کد خبر: ۱۶۶۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 11
میزان بروز سرطان مثانه در مردان بیشتر است. سرطان مثانه در سفیدپوستان بیش از سیاهپوستان مشاهده میشود
شفا آنلاین:یکی از انواع سرطانهای سلولهای پوششی است. سرطان مثانه<Bladder Cancer> دومین سرطان شایع دستگاه ادراری-تناسلی است.

به گزارش شفا آنلاین:سن متوسط برای تشخیص کانسر مثانه ۶۵ سالگی است. میزان بروز سرطان مثانه در مردان بیشتر است. سرطان مثانه در سفیدپوستان بیش از سیاهپوستان مشاهده میشود.

سبب شناسی
سیگار کشیدن :
خطر ایجاد کانسر مثانه در افراد سیگاری دو برابر افراد غیر سیگاری است . تماس های شغلی با مواد شیمیایی مانند رنگ های صنعتی ، دودۀ زغال سنگ ، یا مواد شیمیایی مورد استفاده در لاستیک سازی ، برخی رنگها یا منسوجات . تروما به اپیتلیوم مثانه ناشی از سنگ و عفونت های مکرر.

داروها :
سیکلوفسفامید یا پرتودرمانی در ناحیۀ لگن.استفادۀ بلندمدت از سوند جهت ادرار.آشامیدن آبی که حاوی میزان زیادی آرسنیک است

علایم و نشانه ها
هماچوری کم خونی به علت از دست دادن خون به صورت مزمن علایم تحریکی ادرار: شامل تکرر ادرار، فوریت و سوزش ادرارکاهش وزن قابل توجه، دردهای استخوانی که در مراحل پیشرفته ایجاد میشوند

انواع
سه نوع سرطان با توجه به نوع سلولهای بدخیم (سرطانی) در سلولهای پوشش دستگاه ادراری مثانه ایجاد می شوند:

کارسینوم سلول ترانزیشنال (Transitional Cell Carcinoma) :
سرطانی است که در سلولهای موجود در درونیترین لایۀ پوشش دستگاه ادراری مربوط به مثانه ایجاد میشود. بیشتر سرطانهای مثانه در این سلولهای ارتجاعی ایجاد میشوند.

کارسینوم سلول سنگفرشی (Squamous Cell Carcinoma) :
سرطانی است که در سلول سنگفرشی ایجاد میشود، که سلولهایی ظریف و مسطح هستند که ممکن است پس از عفونتها یا التهابهای بلندمدت، در پوشش دستگاه ادراری مثانه بهوجود آیند.آدنوکارسینوم (Adenocarcinoma): سرطانی است که در سلولهای غدهای (Glandular) مثانه بهوجود میآید. سلولهای غدهای موجود در پوشش دستگاه ادراری مثانه، موادی مخاط مانند تولید میکنند.

پزشک آنلاین

دکتر اکرم صالحی [ طب سنتی ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: