کد خبر: ۱۶۶۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 16
متخصصان بیهوشی سالهاست بدون ادعا در بحرانی ترین لحظات زندگی بیماران کنارشان بوده اند و در لحظاتی که حتی بیماران آن را به یاد ندارند در مبارزه بین حیات و ممات ایشان را یاری می نمایند
شفا آنلاین>سلامت>متخصصین بیهوشی برای اینکه ثابت کنند اعتراض آنها به تعرفه ها به هیچ عنوان اقتصادی نیست، تصمیم گرفته اند دو روز در بیمارستان های دولتی کشور، از دریافت تعرفه بیهوشی خودداری کنند.

به گزارش شفا آنلاین، پس از ماه ها تلاش و برگزاری جلسات متعدد با مسئولین ذی ربط در وزارتین بهداشت و رفاه و نیز برخی نمایندگان مجلس و رئیس مجلس شورای اسلامی و معاونین رئیس جمهوری در اعتراض به کاهش تعرفه های بیهوشی، طرح بیهوشی رایگان در روزهای ٢٦ و ٢٧ شهریور ۹۶ ، در سراسر کشور اجرا می شود.

دکتر اتابک نجفی دبیر انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران گفت: متخصصان بیهوشی سالهاست بدون ادعا در بحرانی ترین لحظات زندگی بیماران کنارشان بوده اند و در لحظاتی که حتی بیماران آن را به یاد ندارند در مبارزه بین حیات و ممات ایشان را یاری می نمایند و استرس این لحظات جانکاه را در راه حفظ سلامتی بیمار به جان می خرند بدون اینکه بیمار نام و نشانی از ایشان بداند.

وی افزود: رشته بیهوشی، تخصصی پر استرس(Stress) است که مسئولیت جان بیماران در حین اعمال جراحی خطرناک و در بخش های مراقبت های ویژه به عهده متخصصین این رشته است از مهمترین متخصصان بالینی در دنیا قلمداد شوند ولی به دلایل نامعلوم این رشته حیاتی سالهاست که در ایران مورد بی مهری قرار گرفته است.

نجفی خاطرنشان کرد: به دنبال مصوبه تبعیض آمیز کاهش ارزش نسبی خدمات بیهوشی، بسیاری از همکاران ما در سراسر کشور در واکنش به عدم پاسخگویی مسئولان به رایزنی های چندین ماهه انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران چند روزی است که حرکت های اعتراضی را در کل کشور انجام می دهند که متاسفانه برخی ارگان ها ریشه اعتراض متخصصان بیهوشی را مالی عنوان نمودند. لذا جهت از بین رفتن شائبه مالی و اعلام اینکه اعتراض همکارانم صرفا به بی عدالتی بوده است، روزهای یکشنبه و دوشنبه ۲۶ و ۲۷ شهریور ۹۶، انجام خدمات بیهوشی در مراکز دولتی به صورت رایگان انجام خواهد شد.

دکتر حسن نیکخو رئیس انجمن بیهوشی استان فارس گفت: طبق تعرفه جدید حدود ٤٠ تا ٤٥ درصد از دریافتی بیهوشی کاسته شده است و با توجه به اینکه بیمارستان های خصوصی تحت عنوان عرف ١٥ تا ٢٠ درصد  از هزینه بیهوشی دریافت می کنند و بیمه ها نیز کدهای تعدیلی را پرداخت نمی نمایند و همچنین از طرفی در بعضی از بیمارستان ها هزینه ریکاوری به بیهوشی پرداخت نمی شود، حساب کنید میزان پرداختی به متخصصین بیهوشی چقدر می شود. از نظر درآمد رشته بیهوشی(Anesthesia) در ایران در رتبه بعد از بیستم است در حالی که با توجه به استرس زا بودن این رشته در دیگر کشورها در رتبه چهارم تا پنجم قرار دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه همین موضوعات سبب شده است که جو دلسردی و نا امیدی در بین همکاران ما بوجود بیاید و موجب شده تعداد کثیری از رزیدنت های بیهوشی خواستار تغییر رشته به دیگر گرایش های تخصصی باشند که مطمئنا با وجود این کاستی ها و بی مهری ها در چند سال آینده فقدان متخصصین بیهوشی به یکی از بغرنج ترین مسائل در روند درمان بیماران منجر خواهد شد.

نیکخو گفت: خواست ما اجرای تعرفه چاپ آخر کتاب ارزش نسبی خدمات موسوم به کالیفرنیا است که دکتر فاضل قول اجرای آن را بدون کم و کاست داده اند، و ما از مسئولین می خواهیم اعلام فرمایند که تعرفه جدید فعلا اجرا نشود تا تعرفه کالیفرنیا اجرایی گردد.

وی افزود: ما خود را از مردم جدا نمی دانیم و همیشه در کنار آنها بوده ، هستیم و خواهیم بود و مسلما مردم عزیز و فهیم ما نیز راضی نیستند که به جامعه خدوم و پرتلاش بیهوشی بدین شکل ظلم شود.

رئیس انجمن متخصصین بیهوشی فارس ضمن تاکید بر پیگیری همه جانبه کاهش تعرفه های بیهوشی، خاطرنشان کرد: ما از حدود ٨ ماه پیش تا کنون جلسات متعدد با مسئولین داشته ایم اما متاسفانه تاکنون نتیجه مناسبی نگرفته ایم و بنابراین با ادامه پیگیری ها به عنوان نمایندگان متخصصین بیهوشی در جهت احقاق حق همکاران عزیزمان و کسب نتیجه مطلوب، از تلاش دست بر نمیداریم.

دکتر حسن تقی زاده متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه گفت: موضوع امروز جامعه بیهوشی بیش از هر چیز نگرانی از ظلم و بی عدالتی است، تمام چند ماه گذشته سعی کردیم با سند و مدارک متقن با مسئولان ذی ربط و نهادهای تاثیرگذار به بحث بنشینیم اما فایده ای نکرده و رسیده ایم به جایی که امروز هستیم. امروز هم جامعه بیهوشی با تمام مسائلی که دارد هرگز از میثاقی که با خدا و خلق او به عنوان پزشک دارد، عدول نخواهد کرد.

وی افزود: متاسفانه جریاناتی قصد دارند تا این جامعه که همواره در بحرانی ترین لحظات در خدمت سلامت بیماران بوده اند را در مقابل مردم قرار دهند. ملت بدانند که آن که آب را گل آلود کرده، قصد دارد ماهی خود را صید کند و در این میان برایش مهم نیست چه کسی قربانی شود خواه متخصص بیهوشی و خواه بیماران باشند.مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: