کد خبر: ۱۶۵۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 08
فرد گرمازده کم‌کم عرق نمی‌کند، بی‌حال شده و تکان نمی‌خورد و ضربان قلبش تند می‌شود و خونرسانی به قلب نیز کاهش می‌یابد و حتی می‌تواند منجر به مرگ شود
شفاآنلاین>سلامت> رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران گفت: نوازدان و شیرخواران به علت تکامل نیافتن سیستم‌های خنک‌کننده بدن مستعد گرما‌زدگی هستند.

به گزارش شفاآنلاین، ایرج خسرونیا متخصص داخلی و رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران با بیان اینکه افراد سالمند به علت سختی رگ‌ها، آترواسکلروز و تنگی عروق که در آنها وجود دارد، تبادل حرارتی کمتری انجام می‌دهند، اظهار کرد: این افراد احساس تشنگی کمتری دارند و در نتیجه این گروه از افراد هم مستعد ابتلا به گرما‌زدگی هستند.

 وی افزود: به‌طور کلی، افرادی که مجبورند مدت زیادی در مقابل نور آفتاب کار کنند، مانند کارگران ساختمانی، افراد پلیس و راننده‌های تاکسی، بیش از سایرین به‌گرما زدگی دچار می‌شوند.

خسرونیا در خصوص راهکار‌های پیشگیری از گرما‌زدگی گفت: در فصل تابستان افراد هنگام تردد در خیابان از لباس‌های رنگ روشن استفاده کنند و کلاه لبه‌دار داشته باشند و افراد سالمند و کودکان(children) و شیر‌خواران نیز در ساعات بسیار گرم در منزل بمانند.

 این متخصص داخلی با بیان اینکه همه افراد باید هنگام خروج از منزل چه در فصول گرم و چه در سایر فصول سال مقدار مناسبی آب همراه داشته باشند، تصریح کرد: اگر به فرد گرمازده آب و مایعات رسانده و او را به جای خنک منتقل کنیم، بهبود می‌یابد و چنان چه اصرار به فعالیت در گرما داشته باشد به طور حتم دچار تهوع، اسهال، استفراغ، ضعف و بی‌حالی، سرگیجه و تاری دید می‌شود.

 به گفته وی؛ فرد گرمازده کم‌کم عرق نمی‌کند، بی‌حال شده و تکان نمی‌خورد و ضربان قلبش تند می‌شود و خونرسانی به قلب نیز کاهش می‌یابد و حتی می‌تواند منجر به مرگ (Death)شود

خسرونیا در خصوص کمک‌های اولیه گرما‌زدگی یادآور شد: پزشک با انجام آزمایش‌هایی که میزان سدیم و پتاسیم خون را می‌سنجد و کاهش سدیم و پتاسیم و افزایش غلظت هموگلوبین را مشاهده می‌کند، به تشخیص می‌رسد و با سرم درمانی و رساندنِ مایعات به بیمار کمک می‌کند. البته قرار دادن بیمار در وانِ آب سرد هم از روش‌های پیشنهادی است.
برچسب ها: کودک ، سلامت ، مرگ
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: