کد خبر: ۱۶۶۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 15
شماری از مشکلات سلامتی می‌توانند ادرار کردن را سخت سازند یا مانع خروج ادرار شما شوند.
شفا آنلاین:شماری از مشکلات سلامتی می‌توانند ادرار کردن را سخت سازند یا مانع خروج ادرار شما شوند. بعضی از این مشکلات جزئی و بعضی از آن‌ها خطرناک هستند.

به گزارش شفا آنلاین:اگر با تغییراتی در ادرار کردن <to urinate>خود مواجه شدید، مخصوصا اگر تغییرات به وجود آمده زندگی روزانه شما را تحت تاثیر قرار داده‌اند با پزشک خود تماس برقرار کنید. به‌طورکلی، اگر با هر یک از علائم زیر مواجه شدید فورا به پزشک مراجعه کنید:
• درد شدید همراه باحالت تهوع و استفراغ یا تب و سردی
• خون در ادرار
• عدم توانایی در ادرار کردن
با توجه به این مقدمه در ادامه به دلایل مرسومی می‌پردازیم که باعث بروز مشکلاتی در ادرار کردن می‌شوند.
بی‌اختیاری ادرار
اگر ادرار از شما نشت می‌کند و احساس می‌کنید که قادر به کنترل مثانه خود نیستید، احتمالا دچار بی‌اختیاری ادرار (Urinary Incontinence;UI) هستید. بی‌اختیاری ادرار انواع مختلفی دارد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:
• بی‌اختیاری استرسی. این بی‌اختیاری زمانی رخ می‌دهد که عضله‌های حفظ‌کننده ادرار ضعیف می‌شوند. و همین امر باعث می‌شود که به هنگام تمرین، پیاده‌روی، خم شدن، سرفه کردن یا بلند کردن یک‌چیز سنگین ادرار شما نشت کند یا خارج شود.
• مثانه بیش‌ازحد فعال. در این وضعیت مغز شما به مثانه شما می‌گوید که مثانه را تخلیه کند درحالی‌که نیاز آن‌چنانی به این کار نیست. این امر باعث می‌شود که ناگهان احساس نیاز به دفع ادرار در شما شکل بگیرد و به‌دفعات بیشتری به توالت بروید.
• بی‌اختیاری سرریزی. این بی‌اختیاری زمانی رخ می‌دهد که بدن شما بیشتر از حد ذخیره‌سازی مثانه ادرار تولید می‌کند. علاوه بر این، این بی‌اختیاری می‌تواند به این دلیل رخ دهد که مثانه شما قادر به تخلیه مناسب ادرار نیست، درنتیجه مثانه پر می‌شود و ادرار نشت می‌کند.
بی‌اختیاری ادراری هم در مردها و هم در زن‌ها رخ می‌دهد. پروستات بزرگ‌شده یا سرطان پروستات از دلایل رخ دادن این مشکل در مردها هستند. در زن‌ها عواملی همچون بارداری، تولد کودک، یائسگی و هیسترکتومی (برداشتن رحم از طریق عمل جراحی) می‌توانند موجب بی‌اختیاری ادراری شوند. هم در مردها و هم در زن‌ها بی‌اختیاری ادراری با بالا رفتن سن مرسوم‌تر می‌شود. باگذشت زمان توانایی عضله مثانه شما در نگه‌داشتن ادرار کمتر می‌شود. چاقی نیز می‌تواند منجر به بی‌اختیاری ادراری شود. وزن زیادی روی مثانه شما فشار وارد می‌کند. چنین چیزی می‌تواند پیش از پر شدن مثانه شما احساس نیاز به ادرار را به وجود آورد.
عفونت دستگاه ادراری
وقتی‌که باکتری‌ها وارد یکی از بخش‌های دستگاه اداری شما (مثانه، مجاری ادرار و کلیه‌ها) می‌شوند، دچار عفونت دستگاه ادراری می‌شوید. وقتی‌که دچار عفونت ادراری هستید، به هنگام ادرار کردن احساس سوزش می‌کنید. علاوه بر این، احساس نیاز به دفع ادرار در شما بیشتر می‌شود. علاوه بر این، میل به دفع ادرار فورا به سراغ شما می‌آید و وقتی‌که به توالت می‌روید ادرار اندکی از شما خارج می‌شود.
مشکلات پروستات
پروستات یک غده است که بخشی از دستگاه تولیدمثل مرد است. این غده درست زیر مثانه قرار دارد. این غده مجاری ادراری را احاطه می‌کند. بیماری‌های خاصی که پروستات را تحت تاثیر قرار می‌دهند می‌توانند منجر به مشکلاتی در ادرار کردن شوند. مشکلات پروستات که می‌توانند باعث بروز مشکلاتی در ادرار کردن شوند شامل موارد زیر هستند:
• پروستات بزرگ‌شده: پروستات بزرگ‌شده معروف به هایپرپلازی خوش خیم پروستات (Benig- Prostatic Hyperplasis;BPH) است. در صورت ابتلا به این بیماری باید غالبا من‌جمله در طول شب به توالت بروید. حتی ممکن است که ادرار از شما نشت کند و ممکن است در خارج شدن ادرار دچار مشکل باشید یا جریان خارج شدن ادرار در شما ضعیف باشد.
• پروستاتیت. به التهاب درون یا اطراف پروستات پروستاتیت می‌گویند. پروستاتیت می‌تواند موجب درد در طول و بعد از ادرار کردن شود. حتی ممکن است که احساس نیاز بیشتری به دفع ادرار پیدا کنید و در نگه‌داشتن ادرار خود دچار مشکل شوید.
دیابت
افراد مبتلابه دیابت نیز مجبورند غالبا به توالت بروند. وقتی‌که دیابت دارید، قند در جریان خون شما انباشت می‌شود. کلیه‌های شما باید سخت‌تر کار کنند تا قند اضافی را از بین ببرند. وقتی‌که کلیه‌های شما نمی‌توانند به‌سرعت کار کنند، قند وارد ادرار شما می‌شود و همراه خود مایعات دیگر بدن را نیز وارد ادرار می‌کند. و هر چه بیشتر ادرار کنید تشنه‌تر می‌شوید. درنتیجه، مجبور به نوشیدن مایعات بیشتر می‌شوید. و همین امر باعث می‌شود که بیشتر ادرار کنید.
بیماری‌های مقاربتی
بعضی از بیماری‌های مقاربتی همچون کلامیدیا (Chlamydia)، سوزاک (Gonorrhea) و تریکوموناس (Trichomoniasis) می‌توانند موجب درد به هنگام دفع ادرار شوند.
سنگ‌های کلیه
سنگ‌ها کلیه به چیزهای کوچک و سفتی گفته می‌شود که درون کلیه‌ها و از مواد معدنی ساخته می‌شوند. وقتی‌که یک سنگ کلیه وارد مجاری اداری شما می‌شود دچار مشکلات ادراری همچون موارد زیر می‌شوید:
• درد شدید در پهلوها یا کمر
• درد به هنگام ادرار کردن
• ادرار صورتی، قرمز یا قهوه‌ای‌رنگ
• ادرار کدر
• ادرار بسیار بد بو
• نیاز مکرر به ادرار
• خارج شدن مقدار کمی از ادرار
انسداد
بیماری‌های مختلفی می‌توانند موجب انسداد در مجاری ادرار و درنتیجه سخت شدن خروج ادرار شوند. علاوه بر این، انسداد مجاری ادراری می‌تواند موجب خون در ادرار شود. انسداد مجاری اداری می‌تواند به دلایل زیر به وجود آید:
• یک سنگ کلیه در کلیه، مثانه یا مجاری ادرار
• مشکلات مادرزادی که نحوه کار دستگاه ادراری شمارا تحت تاثیر قرار می هند.
• یبوست شدید
• آندومتریوز (Endometriosis): بیماری مربوط به زنان که به معنی رشد بافت داخلی رحم درجایی خارج از رحم است.
• تومورها (سرطانی یا غیر سرطانی)
سپید
WebMD
برچسب ها: ادرار ، تهوع ، کنترل مثانه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: