کد خبر: ۱۰۳۲۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 04
شفا آنلاین>سلامت>محققان در رابطه با مصرف داروها یی که جهت درمان دیابت نوع دوم برای بیماران تجویز می شود هشدار داده و اعلام کردند که خطر ابتلا به سرطان مثانه در افرادی که دارو های فوق را مصرف می کنند بیش از دیگران خواهدبود .
به گزارش شفا آنلاین،به تازگی تیمی از پژوهشگران به بررسی نقش و تاثیر پیو گیلیتازون که متعلق به شاخه ای از دارو ها با نام علمی تیازولیدون دیونها بوده و وظیفه  کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت را به عهده دارد، پرداخته و اثرات سوی این داروها را مطالعه کردند.

تفاوت بالینی  در مصرف داروهای مختلف درمان دیابت می تواند عامل قطع عضو ، نارسایی شدید کلیه ، قند خون بالا و یا کاهش قند خون باشد  .

از سال 2005 میلادی تحقیقات میدانی و مطالعات پراکنده ای از سوی پژوهشگران در این حوزه صورت گرفته و نتایج به دست آمده حاکی از  افزایش 63 درصدی ابتلا به سرطان مثانه در مصرف کنندگان این دارو ها است. در همین رابطه محققان کانادایی ،مبتلایان به دیابت نوع دوم را که از دارو هایی دیگر برای کنترل قند خون استفاده می کردند را مورد بررسی قرار داده و نتایج به دست آمده از مشکلات داروی مورد بحث پرده برداری کرد .

در ادامه تیم پژوهشی از کشور انگلستان به ارزیابی صد و چهل و پنج هزار و هشتصد و شش نفر از مبتلایان دیابت نوع دوم که در بین سالهای 2000 تا 2013 میلادی تحت درمانی دارویی قرار گرفته بودند ، پرداخت . در این مطالعات عوامل گوناگونی همچون سن ، جنسیت ، طول مدت بیماری دیابت در افراد ، مصرف سیگار و اختلالات مربوط به مصرف الکل در این بیماران مورد بررسی قرار گرفت و درپایان مشخص شد که ابتلا به سرطان مثانه در این افراد ارتباطی به موارد ذکر شده نداشته است و یگانه عامل  قابل رویت درابتلا به  سرطان ، داروی پیو گیلیتازون و مصرف آن در افراد مبتلا به دیابت است .

تفاوت بالینی  در مصرف داروهای مختلف درمان دیابت می تواند عامل قطع عضو ، نارسایی شدید کلیه ، قند خون بالا و یا کاهش قند خون باشد  . در پایان محققان با ارزیابی خطرات کلی و مزایایی دارو های یاد شده اظهار داشتند که پزشکان و بیماران باید برای استفاده از این دارو آگاهی کامل را داشته و تعامل بیشتری با یکدیگر برقرار کنند .

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: