کد خبر: ۱۶۶۹۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 17
به طور قطع با افزایش مالیات این کالاها وضعیت تغذیه و سلامت شهروندان بهبود و با کاهش مصرف، کالاها به صورت کامل از چرخه مصرف حذف می شوند
شفا آنلاین>سلامت>عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر ضرورت افزایش مالیات کالاهای آسیب‌رسان به سلامت، گفت: مالیات سیگار، نوشابه، پفک، سوسیس و کالباس باید به اندازه‌ای افزایش یابد که خرید آنها برای مردم صرفه اقتصادی نداشته باشد.

به گزارش شفا آنلاین، احمد حمزه نماینده مجلس با تاکید بر اینکه باید خطر مصرف کالاهای آسیب رسان به سلامت را با افزایش مالیات(Tax) آنها کاهش داد، گفت: سیگار، نوشابه، پفک، سوسیس و کالباس از جمله کالاهایی هستند که مصرف بی رویه آنها سلامت مردم را تهدید می کند بنابراین مالیات این کالاها باید به اندازه ای افزایش یابد که خرید آنها برای مردم صرفه اقتصادی نداشته باشد البته هدف از افزایش مالیات باید کاهش مصرف باشد.

نماینده مردم کهنوج، فاریاب، منوجان، رودبار و قلعه‌گنج در مجلس شورای اسلامی افزود: به طور قطع با افزایش مالیات این کالاها وضعیت تغذیه و سلامت شهروندان بهبود و با کاهش مصرف، کالاها به صورت کامل از چرخه مصرف حذف می شوند.

وی با بیان اینکه افزایش مالیات کالاهای آسیب رسان به سلامت(Health) در کشورهای توسعه یافته نتایج خوبی را به همراه داشته است، تصریح کرد: این کشورها با افزایش مالیات، استفاده و دسترسی مردم به کالاهای آسیب رسان را محدود و بخشی از مالیات ها را برای سیستم سلامت هزینه می کنند این در حالی است که در ایران کالایی مانند سیگار به راحتی در دسترس نوجوانان و جوانان قرار گرفته و  افراد با مصرف آن سلامت خود و مردم را در معرض تهدید قرار می دهند.

افزایش مالیات کالاهای آسیب رسان به سلامت راهکار تامین منابع مالی پایدار برای حوزه سلامت
حمزه افزایش مالیات کالاهای آسیب رسان به سلامت را از راهکارهای مهم تامین منابع مالی پایدار برای حوزه سلامت دانست و گفت: مصرف این کالاها هزینه های حوزه سلامت را افزایش و در واقع هزینه مصرف آنها به حوزه بهداشت تحمیل می شود بنابراین با افزایش مالیات می توان گامی جدی برای تامین حوزه سلامت برداشت.

منافع اقتصادی برخی با افزایش کالاهای آسیب رسان به سلامت به خطر می افتد
نماینده مردم کهنوج، فاریاب، منوجان، رودبار و قلعه‌گنج در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه منافع اقتصادی برخی با افزایش کالاهای آسیب رسان به سلامت به خطر می افتد، تصریح کرد: بنابراین این افراد از تحقق این امر جلوگیری می کنند البته مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز در این موضوع نقش دارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، به خانه ملت گفت: پیشگیری از بیماری های غیرواگیر علاوه بر اصلاح الگوی زندگی نیازمند سیاست‌گذاری و تصمیم گیری‌هایی در سطح کلان و ملی است که در همین رابطه باید منع تبلیغ و افزایش مالیات کالاهای آسیب رسان به سلامت و همچنین فرهنگ سازی مناسب برای کاهش مصرف آنها در دستور کار قرار گیرد.
برچسب ها: مالیات ، سلامت ، تغذیه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: