کد خبر: ۱۶۶۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 14
دعواها بر سر کاهش ٢٥درصدي تعرفه پزشکان بيهوشي با وزارت بهداشت ادامه دارد
شفاآنلاین>سلامت> دعواها بر سر کاهش ٢٥درصدي تعرفه پزشکان بيهوشي با وزارت بهداشت ادامه دارد. هرچند وزارت بهداشت مي‌گويد اين تعرفه زياد بوده و وزارت بهداشت هم توان بريزوبپاش ندارد، اما متخصصان بيهوشي هم  مي‌گويند اين کار يک توهين مسجل به متخصصان بيهوشي است و اگر وزارت بهداشت پول ندارد، بايد از بلندپروازي‌هايش هم دست بردارد.

به گزارش شفاآنلاین، دعوا براي يک روز و دو روز نيست؛ حداقل شش ماه است که جنجال ميان متخصصان بيهوشي ادامه دارد. متخصصان بيهوشي هم بعد از شکايت‌ به وزارت بهداشت(Health)، مجلس و ديوان عدالت اداري، حالا مي‌گويند فقط در زمان مصوب خود فعاليت مي‌کنند.

اين در حالي است که تصور بيمارستان و اتاق عمل بدون متخصصان بيهوشي امکان‌پذير نيست. آنها جزء ارکان اصلي اتاق‌هاي عمل و بخش‌هاي مراقبت‌هاي ويژه هستند و ممکن است با کاهش ساعات کاري خود ضررهاي جبران‌ناپذيري به بيماران وارد کنند.

دليل عنوان‌شده توسط هيئت دولت براي کاهش تعرفه متخصصان بيهوشي کمبود منابع مالي در طرح تحول سلامت است، اين در حالي است که تعرفه ساير رشته‌ها افزايش داشته، مسئله‌اي که اتابک نجفي دبير انجمن آنستزيولوژي و مراقبت‌هاي ويژه ايران و مدير گروه بيهوشي دانشگاه علوم پزشکي تهران، آن را بي‌عدالتي خواند و عنوان کرد اگر به خاطر صرفه‌جويي در هزينه‌هاي بهداشتي مملکت قرار است تعرفه پزشکان پايين بيايد، اين مسئله براي همه گروه‌هاي پزشکان بايد به صورت يكسان اتفاق بيفتد. اين پزشک بيهوشي تنها ذي‌نفع طرح تحول سلامت را جراحان مي‌داند، چون باعث افزايش (increase)درآمد آنها شده است.

اعتراض متخصصان بيهوشي هر روز ابعاد تازه‌اي به خود مي‌گيرد. در ابتدا آنها پويش «نه به کاهش تبعيض‌آميز تعرفه‌هاي بيهوشي» را کليد زدند و بعد کار به تجمع رسيد. آنها خود را در اين اتفاقات محق مي‌دانند، چون جزء بي‌حاشيه‌ترين پزشکان هستند و هرگز نه فرصت گرفتن زيرميزي دارند و نه به خود اجازه اين کار را مي‌دهند. دکتر اسماعيل ميري، متخصص بيهوشي و عضو هيئت علمي دانشگاه، دليل اين اقدام وزارت بهداشت را کسري بودجه دانسته و مي‌گويد: «پاسخ سوءمديريت در وزارت بهداشت را فقط بايد ما متخصصان بيهوشي بدهيم؟ وقتي طرح تحول سلامت با نظرات غيرکارشناسي و بدون برنامه‌ريزي پيش مي‌رود، در تصميمي نسنجيده، تصميم گرفته ضمن افزايش حق‌الزحمه همه رشته‌‌هاي تخصصي، کسر بودجه خويش را از طريق کاهش غيرموجه حق‌الزحمه قانوني متخصصان بيهوشي به ميزان ٢٥ درصد و به ميزان بسيار کمتري از دو، سه رشته تخصصي ديگر جبران کند. يعني پاسخ بي‌تدبيري‌ها در وزارت بهداشت را ما بايد بدهيم». وي تصريح کرد: «اين کار بسيار غيراصولي است و پزشکان بيهوشي هر تصميمي در اين زمينه بگيرند، روا خواهد بود».

پيچيدگي ماجرا به حدي است که مدير گروه بيهوشي شيراز اعلام کرد به دليل کاهش تعرفه بيهوشي تنها در ساعت موظفي خدمات خواهند داد. البته اين اقدام بدون واکنش هم باقي نماند؛ معاونت درمان علوم پزشکي شيراز ليست عمل‌هاي جراحي کنسل‌شده و اسامي متخصصان بيهوشي که کم‌کاري کرده‌اند را درخواست کرد. هرچند دکتر عباس زارع‌نژاد مشاور وزير بهداشت، اقدامات انجام‌شده توسط متخصصان بيهوشي را تکذيب کرده و گفته: «اخباري را که در برخي کانال‌هاي مجازي مبني بر لغو تعدادي از عمل‌هاي جراحي در برخي شهرها به علت اعتراض متخصصان بيهوشي منتشر شده، تأييد نمي‌کنم، اين مطالب بيشتر خبرسازي است تا واقعيت. چنين گزارش‌هايي به وزارت بهداشت منعکس نشده است. به طور قطع هيچ عمل جراحي اورژانسي و غيراورژانسي در بيمارستان‌هاي دولتي لغو نشده است و در بيمارستان‌هاي غيردولتي نيز بعيد است که چنين اتفاقي افتاده باشد و هنوز گزارش مستندي حتي در بيمارستان‌هاي خصوصي به وزارت بهداشت در اين مورد نرسيده است».

به گفته زارع‌نژاد جامعه پزشکي ايران به طور کلي در اين فضا نيست که بخواهد اعتراض‌هاي صنفي خود را در بيمارستان نشان دهد و با اعتصاب و دست از کار کشيدن، کار بيماران را زمين بگذارد و به بيماران آسيب برساند. در هيچ جاي کشور نه‌تنها در ايران بلکه در دنيا سابقه ندارد که گروهي از پزشکان در اعتراض به مسائل مالي و درآمدي کار بيماران را انجام ندهند و دست به اعتصاب بزنند و قطعا در بيمارستان‌هاي خصوصي کشور نيز چنين اتفاقي نمي‌افتد». زارع‌نژاد تصريح کرد: «متخصصان بيهوشي اگر نسبت به کاهش ٢٥درصدي تعرفه‌هاي خود اعتراضي داشته باشند، اعتراض خود را در فضايي خارج از بيمارستان اعلام مي‌کنند و بعيد است که به دنبال لغو عمل‌هاي جراحي و اختلال در کار بيماران باشند. يکشنبه هفته جاري نيز نمايندگان انجمن بيهوشي ايران، جلسه‌اي با وزير بهداشت در همين مورد داشتند که وزير بهداشت نيز صراحتا اعلام کرد موافق اصلاح تعرفه‌هاي بيهوشي و واقعي‌شدن تعرفه‌هاي پزشکي است و به دنبال اين جلسه نيز نامه‌اي از سوي هيئت بورد بيهوشي مبني بر اصلاح تعرفه‌ها نوشته شد که وزير بهداشت اين نامه را به آقاي جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهوري داد. معاون اول رئيس‌جمهوري نيز درخواست اصلاح تعرفه خدمات بيهوشي را به وزير رفاه که رئيس شوراي‌عالي بيمه است، ارجاع داد و قرار است اين موضوع در شوراي‌عالي بيمه مطرح و درباره آن تصميم‌گيري شود.

هميشه احتمال لغو اعمال جراحي به دلايل فني و پزشکي وجود دارد؛ بنابراين نبايد لغوشدن يک عمل جراحي را در يک شهر به اعتصاب و اعتراض متخصصان بيهوشي ربط داد و با اشاعه اين شايعات جامعه را ملتهب کرد». اما منابع خبري از کنسل‌شدن چند عمل جراحي در استان کرمان خبر مي‌دهند. بيماران کرماني بستري در بيمارستان‌ها مي‌گويند پرستاران به آنها گفته‌اند فعلا پزشکان بيهوشي اعتصاب کرده‌اند و تنها بيماران اورژانسي را مي‌پذيرند. در واقع عمل‌هايي که فوريت نداشتند، به دنبال اعتراض متخصصان بيهوشي باز هم به تعويق افتاده است. اين در حالي است که سخنگوي وزارت بهداشت اعتصاب متخصصان بيهوشي را بعيد دانسته بود. او در نشست خبري هفتگي خود که در روز دوشنبه برگزار شده بود، عنوان کرد: «بعيد مي‌دانم که همکاران‌مان چنين کاري انجام داده باشند و اگر هم مسئله‌اي وجود داشته باشد، فکر مي‌کنم به‌زودي حل مي‌شود. البته ما خودمان هم تحت فشار هستيم. از طرفي وقتي بيماري بستري مي‌شود، حتي اگر با يک ساعت تأخير کارش انجام شود، درست نيست. وزير بهداشت نيز با همکاران بيهوشي جلسه‌اي مبتني بر تفاهم و همکاري داشتند و مباحثي در اين جلسه مطرح شد.

بايد توجه کرد که طبق بررسي که در دبيرخانه شوراي‌عالي بيمه و کميسيون اجتماعي دولت انجام گرفت و با توجه به مقتضيات مختلف و نظراتي که وجود داشت، کتاب تعرفه‌هاي نسبي در شهريور تغييراتي کرد». دکتر سعيد مالک متخصص بيهوشي و عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي  مي‌گويد: «بحث اعتصاب نيست و اسم اعتصاب رويش نگذاريد، اين يک اعتراض جدي است و نوک پيکان به طرف وزير بهداشت است که بدون کار کارشناسي و هماهنگي و با نظر چند پزشک که کار بيهوشي نکرده‌اند، ٢٥ درصد تعرفه را در سال جديد باوجود افزايش تعرفه رشته‌هاي ديگر کاهش داده است و اين کاهش نوعي توهين به افکار عمومي متخصصان بيهوشي است که از نظر صنفي پاک‌ترين هستند و هيچ‌گونه ارتباط مالي با بيمار ندارند.

متخصصان بيهوشي ستون اصلي بيمارستان هستند، ديه و حق بيمه مسئوليت پزشکان بيهوشي بالاترين حق بيمه مسئوليت مدني است. اين نشان‌دهنده ريسک بالا و استرس اين کار است؛ ولي وقتي بحث تعرفه مي‌شود باوجود اينكه قول افزايش تعرفه در سال جديد را به ما داده بودند، ناگاه ما باکاهش ٢٥ درصدي تعرفه‌ها مواجه مي‌شويم. اين کار هم بدون اينکه از پيش‌کسوت‌هاي رشته کسب نظر کنند».اين متخصص بيهوشي در پايان خاطرنشان کرد «در همه نقطه کشور در هر حوزه علمي يک متخصص بيهوشي وجود دارد؛ بنابراين اين توهين آشکار از قبل از انتخاب رياست‌جمهوري پيش‌ آمد و همکاران با وزراي بهداشت و رفاه رايزني کردند و با معاون‌اول رئيس‌جمهور نيز نشست برگزار کردند و اعلام کردند که اين کاهش توهین است و بسياري از رزيدنت‌ها اعلام کردند که ديگر در اين رشته ادامه نخواهند داد.

آيا همه متخصصان بيهوشي اشتباه فکر مي‌کنند و فقط اين وزارت بهداشت است که درست فکر مي‌کند؟ اين لجبازي‌ها باعث شده به ما بگويند حرف مرد يکي است. من به همه مسئولان اعلام کردم که اين کار عاقبت خوشي نخواهد داشت».

گفتني است، به دنبال حواشي ايجاد‌شده در پي اعتراض متخصصان بيهوشي به کاهش تعرفه‌هايشان و همچنين طرح مباحثي مبني بر به‌خطرافتادن سلامت بيماران، انجمن بيهوشي ايران اعلام کرد که پزشکان متخصص اين رشته در روزهاي ۲۶ و ۲۷ شهريور، برگه تعرفه مالي براي انجام خدمات خود را پر نمي‌کنند و به صورت رايگان فعاليت خواهند کرد.شرق
برچسب ها: بی پولی ، بیهوشی ، بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: