کد خبر: ۱۶۶۸۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 18
مطالعات نشان می‌دهند که شیوع مشكلات رواني در میان افراد زنداني در مقایسه با جمعیت عادي از میزان بالاتری برخوردار بوده و دراین‌بین، نزدیك به 10 درصد آن مربوط به اختلالات شخصیت است.
شفا آنلاین:  جرم و بزهکاري، پدیده‌های شومي هستند که همواره در جوامع بشري وجود داشته‌اند. مسائل مربوط به مجرمان و زندانیان به‌ویژه ارتباط اعمال آنان با مشكلات و مسائل روان‌پزشکی، یكي از چالش‌برانگیزترین و فعال‌ترین زمینه‌های پژوهشی است.

به گزارش شفا آنلاین:مطالعات نشان می‌دهند که شیوع مشكلات رواني <Prevalence of mental disorders>در میان افراد زنداني در مقایسه با جمعیت عادي از میزان بالاتری برخوردار بوده و دراین‌بین، نزدیك به 10 درصد آن مربوط به اختلالات شخصیت است. اختلالات شخصیتي از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در بروز رفتار مجرمانه هستند و تداوم رفتار مجرمانه و زنداني شدن، با مواردی از اختلال شخصیتی نظیر اسكیزوتایپي، اسكیزوئید، خودشیفتگی، شخصیت ضداجتماعی و هم‌چنین اختلال شخصیت مرزي ارتباط معناداري دارد.

انجمن روانپزشکی آمریكا در راهنماي تشخیصي و آماري اختلالات رواني، اختلالات شخصیت را در سه طبقه قرار می‌دهد. طبقه اول یا خوشه A با رفتار «عجیب‌وغریب» مشخص شده و مرکب از اختلالات شخصیت پارانوئید، اسكیزوئید و اسكیزوتایپي است. طبقه دوم یا خوشه B که با رفتار «هیجاني و نمایشي» مشخص شده، مرکب از اختلالات شخصیت ضداجتماعی، نمایشي، مرزي و خودشیفته است و بالاخره طبقه سوم یا خوشه C که با رفتار «اضطرابي» مشخص می‌شود و شامل اختلالات شخصیت اجتنابي، وابسته و وسواسي/جبري است.

اختلالات شخصیتي از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در بروز رفتار مجرمانه هستند و تداوم رفتار مجرمانه و زنداني شدن، با مواردی از اختلال شخصیتی نظیر اسكیزوتایپي، اسكیزوئید، خودشیفتگی، شخصیت ضداجتماعی و هم‌چنین اختلال شخصیت مرزي ارتباط معناداري دارد.

در این رابطه، محققین کشورمان پژوهشی را انجام داده‌اند که در آن نقش سیستم‌های مغزي-رفتاري در اختلالات شخصیت زندانیان مورد بررسی علمی قرار گرفته است.

در این تحقیق که توسط پژوهشگرانی از دانشگاه پیام نور تهران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل انجام شده، 250 نفر از افراد زندانی که تمایل به شرکت در پژوهش داشتند،ارزیابی گردیده‌اند.

بدین منظور زندانیان فوق به پرسشنامه بالیني چندمحوري و پرسشنامه سیستم‌های مغزي- رفتاري پاسخ داده و بر اساس پاسخ، گروه بندی شده‌اند.

تحليل داده‌های پژوهش نشان می‌دهد که اختلالات شخصيتي خوشه B در زندانیان، با فعاليت سيستم فعال‌ساز رفتاري به‌گونه‌ای مثبت و با فعاليت سيستم بازداري رفتاري به‌گونه‌ای منفي و معنادار همبستگی دارد.

 بر اساس این نتایج، اختلالات شخصيتي خوشه C به‌گونه‌ای عکس، با فعاليت سيستم فعال‌ساز رفتاري، ارتباط منفي و با فعاليت سيستم بازداري رفتاري، رابطه‌ای مثبت و قابل‌توجه دارد.


محققین در تبیین نتایج به‌دست‌آمده اشاره نموده‌اند که در زندانیانی که دارای اختلالات شخصیتی خوشه B هستند، سیستم فعال‌ساز رفتاری، از فعالیت بیشتری برخوردار است و در مقابل، سیستم بازداری رفتاری در بازداری فرد از رفتارهای مجرمانه و خشونت‌آمیز، ضعیف عمل می‌کند. در افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی خوشه C، عاطفه‌های منفی و اضطراب، بالا بوده و لذا سیستم بازداری رفتاری از حساسیت بیشتر و سیستم فعال‌ساز رفتاری از حساسیت کمتری برخوردار است.

به گفته مجریان این پژوهش، مطالعه نقش ویژگی‌های زیستی شخصیت در مجرمین، می‌تواند به پژوهشگران و متخصصین حوزه بالینی کمک کند تا به عوامل محافظت‌کننده و پیشگیری‌کننده‌ای برای جلوگیری از وقوع رفتارهای مجرمانه دست یابند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: