناسایی نشده است و در واقع نقایص جدی در این راه وجود دارد.

وی افزود: امیدوارم که نظام پزشکی جدید از گفتمان عادت شده ای که سال هاست در جامعه ما درباره مسائل وجود دارد خارج شود و بتواند ورای گفتمانی که همه به آن عادت کرده اند به مسائل نگاه کند و در جهت حل بحران هم در وجه درمانی و هم در وجه آموزشی و تحقیقاتی با یک نگاه بین المللی و خارج از گفتمان عادت شده به مسائل بپردازد . همچنین در آموزش پزشکی هم باید استخدام بین المللی وجود داشته باشد و به کیفیت کار درمان و آموزش پزشکی به شکل بین المللی نگاه شود و معیارهای آن نیز به همان صورت تدوین شود.

وی در پایان گفت: این طور نباشد که تعرفه یک کار تعقلی و یک تصمیم گیری در کار پزشکی دهها و صدها برابر کمتر از یک کار عملی باشد و دهها برابر کمتر از کمترین تعرفه بخش های پیشرفته دنیا باشد. از نظر تحقیقاتی هم ضرورت دادیک مرکز تحقیقات ملی که کلیه تحقیقات تحت نظر و با تأیید آن انجام شود ایجاد شود تا بتوانیم با این روش ها بر بحران موجود در نظام سلامت کشور غالب شویم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: