کد خبر: ۱۶۵۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 08
لاغری عبارت است از ، از دست دادن وزن در اثر بیماریهای حاد و مزمن علاوه بر آن نوع ذاتی نیز وجود دارد كه در آن وزن زیرعدد نرمال است .
شفا آنلاین:لاغری عبارت است از ، از دست دادن وزن در اثر بیماریهای حاد و مزمن علاوه بر آن نوع ذاتی نیز وجود دارد كه در آن وزن زیرعدد نرمال است

به گزارش شفا آنلاین:. گاهی علل نامشخص هم مطرح می شود . Yang باعث تولید و ساختن چی می شود و Yin فرم بدنی را می سازد . از نظر طب سوزنی برای رفع این مشكل بایستی طحال و معده تقویت شوند و تغذیه Yin انجام پذیرد . این عوامل همراه با كاهش گرمای بدن <Reducing body heat>باعث اصلاح وزن می گردد.

علت شناسی و پاتوژنز :
1- كمبود انرژی طحال و معده و رژیم نامناسب باعث آسیب طحال و معده گردیده و ترانسپورتاسیون و ترانسفورماسیون را متاثر می كند پس چی در بدن تغییر نمی كند . خون و مایعات بدن در تغذیه ارگانهای Yang (كبد ، طحال ، قلب ، ریه و كلیه) مختل است پس عضلات ضعیف و لاغر می شوند .

2- كمبود Yin و گرمای زیاد ، فعالیت جنسی فراوان و رژیم غذایی تند باعث گرمای بدن و اختلال در Yin می شود . كمبود Yin بطور ذاتی و گرمای زیاد معده باعث كمبود مواد اصلی بدن شده و كل این تغییرات لاغری ایجاد می كند .

تشخیص افتراقی :
1- كمبود انرژی طحال و معده
علائم اصلی : لاغر شدن به تدریج ، ماهیچه های ضعیف و بدون قدرت
علائم همراه :صورت رنگ پریده و گرفته ، كمبود اشتها ، بدون تمایل به خوردن ، اسهال ، تنگی نفس و سستی
تشخیص زبان و نبض : زبان رنگ پریده با بار سفید ، نبض ضعیف

2- كمبود Yin و گرمای زیاد
علائم اصلی : لاغری ، ماهیچه های لاغر و گرفته و حالت خشك شده
علائم همراه : صورت برافروخته ، بی قراری ، سرگیجه ، وزوز گوش ، بی خوابی همراه با خواب دیدن فراوان ، تشنگی ، احساس گرما در كف دستها و پاها و ادرار زرد
تشخیص نبض و زبان : زبان قرمز بدون بار نبض نخی و تند

درمان :
1- كمبود انرژی طحال و معده
درمان اصلی : تقویت و تغذیه طحال و معده
نقاط : BL21/BL20/RN12/ST36

2- كمبود Yin و گرمای زیاد
درمان اصلی : تقویت Yin و كاهش گرما
نقاط : ST44/KI3/BL23/SP6/ST36/LR3

پزشک آنلاین

دکتر سیامک ترابی نژاد [ طب سوزنی ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: