کد خبر: ۱۶۷۶۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - 2017September 24
برخى افراد با بالا رفتن سن ممکن است دچار فراز و نشیب های متعدد چاقی و لاغری در نواحی مختلف بدن شان به خصوص در ناحیه گردن شوند.
شفا آنلاین:غبغب یعنی حالت برجستگی یا آویزانی زیر چانه که علت ایجاد آن در افراد مختلف، متفاوت است. بعضی ها که به طور ژنتیکی چاق هستند یا سر و صورت چاقی دارند ممکن است حتی در همان اوایل کودکی هم غبغب<Sorry> داشته باشند. بعضی دیگر که در سنین کودکی دچار این مشکل نبوده اند، اگر در دوران بزرگسالی چاق شوند، زیر ناحیه چانه آنها چربی جمع شده و یک غبغب برجسته و چاق ایجاد می شود.

به گزارش شفا آنلاین:بعضی ها نیز به علت بیماری ممکن است دچار اشکال در توزیع چربی در نواحی مختلف بدن شوند. یکی از نواحی بدن که ممکن است چربی به طور غیرعادی در آن جمع شود، ناحیه زیر چانه است که این، غبغب را ایجاد می کند. بعضی ها هم به دلیل گردن کوتاه و چانه عقب، درجاتی از تجمع چربی در زیر چانه دارند و به نظر می آید که دارای غبغبی برجسته باشند.

برخى افراد با بالا رفتن سن ممکن است دچار فراز و نشیب های متعدد چاقی و لاغری در نواحی مختلف بدن شان به خصوص در ناحیه گردن شوند. ممکن است این حالت همراه با شلی پوست زیر چانه و گردن باشد. بعضی از افراد به علت افزایش سن دچار شلی پوست عضلات صورت و عضلات زیر گردن می شوند و پوست و عضلات زیر گردن شان آویزان می شود که این هم به اصطلاح ایجاد غبغب می کند.

اغلب بیمارانی که غبغب دارند معمولاً در مورد زیبایی ظاهری و پیر به نظر رسیدن صورت خود ناراضی هستند. عبغب به دلایل ارثی و مسائل مربوط به رشد و افزایش سن به وجود میآید. غبغب ارثی که به دلیل تجمع چربی زیر چانه به وجود آمده باشد فقط با کاهش وزن و تمرینات ورزشی از بین نمیرود. اکثر اوقات غبغب و چاقى صورت به دلیل کاهش و افزایشهای متناوب وزن و از بین رفتن قابلیت ارتجاعی پوست به وجود میآید. غبغب به دلیل خراب کردن خط مستقیم گردن از دید نیمرخ، ظاهری نازیبا ایجاد میکند. بیماران گزینه های متعددی برای درمان غبغب به منظور بهبود ظاهر ناحیه گردن و صورت خود پیش رو دارند.

آیا میتوان غبغب را درمان کرد ؟
اگر فرد داراى غبغب ، دچار مشکل فک، به خصوص فک تحتانی، نباشد؛ می توان با روش سرپايي و از طريق يك سوراخ دو سه ميليمترى چربى غبغب را خارج كرد . در صورتی که شخص دچار مشکلات فک تحتانی باشد و چانه عقب و یا فک تحتانی آن کوچک باشد، باید قبل از اصلاح غبغب، مشکلات فک و چانه را اصلاح کرد که با اصلاح آن موارد، اگر غبغب بزرگ نباشد، به شکل و حالت طبیعی خود برمی گردد

عمل جراحی برای رفع غبغب
بعضی از غبغبها به وسیله عمل جراحی و با ایجاد یک شکاف کوچک در چربیهای زیر چانه و خارج کردن چربیهای اضافی از آن از بین میروند. به ندرت این عمل جراحی به تنهایی کافی است به خصوص در بیماران مسنتر؛ در بیشتر موارد عمل ليزر و يا کشش یا ليفت گردن نیز مورد نیاز است.شایعترین اثر جانبی عمل غبغب بدون لیفتینگ پوست صورت، باقی ماندن پوست اضافی صورت در امتداد محل برش است.

مزایای عمل جراحی برای از بین بردن غبغب
مزایای فیزیکی جراحی غبغب عبارتند از :

مشخص شدن زاویه گردن
کاهش غبغب
کاهش پوست اضافی گردن
افراد مناسب برای عمل جراحی رفع غبغب
روش خارج كردن چربى و ايزر عبغب برای افراد در همه سنین که از وجود غبغب خود ناراضی هستند، مطلوب است. لیفتینگ پوست گردن ( ساکشن لیپِکتومی زیر چانه )

افراد مناسب برای جراحى لیفتینگ پوست گردن :
تجمع چربی در قسمت جلوی گردن (غبغب ) دارند.
عضلاتشان در قسمت زیر چانه سست و شل است.
چین پوستی آویزان در قسمت جلوی گردن (فقط در قسمت زیر چانه) دارند.

نتایج مورد نظر
جوانتر به نظر رسیدن گردن با خطهای بهتر و زیباتر و زاويه دار شدن صورت و رفع شلى و افتادگى پوست غبغب و گردن

توصیف فرایند جراحی
این عمل زیبایی به صورت سرپایی و بدون بيهوشي انجام ميشود
عمل با ایجاد یک تا سه سوراخ دو تا سه ميليمترى در زير فک آغاز میشود.
مطابق با شرایط هر فرد، چربی به صورت جذبی ( ساکشن ) خارج مي شود
در صورت شلى كم پوست از ليزر زير پوست استفاده ميشود
در صورت شلى و آويزان بودن پوست ازطريق يك برش عرضى زير چانه ، پوست و عضلات گردن كشيده و سفت ميشود .

دوران بهبودی و نقاهت
بیماران یا یک گردن بند ارتجاعی ( گن ) به خانه بازمیگردند.
ناراحتیهای اولیه به راحتی با استفاده از داروهای خوراکی برطرف میشود.
تورم و کبودی به وجود آمده پس از حدود دو هفته از بین میرود.
نتیجه نهایی عمل پس از یک یا دو ماه مشخص میشود.

پزشک آنلاین

دکتر مریم ملکی [ متخصص پوست و مو ]

برچسب ها: غبغب ، چانه ، چربی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: