کد خبر: ۱۶۶۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 10
در زمان حاضر 70 درصد مردم ایران چاق و اضافه وزن دارند که این امر باعث بروز بیماری و ایجاد هزینه می کند
شفا آنلاین>سلامت>قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: این وزارتخانه از سازمانهای بیمه گر و سایر منابع 10 هزار میلیارد تومان طلبکار است.

به گزارش شفا آنلاین، ایرج حریرچی روز یکشنبه در آئین تودیع و تکریم رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: امید می رود با اختصاص این میزان از مطالبه ها بدهی این وزارتخانه به پرسنل، پزشکان، شرکتهای دارویی و ملزومات پزشکی کاسته شود.

وی در خصوص جدا کردن بیمارستانهای دولتی از آموزشی افزود: با توجه به کمبود پزشک و پرستار و درخواست 20 هزار تخت جدید آموزشی باید برای این تختها نیروی لازم در سایر حوزه ها جذب شود.

وی تصریح کرد: همچنین معتقدیم مردم حق دارند به بیمارستانهای آموزشی مراجعه نکنند و از خدمات بیمارستانهای درمانی با کیفیت مناسب بهره مند شوند.

وی تاکید کرد: در این خصوص درحال انجام اقدامهای موثری هستیم که اعلام می شود.

حریرچی در خصوص سیاستهای طرح تحول نظام سلامت در دولت دوازدهم گفت: تداوم ارتقا و نهادینه سازی طرح تحول نظام سلامت، استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده(family doctor)، توجه به آموزش و پژوهش در راستای سلامت مردم، تامین منابع مالی پایدار و شفاف سازی هزینه ها، اصلاح ساختار نظام سلامت به منظور چابک سازی سیستم و اصلاح ساختار مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت از جمله این سیاستهاست.

وی تصریح کرد: بسیاری از عوامل از جمله بیکاری، فقر، اعتیاد، تغذیه نامناسب، بدمسکنی، بی مسکنی، تحرک نداشتن و چاقی(Obesity) از جمله عوامل مهم تاثیرگذار بر سلامت مردم است که باید اصلاح و از آسیبهای ناشی از آن پیشگیری شود.

حریرچی اظهار کرد: در زمان حاضر 70 درصد مردم ایران چاق و اضافه وزن دارند که این امر باعث بروز بیماری و ایجاد هزینه می کند.

قائم مقام وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همچنین سالانه 768هزار مورد بستری ناشی از مصدومتیهای ترافیکی در کشور انجام می شود که صدمه هایی شامل معلولیت و صرف هزینه های زیاد بیمارستانی را به دنبال دارد.

وی گفت: تلاش می شود با اصلاح مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت مردم کمتر بیمار واحتیاج به بیمارستان داشته باشند و هزینه ها درجای مناسب صرف شود.

حریرچی یادآور شد: انتظار می رود همانطور که دولت، مجلس و مردم در اجرای مرحله نخست طرح تحول سلامت همکاری کردند در اجرای مرحله دوم نیز همکاری لازم را داشته باشند.

قائم مقام وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به اهمیت طرح تحول نظام سلامت انتظار است همه جناحها، گروههای سیاسی و منتقدان برای اجرای هرچه بهتر این طرح همکاری کنند.

وی در خصوص اعتبار وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی گفت: امسال طبق پیشنهاد دولت و اصلاح بسیار خوبی که مجلس انجام داد اعتبار مناسبی برای بیمه سلامت دیده شده ولی هنوز به نقطه مناسب نرسیده که امید می رود به نتیجه مطلوبی برسد.

وی یادآورشد:امسال پیش بینی 10 هزار میلیارد تومان برای بیمه سلامت(Health insurance) و 24هزار میلیارد تومان اعتبار برای مجموعه بهداشت و درمان شده است.

حریرچی تصریح کرد: پیشنهادی که برای مجلس و دولت داریم این است که منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از منابع حاصل از نفت به منابع مالیاتی پایدار مانند یک درصد ارزش افزوده یا مالیات بر کالاهای آسیب رسان منتقل شود.

وی گفت: مطابق کارشناسی که با سازمان جهانی بهداشت انجام شده است اگرمالیات برسیگار را مشابه کشورهای همسایه که با هدف کم مصرف کردن وایجاد منابع پایدار برای حوزه سلامت را به دنبال دارد انجام شود می توان سالانه 11 هزار میلیارد تومان اعتبار به حوزه سلامت بیاورد.

حریرچی اظهار کرد: این میزان اعتبار 2.5برابر اعتبار هدفمندسازی یارانه ها و یارانه 4هزار و 800 میلیارد تومانی در بخش بهداشت و درمان است.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: استان بوشهر در بسیاری از شاخصهای ارتقای بهبود و شاخصهای فرایندی از دیگر استانهای کشور جلوتر است.

وی یادآور شد: رسیدن به این جایگاه ناشی از مجاهدتهای موثر مجموعه نیروهای دانشگاه علوم پزشکی،همکاری مردم و مجموعه مدیریتی استان است.

حریرچی با اشاره به ساخت و نوسازی مراکز بهداشتی استان بوشهر اظهار کرد: بهبود وضعیت مراکز بهداشتی و ارائه خدمات مفید و موثر درمانی در دورترین مناطق استان از جمله دستاوردهای مهم طرح تحول نظام سلامت است.

وی با اشاره به 11میلیون و 948هزار بار مراجعه سرپایی مردم به حوزه سلامت در استان بوشهر گفت: این دانشگاه تاکنون توانسته به بهترین شیوه در زمینه سلامت به مردم خدمات ارائه کند.
حریرچی با اشاره به ورود 500 متخصص و حضور 160 عضو هیات علمی در استان بوشهر در دولت یازدهم افزود: انتظار می رود سایر کمبودهای بهداشت و درمانی در استان مرتفع و مردم بهترین خدمات را در استان دریافت کنند.

در این آئین سعید کشمیری بعنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر معرفی و از خدمات علیرضا رئیسی تقدیر شد.

رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بعنوان معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: